IngMatt
Vi har 15-20 år gamla betongpannor och en plåt över vindskivan har lossnat. Huset har 2 våningar och ingen källare under. Tänkte skicka upp en plåtis för att jobba på en annan kant med stege också. Nu ser jag hur grannen byter tak och kommer ihåg att pannor kan knäckas om man går på taket. Min längsta stege räcker nog inte ens upp till plåten, men bör den lämpligen tas med stege än att gå på taket?

Jag har gjort samma jobb förut, livsfarligt på en dålig hyrd ställning då allt målades och puts lagades också.
 
Vindskiveplåt brukar man spika från sidan/gaveln.

Jag går på mitt lertegel när så behövs utan problem men har man gamla tunna betongpannor som är redo för pension kan det ju hända att någon panna ryker....
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Vindskiveplåt brukar man spika från sidan/gaveln.

Jag går på mitt lertegel när så behövs utan problem men har man gamla tunna betongpannor som är redo för pension kan det ju hända att någon panna ryker....
Detta är skivan på tak-kanten, det heter nog kantplåt och ligger en skiva under, vågrätt nästan alltså med vindskivan lodrätt.
 
Jag vet inte vilken plåt du pratar om men plåtslagarna kan nog bedöma själva om det är lämpligt att gå på taket. Och de kan förmodligen ta med en hög stege också.
 
IngMatt
http://www.dmtak.com/vindskiva/
Vindskiveplåten på kanten ovanför vindskivan.
Jag kan inte kolla om de knäckt några pannor. Med kikare kanske?

Hade samma fel förut att spikarna kröp ut och plåtarna flög ner.
 
Redigerat:
Vattbrädsbeslag tror jag är den korrekta benämningen. Dessa har jag alltid skruvat uppifrån och så har alla plåtslagare jag sett gjort också!
 
IngMatt
Jag var själv på en ställning från sidan förut när jag passade på att måla också så det blev ändå ovanifrån.
 
På bilden i länken är dom spikade uppifrån vilket verkar dumt. Jag har plåt från lindab och där finns förborrade hål från gaveln, mycket smartare.
 
Jag skruvar alltid från sidan och uppifrån.

Man får inte jobba från stege om det är högre än 2 meter.
Sen hur många som bryr sig låter jag vara osagt
 
  • Gilla
Jonire
  • Laddar…
Jag trodde att det var praxis att skruva de plåtarna med farmarskruv uppifrån. Så gjorde åtminstone jag när jag bytte tak härom året. De gamla plåtarna var även de skruvade uppifrån med farmarskruv och vindskivorna hade inte tagit skada på de 51 år som hade gått sedan de monterades.
 
MathiasS skrev:
På bilden i länken är dom spikade uppifrån vilket verkar dumt. Jag har plåt från lindab och där finns förborrade hål från gaveln, mycket smartare.
Med all respekt för din erfarenhet, men här måste du väl ändå ha fel?

Antagligen pratar vi inte om samma plåt? Jag monterade för bara 2 veckor sen vattbrädsbeslag på min friggebod. Dessa var från Lindab, finns inga förborrade hål. http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/VABR-Weatherboard-flashing-SE.aspx

Så mycket som jag har tittat på detta (ja, man blir ju lite skadad av några års renoverande) så har jag aldrig sett dessa vara spikade från sidan.

Spikar låter också märkligt. Farmarskruv med epdm tätning trodde jag var standard. Känns för övrigt som att dom sitter fast bättre (vinden river ju rätt bra i dessa) om man skruvar dem uppifrån. IMG_0692.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon speciell erfarenhet av takplåt har jag inte och jag tror inte vi behöver fokusera så mycket på vad som är rätt och fel heller. Jag återger bara hur det ser ut på mitt tak. Jag har iofs alltid använt Lindab-plåt och den har sett likadan ut. Nu kanske det ändrats?

Ett par färska bilder (blåste inte bort när Gudrun var här, sitter fast, inget vatten tränger in, och ja, det är spikar med gummipackning):

IMG_3299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle jag göra på något annat sätt idag skulle jag se till att använda skruv för det tror jag sitter bättre - men inte de blaffiga farmarskruven.

Plåten på bilden är nog den som heter VISK:

http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/visk110.aspx

Om den har förborrade hål idag vet jag inte. Om den inte har det skulle jag ändå skruva från sidan.
 
Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Man får inte jobba från stege om det är högre än 2 meter.
Sen hur många som bryr sig låter jag vara osagt
Mindre jobb får utföras från stege på högre höjder. Vår 8m stege är godkänd av arbetarskyddsstyrelsen.
 
Ska byta vindskiveplåt och de som sitter nu är spikade uppifrån. Tänkte först skruva med farmarskruv men tycker det ser lite väl dubbtäck ut så överväger att köra spik. Finns det spik med packning alltså? Kallas?

Funderar också på att spika de från sidan som bilden ovan. Det faller ju betydligt mer regn på takets yta än "väggens" yta vilket borde innebära mindre risk för att vatten tränger igenom spik/skruv.
 
S
MathiasS skrev:
Någon speciell erfarenhet av takplåt har jag inte och jag tror inte vi behöver fokusera så mycket på vad som är rätt och fel heller. Jag återger bara hur det ser ut på mitt tak. Jag har iofs alltid använt Lindab-plåt och den har sett likadan ut. Nu kanske det ändrats?

Ett par färska bilder (blåste inte bort när Gudrun var här, sitter fast, inget vatten tränger in, och ja, det är spikar med gummipackning):

[bild][bild]

Skulle jag göra på något annat sätt idag skulle jag se till att använda skruv för det tror jag sitter bättre - men inte de blaffiga farmarskruven.

Plåten på bilden är nog den som heter VISK:

[länk]

Om den har förborrade hål idag vet jag inte. Om den inte har det skulle jag ändå skruva från sidan.
ser ut som plåten är högre upp än pannorna men det stämmer väl ej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.