har länge planerat på att köpa ett gammalt torp, men efter en sväng i södra sverige
på torpjakt, har jag insett att vad jag verkligen borde göra är att bygga eget.
ingen erfarenhet, men måst börja nånstans.

är iallafall intresserad av en bit mark, som har ett utgånget bygglov, som tillåter (tillät)
ett 1-1/2plans hus, med brant tak, cirka 45grader, och husets bredd måste vara halva längden.
så tänkte mig 5x10m, dock med pulpettak.
och för att få en lutning på ca 45grader, måste jag alltså ha övervåningen som är iallafall 4m hög. (då får jag 38grader cirkus).

nu är det här bygglovet utgånget, och de kanske har ändrat sig helt.
möjligtvis att jag kan få bygglov med kanske 30grader, vem vet.
men täntke bara kolla vad ni här inne tror om våningshöjd.
 
Om du bygger med pulpettak så räknas höjden inte lika.

Oftast så anges att man få bygga ex. 3,5m med en takvinkel på ex. 38 grader. Det betyder att där väggen skär taket, en tänkt linje upp genom taket. Där på utsidan av taket får det vara 3,5m. takvinkeln gör att man då även får fram den högsta nockhöjden. Detta gäller då för den "höjdbestämmande väggen". Det finns en mängd regler om vilken vägg som skall anses vara höjdbestämmande. med pulpettak så är det stor risk att den höga väggen räknas som höjdbestämmande. Dvs att med mitt exempel så blir byggnadens högsta punkt 3,5m hög. och då vill man nog bygga med så flakt tak som möjligt, så man får någon höjd alls på den låga sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.