Hej!
Planerar att köpa till amrk till vårt hus, han som äger marken intill vårt hus är beredd att sälja. Det är skog och åkermark. Nu har jag upptäckt att det spränger in som en kil i skogen med tre andra fastigheter.
1. Den första är en gammal stuga, med 2100 kvm tomt, som står oanvänd, går säker att köpa loss den.
2. Är en liten markbit (1000 kvm) intill en å (antagligen förfiskerätt???) som en person som bor några kilometer härifrån äger.
3. Är en ganska stor bit som går rakt över ån (gammal kvarnplats?) som är en outredd samfällighet.

1 och 2 går säkert att lösa och få in i samma lantmäteriförrättning som när vi köper den stora markbiten. 3:an känns knepigare, om nu säljaren vet vilka som har rätt till den samfälligheten räcker det för att lantmäteri ska låta oss köpa den? Eller måste det finnas papper på det? Det är väl knappast värt att betala lantmäteri för att utreda samfälligheten?
 
Det är ju samfälligheten som äger marken och om du vill köpa den måste det utredas vilka som äger den...

/ATW
 
Till att börja med behöver man varken "lösa in" eller "köpa loss" självständiga fastigheter med egen lagfart. Säljare och köpare behöver bara enas om pris och upprätta skriftligt avtal, så kan en ny ägare söka lagfart.

Talar vi om markstycken som är fristående bitar ("skiften") av en fastighet måste överlåtelsen ske i två steg: För det första måste en köpare enas med ägaren om överlåtelse. För det andra måste man hos lantmäterimyndigheten starta ett fastighetsbildningsärende, och antingen låta skiftet utgöra en helt ny självständig fastighet, eller lägga marken till någon annan fastighet. Myndigheten bedömer då för- och nackdelar för alla berörda fastigheter, och kan bara medge förändringen om den leder till sammanlagt större nytta.

Om vi slutligen kommer till den samfällda marken är förfarandet detsamma som i ett vanligt fastighetsbildningsärende. Men ägarutredningen tillkommer som ett extra steg man måste ta först av allt. Ägandet kan visa sig vara redan mer eller mindre känt. Ibland vet man vilka fastigheter som är delägande, men saknar giltiga andelstal (oförmedlade mantal). Ibland vet man varken det ena eller det andra, och då kan utredningen - som sagt - kosta en vacker slant.
 
Billy_baver: marken ligger i anslutning till min gård, så enklast bli nog att sammanföra den nya marken med min gård. Ska nog försöka göra ägarutredningen om samfälligheten på egen hand och lämna materialet till LM. Då borde de inte ta alltför mycket betalt.
 
Det kostar ju inget att fråga. Men med största sannolikhet kommer lantmäterimyndigheten att sätta kvalificerade proffs på denna sak. Ägarutredningen är bara första steget. Andra steget blir att sammankalla andelsfastigheternas ägare till förrättning.

Första målet blir att förmå ägarna att dra nytta av den utredning som du snällt har bekostat. Du kommer absolut ingenstans utan att ägarna beslutar sig för att övergå till samfällighetsförvaltning.

Nästa etapp blir att övertyga föreningens medlemmar att sälja mark och att övertyga lantmätaren om nyttan för alla berörda fastigheter.
 
Det kommer bli dyra kvadratmeter, varför skall du köpa?
 
Anledningen till att jag ska köpa skogen är för att ha ved och för att den ligger intill min gård, så ingen lagfart och inte så ofta chansen kommer att få köpa loss marken intill ens gård. Anledningen till att jag vill köpa samfälligheten är egentligen bara för att jag inte vill ha en kil rakt in i min skog, jag vill inte råka röja i den samfällda skogen och göra nån arg och jag vill ha tydliga gränser. Vet att det känns lite onödigt, men jag ska försöka i alla fall.
 
Jo, jag tänkte på samfälligheten. Den gör ju kanske ingen större skada där den ligger. Antagligen är det ingen annan som vet var gränserna går heller. ;)
 
Det är sant, och det är inte så många hushåll i byn, så man kong komma fram till nåt över en kopp kaffe istället för att blanda in LM. Nu har jag dock tittat på att köpa hela skogsfastigheten, då behövs väl inte någon lantmäteriförrrättning? Men måste jag då betala lagfart? Skifte ett i fastigheten ligger granne med min fastighet.
 
Köper du hela, är det lagfartskostnad som är procent av köpeskillingen. Köper du delar och gör en fastighetsreglering kostar det från 20 kkr och uppåt för förrättningen, medan lagfarten kostar under tusenlappen.
 
Finns det någon nackdel med att ha det i två skilda fastigheter?
 
Nej, snarare tvärt om.
 
Vilka fördelar är det med att ha det i två olika fastigheter
 
Flera fastighetsskatter?
 
toolman77 skrev:
Flera fastighetsskatter?
Flera fastighetsskatter á noll kronor... På skogs- och jordbruksmark betalar man bara fastighetsskatt på tomterna.

Om fastigheterna är små kan du slå ihop dem, men du kan inte dela upp dem igen om du skulle vilja sälja en av delarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.