Hej på er,
Jag har en något luddig fråga som jag hoppas ni smarta teknik-nördar :) kan hjälpa mig med.
Senaste månaderna har jag läst på och försökt bilda mig en uppfattning men inte riktigt lyckats, om vilket larm och hemautomation man ska satsa på för att få bäst integration?

Jag har en initial budget på ca 20.000 (4 dörrar, 6-7 deckare) för larm plus ett par tusen för ett startpaket för automation (låt oss säga att jag vill kontrollera en lampa till att börja med). Ett stort plus är om man på sikt även kan koppla in kameraövervakning senare, som också kan triggas av larmet och hemautomation.

Delar av huset kan jag köra trådat, men skulle även vilja ha trådlösa prylar.

Jablatron, DCS och Siemens Intrunet verkar alla som möjliga kandidater men vilken har bäst integration och känns modernt (kolla larm från mobilen etc)?

Om ni fick börja om från början, vilka val skulle ni ta då?
 
Jag har kört med DSC och SPC. Har SPC hemma nu har hade vart SPC alla dagar i veckan.
 
Jag kör Siemens SPC ihop med Fibaro Homecenter 2, fungerar jättebra!
 
Stort Tack för era svar!
Låter som jag får läsa på mer om SPC och plocka ihop ett paket.
 
M
Jag kör med DSC PC1616 , jag har kopplat larmet till en fristående larmcentral. För att driva husets automation använder jag Fibaro Home Center 2. Jag har kompisar som använt Verisure men dem flesta överväger att byta till Z-wave då det är mer skalbart. Om man har mycket pengar så finns det dock inget som kan mäta sig med Crestron. Tyvärr tillät inte min budget något sådant.
 
Redigerat av moderator:
Jag hoppar på tråden lite. Hoppas att det är okej för TS 😃

Hade idag ett besök från Verisure via Länsförsäkringar. Tycker att det verkar ganska dyrt utan att ha gjort någon undersökning själv. Men priset var 4990:- för larmpaketet och sedan 369:-/mån och då kan jag inte inkludera det med min HC2.

Vad finns det för alternativ som funkar med HC2 och är det något av dessa som man kan koppla mot en larmcentral. Ett larm utan verkan känns lite som falsk säkerhet. Framförallt kanske vid brand. Hur tänker ni här?

Kan jag rent av bygga något med hjälp av Z-waveprylar?

Larmet får gärna vara trådlöst då jag inte känner för att dra kablar i hela huset eftersom huset redan står där det står menar jag 😃
 
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
Är det ingen som baserat sitt larmet helt på typ fibaro produkter eller liknande? Eller är det nödvändigt med en "separat" larmlösning som sedan kopplas till HC2?
 
Självklart kan man bygga upp ett larm med Z-wavegrejer.
Som det är idag har du ingen batteribackup eller GSM på Fibaro (än ...). Det kommer till HC Lite, men då är det lite andra begränsningar.
Det är klart att man kan skaffa sig nån UPS som fixar strömavbrott och kanske någon speciallösning när det gäller GSM, men just nu känns det lite meckigt ...

Vet inte heller om det är någon larmcentral som tar emot larm från en sådan lösning, men det kanske det finns ...

Jag gillar min HC2 skarpt och tycker det är otroligt vad man kan göra med den, men jag vet inte om jag skulle lita på den 100% att larma mitt hus helt och hållet, inte än i alla fall ...
 
Hej,

Jag och min sambo skall bygga nytt hus i Göteborgsområdet och funderar både på multirum då det gäller ljud/bild men även automation med larm osv. När det gäller ljud/bild har vi fått en offert bl a men ofta verkar det inte vara samma firmor som gör detta och hemautomation så frågan är vem kan man vända sig till i detta områder för detta och vad kan det tänkas kosta?

MVH
MO
 
Hej,

Ni som har har integrerat Fibaro HC2 med ert larm. Vilket larm har ni och hur har ni gjort integrationen? Vart har ni köpt larmet?

Tack på förhand!

Mvh Håkan
 
Jag har ett SPC4320 och Fibaro HC2. Har kopplat fyra relän från SPCn till en Fibaro RGBW-controller. På så vis kan jag få larmet att trigga olika saker i HC2an beroende på vad son händer med larmet, t.ex skicka en notification till mig när dottern larmar av, dra igång en scen för att styra belysningen när vi larmar på eller starta Sonos när frun larmar av osv osv
 
A
Jag har integrerat HC2 med Verisure, det är gjort med enkla script och inte med någon hårdvarukoppling.
T.ex. ett script som regelbundet kollar om Verisure är pålarmat och meddelar det till HC2. På så sätt har båda systemen samma uppfattning om pålarmning/avlarmning så att HC2 kan tända/släcka lampor och aktivera mailnotifieringar vid rörelsedetektering osv.
 
För en komplett integration av Siemens SPC i ert hemautomationssystem så kan ni använda min SPC Web Gateway som är ett öppet nätverksgränssnitt mot SPC:n för att helt händelsestyrt få larmets interna status och status på alla anslutna detektorer. Informationen kan även användas för t.ex pushnotifieringar via mail, NMA (Android) eller Growl eller för röststyrning av Sonos högtalare. Ni hittar mer information här och här.
 
aldrigklar skrev:
Jag har integrerat HC2 med Verisure, det är gjort med enkla script och inte med någon hårdvarukoppling.
T.ex. ett script som regelbundet kollar om Verisure är pålarmat och meddelar det till HC2. På så sätt har båda systemen samma uppfattning om pålarmning/avlarmning så att HC2 kan tända/släcka lampor och aktivera mailnotifieringar vid rörelsedetektering osv.
Hur har du gjort för att koppla ihop dessa? Hade en kille här från Verisure för ett tag sedan och han sa att det inte gick att få ut någon status till HC2 eller dylikt...
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag kör mitt DSC-larm med EVL-3 tillsammans med z-wave (Vera).
Med ett plugin (app) till Veran läser den status på larmet och alla detektorer i realtid samt att jag även kan styra larmet från Veran.

På så vis styr jag flera scenarion beroende på larmets status (frånkopplat/tillkopplat/hemmatillkopplat) bl.a. sänker jag temp på värmepumpen vintertid när larmet kopplas på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.