Letar efter en ugn som har följande funktion:
  1. Jag sticker in en termometerprobe i ett hål i väggen i ugnen.
  2. Jag sticker in andra änden i någon typ av mat.
  3. Jag skriver in en önskad temperatur
  4. Ugnen kör som en termostat kring den här uppmätta temperaturen.

Alltså inte:
  • termostat kring temperaturen i ugnens egna sensor
  • bara temperaturvarning utifrån proben.

Existerar detta som "normal ugn"? (inbyggnadsugn med normala mått, svensk marknad, inte 80kkr)
 
Stektermometer har ganska många ungnar nu för tiden. Det är nog bara att välja en.
 
Då har du inte förstått vad jag är ute efter.

Inte stektermometer, temperaturhållare. I vår gamla ugn hade vi stektermometer.
Steg 1-3 samma som ovan, men sen börjar den pipa när temperaturen är uppnådd.

Det finns bättre varianter som stänger av uppvärmningen när temperaturen är uppnådd (antar att det är de med elektronisk styrning). Det duger inte heller.

Jag vill ha en som värmer upp tills temperaturen är uppnådd, och sen håller temperaturen där, med viss hysteres.
 
Vad lagar man med en sådan ugn?
 
Nyfniken skrev:
Vad lagar man med en sådan ugn?
Sån där soppa soppa som tar lång tid och inte skall överstiga 78 grader ;)
 
A
Ingen ugn för matlagning finns i alla fall
Det skulle förutom vidbrändhet även finnas en icke obetydlig brandfara, då elementen alltid skulle gå på full effekt.
Laboratorie ugnar finns dock fast då lär ju inte 80kkr räcka ens till handtaget...
 
Sous Vide? Såg att Elgiganten börjat sälja två kompletta vattenbad....
 
G
electroluxaren skrev:
Det skulle förutom vidbrändhet även finnas en icke obetydlig brandfara, då elementen alltid skulle gå på full effekt.
Hur tänker du nu?
 
Ett blilligare alternativ borde va att köra rätt temperatur från början?
Tex 75 grader eller så för en stek.
Tycker det fungerar bra på en hederlig analog ugn i alla fall, sen vet jag inte hur exakt temperaturen är förstås.

Men funktionen du efterfrågar är intressant och lite skumt att den inte redan finns som standard.
Tolkar det som du vill att ugnen med ska stanna vid rätt temp så att säga, inte värma och kallna om vartannat för det kan inte bli så bra.
 
Blindnit skrev:
Ett blilligare alternativ borde va att köra rätt temperatur från början?
Tex 75 grader eller så för en stek.
Tycker det fungerar bra på en hederlig analog ugn i alla fall, sen vet jag inte hur exakt temperaturen är förstås.

Men funktionen du efterfrågar är intressant och lite skumt att den inte redan finns som standard.
Tolkar det som du vill att ugnen med ska stanna vid rätt temp så att säga, inte värma och kallna om vartannat för det kan inte bli så bra.
Problemet med det är ju att det tar flera timmar.

Jag tror dock inte att det finns någon ugn som ts efterfrågar. Själv förstår jag inte vitsen med följande heller. Det är ju också så att om du har en stek som du vill ha 70*C i mitten så kommer ju de yttre delarna att vara varmare än så när detta uppnås. Även om du tar ut steken ur ugnen så kommer ju mitten att värmas ytterligare. Hur mycket beror ju på storleken på stycket. Då skulle ugnen alltså behöva känna till detta. Sen är det ju så att även om du håller mitten i 70*C så kommer ju inte köttet att smaka likadant efter den hållt den temperaturen i säg 2-3 timmar för länge.
 
Vet precis hur du tänker. Ett problem som uppstår är hur regleringen ska utföras. Ska man bara styra efter ugnstemperatur/innertemp på köttbiten, så blir hysteresen stor. Dvs om du stoppar termometern/temperaturgivaren i en stek som håller 5 grader innertemp, och ställer börvärdet på 75 grader, då kommer ugnen att brassa på för fullt i början, med risk för att ytan blir bränd.
Vad som skulle krävas var en kombination där man både reglerar med den vanliga ugnstermostaten, och givaren i köttbiten. Ungefär som när man har utegivare kombinerat med rumsgivare i en värmeanläggning.
 
A
Gnor skrev:
Hur tänker du nu?
Som senare inlägg beskriver

Om ugnen skall gå oreglerad till kärnan av det som skall tillagas blir 75,C
Tar det låt säga 2h kommer ugnen utan vidare upp i 500C
Efter det att ytan på det som tillagas förkolnats kommer den att brinna
Vad som händer sen behövs det ingen doktors examen för att gissa.

Jämför med ugnar och pyrolytisk rengöring
 
electroluxaren skrev:
Som senare inlägg beskriver

Om ugnen skall gå oreglerad till kärnan av det som skall tillagas blir 75,C
Tar det låt säga 2h kommer ugnen utan vidare upp i 500C
Efter det att ytan på det som tillagas förkolnats kommer den att brinna
Vad som händer sen behövs det ingen doktors examen för att gissa.

Jämför med ugnar och pyrolytisk rengöring
Allt möjligt i vardagen har program, varför skulle inte en ugn kunna ha det? Eller en inställd maxtemp och avslag vid uppnått målvärde... Osv osv
 
Herregud, vissa ser ju bara problem och inte utanför boxen.

Om vi börjar med varför:
Det finns mängder med grejer man skulle kunna vilja laga så, i princip all mat som går ut på att tillagningen bör ske vid jämn temperatur under lång tid; sous vide, viss confitering, många långstekta grejer, ölbryggning i små batcher för den som inte vill ha fler prylar, smältning av socker, choklad, osv. Även varmhållning av mat som inte förstörs av att bibehålla en viss temperatur. Typexempel då skulle kunna vara en äkta bearnaise.

Problem med att ytan blir vidbränd:
Problemet med att saker blir vidbrända på ytan uppstår för det första bara om det man värmer har en yta som kan bli vidbränd (dvs inte vattenbad, etc.), och för det andra om ugnstemperaturen är alldeles för hög.

Jag menar (förstås, skulle man kunna tycka) inte att jag vill ha en genompantad lösning. En enkel lösning vore t ex att man ställer in en maxtemperatur på ugnen, och en önskad temperatur på maten. Kanske PID för att det inte blir för stora svängningar? Kanske att man skulle kunna ställa in fördröjning (kg + geometri borde ge en hyfsad siffra).

För en långstekt rostbiff skulle det kunna innebära 70 graders ugnstemp, och 60 grader innertemp. Ugnen bränner på så gott det går upp till 70 grader, tills innertemperaturen börjar närma sig 60. Ugnen anpassar sig, och går ner till 50, och oscillerar snabbt in till en fast temperatur på 60 grader.

Att börja på 60 gör att det i teorin tar oändligt med tid, den som har lagat mat och väntat på att termometern ska pipa vet att de sista graderna tar vansinnigt mycket längre tid, och värre ju närmare ugnstempen man är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.