har precis köpt ett hus där fortum har luftkabel som går rakt igenom min tomt, stolpar står även det på min tomt. fortum har däremot inget servitut för att ha det på min tomt och jag vill ha bort det eftersom jag vill grusa upp tomten mellan garaget och huset, dessutom så är det berg direkt under gräsmattan och jag har 2träd som står direkt på berget och står nästan intill luftkabeln. så tycker det borde vara i mitt och fortums intresse att få det nedgrävt. tror ni det är något som dom kommer vara tillmötesgående med? och vem kommer isåfall att bekosta det? nej jag har inte kontaktat fortum ännu.
 
Fortum kommer knappast att vilja gräva ner kabeln och det skulle förvåna mig mycket om Fortum inte har ledningsrätt för nått servitut behöver dom inte. Och skulle dina träd hota att skada ledningen så har dom rätt att "frisera" dina träd. Men fråga, har dom planer på att flytta/gräva kan dom säkert tidigarelägga det, men normalt får den som vill ha ledningar flyttade stå för kalaset. Men det kommer troligen att ta tid för dom måste ordna med "tillstånden" för det nya läget, det tar tid och kostar en slant.
 
Det är det att kabeln som går över tomten går sedan till en granntomt där huset mer eller mindre står och faller, så jag har svårt att tro att dom ens är inkopplade. Då blir ju jag egentligen sista kund på kabeln och borde kunna slippa kabeln över min tomt. Det med träden är ju att jag vill bli av med dom också, då kanske Fortum är behjälpliga med att ta bort dom iaf :)
 
Vänd på det och tänk att det är du som äger fastigheten med huset som står och mer eller mindre förfaller. Skulle du då bli glad att åter igen punga ut med x antal tusenlappar för att ansluta dig mot elnätet för att din granne tyckte att det inte spelade nån roll att han fimpade din anslutning? El kan behövas för upprustning av huset...
 
För att tydliggöra husets skick så är det bara att mosa ner. Det är inte i såpass skick att det går att renovera. Om du läste mitt första inlägg så skrev jag att jag först och främst vill se kabeln nedgrävd på baksidan garaget där det bara är skog. Är huset inte inkopplat så bryr jag mig väl inte om hur Fortum ställer sig till att möjligen hjälpa mig. Dessutom så har det mesta av luftkablar lagts ner i backen i området, och är man inte kund när sånt görs så tror jag inte man gräver till sådana hus även om dom haft luftkabel förr, och då blir man ju tvugna att betala kostnaden för att bli återkopplade.
 
Redigerat:
Det spelar ingen roll om abonnemanget är aktivt eller ej, kanske någon köper tomten och rustar upp.. Sen så är det rätt så kostsamt att gräva i berg. Ser inte att Fortum skulle ha något större intresse att få ledningen under marken men det skadar ju aldrig att höra. Har du riktig tur ingår det redan i deras planering,.
 
Köp grannkåken och fimpa ledningen?
 
Det är berg mellan garaget och mitt hus, men inte bakom garaget. Får bara se vad Fortum säger helt enkelt och be om att få se på servituts eller ledningsrättpapper och ta det därifrån :) tror inte det blir aktuellt att lägga ut några hundratusen extra för att bli av med en kabel när vi har bättre ställen på huset och garaget att lägga pengarna på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.