Hej!
Det är så att jag har beställt en ny Mitsubishi Lancer Sportback som är klar för att hämtas ut hos bilhandlaren imorgon. Saken är den att jag har valt till GPS-navigationssystem med pekskärm för 19 000 kr i tron om att jag ska få den som finns i tillbehörsbroschyren för den bilmodellen (7" pekskärm, 40 GB hårddisk, navigation, DVD-spelare, bluetooth handsfree, m.m m.m.). I köpesavtalet så stod det ingen skärm specificerad, utan endast "nav - 19 000 kr".
Nu visar det sig att det är en helt annan skärm monterad och att det tydligen bara ska finnas den att tillgå till den modellen. 4,3" och mycket mindre teknikspäckad! Jag känner mig ju totallurad! Den skärmen är ju t.o.m. mindre än min mobilskärm! Och jag har ju valt att, trots det höga priset, välja skärmen pga. skärmens påstådda storlek, stora inbyggda hårddisk m.m.
Som ung kille så var GPS-navigering med pekskärm en hyfsat avgörande grej vid nybilsköp, så hade jag vetat vilken pekskärm det gällde så hade jag kanske valt en Skoda Rapid Spaceback istället med deras ungefär motsvarande skärm på 5" för 5 900 kr! Det var ett jämnt race mellan dom två.

Vad kan jag göra? Kan jag försöka kräva prisreducering på navigationen, eller kan jag kräva att dom ska montera in en likadan skärm som finns i broschyren för Lancern (vilken för övrigt sitter monterad i deras större bilar så finns ju inget problem med att dom har utgått)?

Känner jäkligt surt... :/ Några tankar? Någon som varit med om samma sak?

//Patrik
 
Prata med säljaren. 19000 SEK för en med 4.3" verkar som ren bluff. Vad mer ingår?. Men du väljer väl inte bil efter hur stor navigatorn är?
 
Redigerat:
Har en kompis som beställde ny (fullsmetad) passat med backsensorer. Vid leverans fanns det inga sensorer på bilen av div anledningar (de hade inte upplyst om att det inte gick att få pga drag eller ngt i den stilen). De eftermonterade sensorer och det såg ut som skit. Rena biltema-utseende! Det slutade med, efter mkt om och men att de tog tillbaka bilen och han beställde en ny! Ned ytterligare 10mån väntetid! Många turer innan de var överens.
 
Jag tycker absolut att du skall kräva att få skärmen i broschyren om dem inte har talat om för dig att det är en annan som gäller för det priset, missförstånd kan ju alltid ske, men detta måste dem se till att lösa.
Annars kan du ju alltid hänvisa till din ångerrätt.
 
Men allvarligt, navigator? Finns ju på varenda stor mobil idag. Oftast bättre en den i bilen. Hade du sagt stereo vore det en annan sak.
 
Montören skrev:
Jag tycker absolut att du skall kräva att få skärmen i broschyren om dem inte har talat om för dig att det är en annan som gäller för det priset, missförstånd kan ju alltid ske, men detta måste dem se till att lösa.
Annars kan du ju alltid hänvisa till din ångerrätt.
Precis när jag köpte min Skoda scout. Betalade jag 9000:- för Led ljus, navigator, diesel värmare mm.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Prata med säljaren. 19000 SEK för en ned 4.3" verkar som ren bluff. Vad mer ingår
Ja, men tydligen så säljs inte den bilen längre med GPS i från fabrik, utan det krävdes eftermontering. Det bidrar till det betydligt högre priset, antar jag.

Nej, inte riktigt men valen gick mellan Skoda Rapid och Mitsubishi Lancer och då var skärmen en av dom avgörande faktorerna mellan dom två valen.

Denna sitter monterad: http://www.pioneer.eu/se/products/archive/AVIC-F320BT/page.html
naviceiver_pioneer_avic_f320bt_bild_1291198594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vad som står om den som ska finnas enligt tillbehörsbroschyren:
2008-mitsubishi-lancer-evolution-mr-navigation-display-photo-331098-s-1280x782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Audio-, video- och navigationssystem med 40 GB hårddisk
• 7” pekskärm
• Europeiska kartor är förinstallerade på hårddisken
• Radio justerbar via knappar i ratten
• 9 GB musikserver med Gracenote® databas
• CD-text
• Kompatibel med MP3 och WMA
• Visar DVD video när bilen står still
• DVD- och CD-uttag
• Standradutrustad med TMC-radio
• Informationsdisplay med bland annat väg- och trippmätare,
genomsnittsfart, momentan och genomsnittlig
bränsleförbrukning, återstående körsträcka (vad avser
bränsletillgången), motortemperatur, yttertemperatur m.m.
• Personlig inställning av vissa funktioner – fjärrstyrning
av centrallås, halvljusautomatik, blinkers, torkarautomatik,
innerbelysning.
• Mobiltelefonsfunktioner när Bluetooth® -funktion är
installerad
• Passar till original 6-högtalarsystem och Rockford
Fosgate´s 9-högtalarsystem
• 4 kanaler x 45W
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Men allvarligt, navigator? Finns ju på varenda stor mobil idag. Oftast bättre en den i bilen. Hade du sagt stereo vore det en annan sak.
Inte bara navigator, utan möjlighet att ansluta mobil för samtal och Spotify, radio, DVD m.m.

Som det är nu så har jag ju större skärm för navigation på min HTC One...

//Patrik
 
Montören skrev:
Jag tycker absolut att du skall kräva att få skärmen i broschyren om dem inte har talat om för dig att det är en annan som gäller för det priset, missförstånd kan ju alltid ske, men detta måste dem se till att lösa.
Annars kan du ju alltid hänvisa till din ångerrätt.
Ja och det är det jag helst skulle vilja göra, men enligt säljaren ska det tydligen inte finnas den skärmen (eller någon annan för den delen) till den bilmodellen. Men jag frågar mig ju kan dom har gjort om modellen så att tidigare fungerande tillbehör (som fortfarande finns att montera i övriga modeller) inte passar? För mig så känns ju det som kvalificerat skitsnack, men jag är ju ingen bilguru heller så..

Ja, om jag inte kan få rejäl prisreducering åtminstone så känner jag nästan för att vilja häva köpet. Har inte betalat något ännu.

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1394558802.275313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ytterligare en variant som jag såg när jag kollade på deras hemsida.
Men som sagt för 19k så ska det ju vara ett riktigt monster till Gps o multimedia.
Den som satt monterad nu bör inte kosta mer än 3000:-
 
Ja, det är ju för jäkligt! Det är ju inte bara att man inte fått det man trott efter att ha kollat in deras hemsida, utan man ska ju betala 19 000 kr för kalaset!
 
Hur är det med ångerrätt? Finns det möjlighet att häva köpet utan konsekvenser?

Isåfall skulle jag börja med att häva köpet och förklara just det du skriver - att skärmen inte var den som fanns i broschyren, att det var en avgörande beslutspunkt för dig och att du känner dig lurad. Sedan är det upp till säljaren att kräla i stoftet tills du är nöjd. Och med nöjd menar jag nöjd med bilen - inte med en prisreduktion.

Köper man en nybil ska man vara nöjd! Nybil är en lyx som man unnar sig och då ska man gilla bilen. Får man en bil man är missnöjd med så kan man lika gärna köpa en knarkarbil för 5000:- och vara missnöjd i. Sätt en surfplatta i knarkarbilen så får du större skärm också.
 
Helt klart har du blivit lurad, frågan är väl vad du har för möjligheter. I princip borde du kunna annulera köpet, annars eftersom det är ett efter monterat tillbehör så fr de väl plocka bort det och dessutom ge dig en skaplig rabatt för att de inte kan leverara en bil med navigation.

Personligen skulle jag nog kolla med en annan återförsäljare om det verkligen är sant att det inte går att få den navigatorn nu. Låtsas vara spekulant.

Mest troligt är väl att din säljare missat att kryssa i den rutan i beställningen och nu kommer med diverse bullshit.
 
En sådan här motsvarar väl mer det du beställde.
ImageUploadedByByggahus.se1394559733.772536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inte ens den kostar 19000:-
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.