Hej,

nu var det dax att äntligen bli medlem här. Är nämligen i husköpartagen!
Säljaren har accepterat mitt bud och jag har fått tillgång till besiktningsprotokollet (anticimex).
Kontrakt ska skrivas denna vecka efter att vi ytterligare en gång ska göra en ordentlig genomgång av huset.

Innan jag ger mig in i krypgrunden och upp på vinden skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker om dessa två punkterna i besiktningsprotokollet:

1. Krypgrund
Fuktrelaterade skador noterades i utrymmet och fuktvärden över kritisk grundvärde noterades.
Stor del av krypgrunden är ej tillgänglig för besiktning (finns ej inspektionslucka). Fuktkvot uppmättes till 18-25%

krypgrund.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Vind
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och fuktvärden över kritisk nivå uppmättes.
Fuktkvot uppmätt till 18%

vind.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säljaren har endast ägt bostaden i ett halvår och köpte med anledning av den kringliggande mark. Huset ska nu styckas av.
Han har påbörjat åtgärd i krypgrunden. När vi var där senast stod en avfuktare och brummade i krypgrunden. Jag upplevde ingen frän lukt. Endast vanlig "källarlukt".

Åsikter om detta mottages gärna!

Mvh,
orolig husköpare
 
Kan tillägga att värmepannan har flyttats ut till ett uthus och uppvärmning sker via kulvert.
Vet ej när detta gjordes. Tippar på att det är mellan 20-30 år sedan.

Åtgärd för att förbättra ventelationen har ej gjorts efter det.
 
Grunden ser ju lite skum ut. Och formuleringen om fuktrelaterade skador är alarmerande.

Det är tänkbart att sakdorna inte är sp alvarliga, men du bör nog räkna med att golv och bjälklag måste rivas ut och göras om. Sådana skador sprider sig iblan upp i väggarna också.

Som sagt, det kan vara falskt alarm. Men när det ser ut sådär, och tydligen kan man inte besiktiga hela grunden, så bör man räkna med att det ser ännu värre ut där man inte kommer åt.

Taket är svårare att ha en uppfattning om. Lite missfärgning är mer standard. Men det måste man titta närmare på.

Hur är taket i övrigt? Hur gammalt är yttertaket?
 
Tack för snabbt svar!

Min förhoppning är att skadorna i krypgrunden är lokala och förhoppningsvis inte värre än det hörn dom fick med på bilden i protokollet.

Är det värt att köpa en fuktmätare och ta stickprover i krypgrunden när jag är där nästa gång, eller räcker det med att knacka och titta på virket?

Taket ser väldigt bra ut utvändigt (för ett otränat öga). Den äldre delen (byggt ca 1900) har takpannor där några pannor ligger ur läge. Den nya delen (byggt i början av 80 talet) har plåttak. Bristfällig lutning på ett tak noterades i protokollet.

tak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bristfällig lutning skall man också vara lite vaksam över. Det borde betyda att man använt ett materila (ex. pannor) på lägre lutning än vad som rekomenderas. Det kan innebära att vatten sugs in eller blåser in genom skarvar.

OM det är ett problem så kan det vara svårt och dyrt att åtgärda (konstruera om taket).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.