Hejsan!
helt ny här och kan inte facktermer så ni lär nog få ursäkta mig för en del saker :p
har nämligen köpt ett hus som vi snart ska flytta till och till det var det även ett garage på 120kvm med en gammal tunn betongplatta.
invändigt är det 2.8m från platta till innertak och jag vill ha in en lyft i själva garaget.
innertaket är spikat direkt på takfoten.
det jag skulle vilja ha tips om är hur jag kan förstärka plattan utan att det bygger för mycket och om hur jag kan höja dom befintliga takstolarna för att få ut så mycket av taket som möjligt där billyften ska stå?
huset är byggt 1933.

tack på förhand kenny
 
Kan du inte bila ur golvet där lyften skall stå och gjuta en tjockare platta? Då slipper du höja golvnivån.
I mitt garage höjde jag hanbjälken på takstolarna för få högre höjd. (Jag kan ta en bild imorgon och lägga upp)
 
Det låter ju som en suverän idé!:) då kan man ju även lägga på ett lager med flytspackel för fina till ytan. Hanbjälken har jag ingen aning om vad det är, så du får gärna ta lite kort och visa hur du gjort :) själv undrade jag på att göra om dom befintliga till såkallade saxstolar eller vad dom kallas där man får ett lutande innertak med 10grader lägre lutning än yttertaket:)
 
Hur tunn / dålig är plattan?
Till min 4 tons 2-pelarlyft fanns det förstärkningsplåtar att montera på om man var osäker på plattan skick....
 
jadu, 1dm tjock är den cirka och ganska säker på att den saknar armeringsnät. så jag blir nog tvungen att bila och gräva ur där lyften ska stå för att sedan gjuta upp en tjockare platta med armeringsnät.
ska man ens bry sig om att isolera den biten man kommer gräva ur och så eller är det bara onödigt arbete? är det någon som vet hur stor platta med rätt tjocklek och armeringsnät måste vara för att montera en 2pelarlyft?
 
S
du måste ju inte gräva ur hela plattan om du inte vill. bara en yta där du ska ha lyften
 
kanske blev lite otydligt i texten att jag bara ska bila, gräva ur, armera och gjuta just där lyften ska stå :) sedan kanske jag lägger ett lager flytspackel på alla 120kvm för att få en fin yta :)
 
Min platta under lyften är 20cm och dubbelarmerad...
 
vart ligger armeringarna på dom 20cm då? :) har du mellanrum mellan armeringarna eller ligger dom direkt på varandra? och ligger dom i olika mönster? :)
 
Kenny Lindh skrev:
vart ligger armeringarna på dom 20cm då? :) har du mellanrum mellan armeringarna eller ligger dom direkt på varandra? och ligger dom i olika mönster? :)
Botten armeringen ligger ca 6 cm från botten...överarmeringen ca 5 cm från ovansidan....vanliga 150x4 mattor tror jag det är....
 
hur fixade du mellanrummet mellan armeringarna? med vanliga fötter på 8-9cm? la du mönstren helt likt eller utgör det ingen skillnad hur man lägger mattorna tro?
 
S
va det inte garage det var? då behövs ju inte något flyt
 
Kenny Lindh skrev:
hur fixade du mellanrummet mellan armeringarna? med vanliga fötter på 8-9cm? la du mönstren helt likt eller utgör det ingen skillnad hur man lägger mattorna tro?
Jag gjorde en ursparing i plattan och armerade i botten först...efter det armerade jag hela plattan...tror även det blev några enklare byglar mellan för att hålla allt på plats.....
 
det blir nog lite overkill med spackel ja :)
 
okej så du bila inte bort allting i djupet utan bara ner en bit i plattan, la dit ett armeringsnät och lade armeringsnät på hela befintliga plattan och gjöt sedan upp golvet ytterligare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.