Jag behöver ta bort en betongplatta (2,5 m2, ca 6cm tjock, armerad, från 60 eller 70-tal) som är gjuten ovanpå en golvskiva med plast emellan. Betongplattan behöver tas bort för att två rum ska slås ihop för att göra badrum i. Det har varit bastu/dusch i rummet där betongplattan är. Hur får jag lättast bort betongen? Helst utan att skada golvskivan alltför mycket. Hur "försiktig" kan man vara med en bilningshammare? Eller ska jag köpa mig en stor vinkelslip och en diamantkapskiva? Klarar en sådan av armeringen också?
 
Redigerat:
Jag skulle satsa på att hyra en bilningshammare på Cramo el dyl. Diamantklinga dammar något överjävligt. Ska inte vara några problem att bila bort utan att skada underlaget och dessutom tror jag inte diamanklinga mår så bra av/klarar armeringen. Skulle du råka slå upp nått hål så är det bara att fylla igen med fogskum innan du gjuter på nytt.
 
  • Gilla
sqip
  • Laddar…
Tack för svaret, ja då det är ett så litet rum också så blir det nog väldigt mycket damm med diamantklinga. Det lutar åt en hilti te-1000 som de flesta uthyrare som jag kontaktat rekommenderar. Ska jag försöka mig på att bila lite större bitar av betongen som jag kan bära ut sen och kapa ev. armering med vinkelslip? Eller är det effektivast att bila sönder allt i smådelar?
 
Nej, hyr en kap med diamantklinga istället och såga upp plattan i lagom bitar. Se till att få med en vagn till kapen så kan du ställa in den på lagom djup. Husqvarna har kap + vagn som funkar, hör med din cramo eller ramirent depå.
Man kör med vattenkylning när man kapar så det dammar ingenting alls. Man kör med precis så lite vatten att det precis inte börjar damma, då blir det mest bara en sörja av vatten och kapdamm kvar och vattnet rinner inte iväg så mycket. Är ni två kan en köra med byggdammsugare samtidigt och ta hand om det mesta med en gång.

Ja, den tar armeringen också, men det går lite trögare varje gång du ska igenom ett järn, så undvik att kapa längs ett ;)

Eller så hyr du en Husqvarna DXR 140 :)
 
Hyr den du tänkt (bilningsmaskin) sen köper du en "huvudnyckel" (bultsax på biltema ca 150kr) som du klipper av armeringsnätet med. Stora bitar som du bär upp och direkt lägger på släpvagn eller liknande. Kör direkt till tippen och dumpa. Sen hem, koppla loss kärran och ta en kall starköl som belöning!
Kör på!
 
Är du förresten säker på att golvet är armerat? Jag hade en platta här i ungefär den storleken som inte var armerad och den bröt jag upp ganska enkelt med ett par rejäla kofötter.

OM du ska bila utan att skada underliggande skiva måste du vara väldigt försiktig och köra i princip ett slag i taget.

Hur lätt/svårt det är beror mycket på hur hård betongen är.
 
Hej igen, det blev så att jag hyrde en bilningshammare en kväll. En hilti te-1000, det var inga problem att bila sönder betongen med den och betongen släppte lätt från armeringen. Nu ligger all betong kvar så jag har inte sett hur golvskivan klarade sig men jag tror det gick bra.
 
Jörgen75 skrev:
Hej igen, det blev så att jag hyrde en bilningshammare en kväll. En hilti te-1000, det var inga problem att bila sönder betongen med den och betongen släppte lätt från armeringen. Nu ligger all betong kvar så jag har inte sett hur golvskivan klarade sig men jag tror det gick bra.
Jaså, hade de inte vibrerat betongen vid gjutningen. Dolt fel, nu får du stämma säljarna till kåken ;)
 
O
thomasx skrev:
Jaså, hade de inte vibrerat betongen vid gjutningen. Dolt fel, nu får du stämma säljarna till kåken ;)
Japp minst flera miljoner :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.