Jo, det är från fel håll..
Kroneplinten har en fasad sida, mot den fasningen ska ledaren kapas.
Dock är det ju verktygets sax som sköter själva klippandet i det här fallet, inte en kapning modell stämjärn som med 110-plintar :)
 
Har jag alltså monterat trådarna från fel håll? Jag har monterat inifrån-och-ut och det ska vara utifrån-och-in?
 
Nu är inte jag någon expert på installation utan är självlärd, men även jag vill säga att du fått ledarna åt fel håll utifrån vad jag fått lära mig. Om du kollar i kroneplinten så har du inte bara metallblecken som ansluter kabeln utan även lite plast som ska hålla ledarens isolering. Den biten ska låsa kring den långa delen av ledaren, inte den korta stump som blir kvar när den klipps av kroneverktyget.
 
Tre mot en! Fel håll! ;) Svåra odds... ;)

Jag förstår att du tycker att det passar bättre med dragavlastningen att fortsätta rakt fram och sedan vika tillbaka, det vore bättre och mer logiskt, men det är alltså inte så de här uttagen är jorda (de är som sagt inte "top of the line"). Så klipp av, skala nytt och kontaktera om så skall du se att du får ner ledarna i botten och att knivarna skär som de skall. Det är ganska lätt hänt att de inte blir kontakt om du inte får in verktyget precis rakt. Då blir det lätt att verktyget inte bottnar innan det "slår" och dålig/ingen kontakt. Försöka att få dragavlastning att sitta precis på kabelmantelns slut (dra inte åt för kung och fosterland) gå vidare med paren därifrån så långt det går och tvinna inte upp förrän precis innan plinten. Försök hålla paren lika långa, dvs något kan du behöva dra lite runt/vika (men inte skarpt).
 
Fan, jag blir tokig!!! Har kontakterat om i båda ändarna nu flera gånger och aldrig fått kontakt mellan fler än 7 ledare.

När jag tittar i den gröna kontakten (bild tidigare i tråden) ser det ut som att inte kontaktblecket skär igenom isoleringen. Finns det olika typer av nätverkskabel och jag kan ha fel typ? Min heter solid Cat5e och är köpt på Kjell&Co.
 
Redigerat:
ZipLock skrev:
Fan, jag blir tokig!!! Har kontakterat om i båda ändarna nu flera gånger och aldrig fått kontakt mellan fler än 7 ledare.

När jag tittar i den gröna kontakten (bild tidigare i tråden) ser det ut som att inte kontaktblecket skär igenom isoleringen. Finns det olika typer av nätverkskabel och jag kan ha fel typ? Min heter solid Cat5e och är köpt på Kjell&Co.
Nej, det är rätt kabel. Det finns bara två olika typer, solid och mångtrådig, och du har rätt sort. Det kan ju naturligtvis vara så att uttaget är trasigt, men smarta pengarna skall man nog inte sätta på det. Jag har tyvärr aldrig monterat den versionen av uttag (alltså moduläruttagen) så jag har inga bra tips på vad som kan ha gått fel. Är du *säker* på att tråden har gått i botten av uttaget? Titta med förstoringsglas om det hjälper.
 
Försök att klämma ihop stiften i den gröna lexcom-kontakten.

Har varit med om att det inte blivit kontakt i dessa, och då hjälper det att justera stiften lite försiktigt.

Det problemet förekommer sällan om man har samma fabrikat på kabel och kontakter, det verkar kunna skilja lite i diameter på ledare samt tjocklek.


Ganska enkelt att felsöka med ett riktigt instrument också, som kan visa var ett avbrott är, med några centimeters marginal.
 
VikHe skrev:
Försök att klämma ihop stiften i den gröna lexcom-kontakten.

Har varit med om att det inte blivit kontakt i dessa, och då hjälper det att justera stiften lite försiktigt.

Det problemet förekommer sällan om man har samma fabrikat på kabel och kontakter, det verkar kunna skilja lite i diameter på ledare samt tjocklek.
Precis, så var det. Insåg efter många försök att den gröna kontakten gav olika kontakt för olika ledare varje gång man öppnade och stängde "locket". Efter att ha nypt ihop stiften och provat några gånger fick jag äntligen till det.

Slutsats: Cat5e kabel köpt på Kjell&Co går inte ihop med de gröna RJ45-jacken.
 
ZipLock skrev:
Slutsats: Cat5e kabel köpt på Kjell&Co går inte ihop med de gröna RJ45-jacken.
Njae, är det inte snarare att man *inte* nödvändigtvis får vad man betalar för. Ditt andra "billiga" uttag fungerade ju utmärkt, även om du kontakterat från fel håll, men dina Lexcom gör tydligen inte det (enl. både nu dig och VikHe).

Jag tror inte att det är kabeln du köpt på Kjell som avviker från spec. De brukar/brukade sälja exv. Deltaco, som inte är något skräpmärke. (Finns fö inte många sådana på marknaden, så svårt är det inte att göra partvinnad kabel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.