Snailman skrev:
det var ju inte igår precis, var väl en 10 till 12 år sen ungefär, och den ökade med ca 90%

så har inte haft folksam på väldigt många år
Jag förstår, kan ju bli plötsliga lokala variationer beroende på vart man bor också (bor på vischan) . Har en Volvo V50 som jag betalar 309kr/månad helförsäkring 1500mil/år vilket jag tycker är ok. Det som däremot är rena rånet är EU moppen 189kr/månad i halvförsäkring och den kör man kanske 50 mil/år med.:thumbdown:

När det gäller villa/hemförsäkring så slipper vi hemförsäkringskostnaden då frugan har kollektiv försäkring via jobbet. Har ett bra bortaskydd som täcker lösöret i sommarstugan så den premien för 3 hus är bara 1335 kr/år i fullvärdesförsäkring.
Villa försäkringen har faktiskt stigit med 12% , fick försäkringsbrevet för kommande år idag:( , men jag kan få rabatt på 259 kr för inbrott/brand larm kopplat till central = värdelöst då det tar 25 minuter för vaktbolag att ta sig hit och då är tjuven redan hos pantbanken.... däremot 518 kr i rabatt om man fixar vattenfelsbrytare med droppdetektor.

Smart MathiasS att justera så man har samma förfallodag på allt.
 
C
Det där med bortaskyddet i sommarstugan låter ju intressant....

Vilket bolag rör det sig om?

Förmodar att det är en "fackföreningsförsäkring"...

Vilket fack är det?

Jag vill läsa villkoren, det låter nästan för bra.......
 
carra skrev:
Det där med bortaskyddet i sommarstugan låter ju intressant....

Vilket bolag rör det sig om?

Förmodar att det är en "fackföreningsförsäkring"...

Vilket fack är det?

Jag vill läsa villkoren, det låter nästan för bra.......
Folksam: Frugan har själva hemförsäkringen via Kommunal, sen har vi tillägget Villa försäkring Bas + Hemförsäkring Stor Allrisk Extra och den ger ett bortaskydd på 80,000 kr, vilket täcker lösöret i stugan gott och väl. Där har man mest möbler. Premien för villan med dessa tillägg är 4600kr/år. Totalt för villa+stugan strax under 6000kr och då har man även reseförsäkring Resklar.

Jag har inte alls jämfört med några andra bolag , så det kanske finns billigare alternativ ? Pga bil försäkring får vi en dryg femhundring i helkunds rabatt.
 
MathiasS skrev:
Om det är rimligt eller inte ska du fråga de andra försäkringsbolagen. Jag har samlat alla försäkringar till samma förfallodag så att jag enkelt kan ta mitt pick och pack och byta över dagen när priserna inte passar mig. Bilar, barn, hus osv flyttas samtidigt.
Hur gjorde du detta? Frågade om det förut med nej som svar.
Barnens tecknas vid födseln och det skiljer ju markant åt på årsdagarna.
 
Det är inga konstigheter. För försäkringarna som har minsta löptider om ett år går det alltid att lägga till någon månad om det passar bäst. Andra försäkringar har ju ingen minsta löptid utan bara en uppsägningstid, barnförsäkringarna är väl sådana tror jag.

Nackdelen med att ha det på detta vis är att det är lite trist att betala 15-20 tusen i försäkringar i april.
 
C
Bortaskyddet: Toppen att ha med egendom i fritidshuset på hemförsäkringen, det gick inte tidigare.

15-20 tusen i april: Skaffa ett konto hos försäkringsbolaget, så dras premien månadsvis....
 
Konto hos försäkringsbolaget? Det är förstås inga problem att betala månadsvis om man gillar det bättre, men det är alltid avsevärt dyrare än att betala årsvis.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Konto hos försäkringsbolaget? Det är förstås inga problem att betala månadsvis om man gillar det bättre, men det är alltid avsevärt dyrare än att betala årsvis.
Folksam drar månadsvis via autogiro, kostar inte ett öre extra jft års premien.
 
fusion skrev:
Folksam drar månadsvis via autogiro, kostar inte ett öre extra jft års premien.
Hos TryggHansa blir det ca 6% dyrare per månad. Plus att man kan inte få det som e-faktura då heller.
 
F
Vi har bolån från SEB, så är det dras av månadsvis utan extra kostnad. Men det där med 6% är inte OK heller hos TH...
 
Många glömmer också att priserna är förhandlingsbara.

Vill du ha eller behåller ett visst bolag men dom är dyrare jämfört med konkurenterna så påtala detta.
Ibland kan dom sänka premien och ibland inte. Man har ju knappast något att förlora.
 
felmeridavid skrev:
Nu är det som den är, ska samla alla försäkringar på samma förfallodag och agera nästa år.
Man behöver ju inte ha alla försäkringar samlade hos samma bolag. Varje gång jag har jämfört så har det gått att spara stora pengar genom att välja det mest prisvärda bolaget för respektive försäkring. Totalsumman har då blivit mycket lägre trots att man inte fått någon så kallad "samlingsrabatt", att vara otrogen verkar alltså löna sig, iaf för mig.

En annan fördel med olika förfallodagar är ju oxå att det går relativt snabbt att bara jämföra och byta en försäkring åt gången.
 
Autogiro är satans påfund. (Och jag kan tycka att det är lite att inkompetensförklara sig själv, men det vågar man ju knappast säga högt... :cool: )
 
Jag tycker OCR nummer är satans påfund eller åtminstone neandertalsmässigt.
 
E-faktura och mobil bank rockar. Jag kan göra bankärenden på spilltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.