Hej!
Har länge läst men inte skrivit något förrän nu. Är spekulanter på ett hus vi bara haft privat visning på ännu, så än är inget underskrivet. Ev. tillträde är ett kvartal bort så det finns tid att planera...
Jag har renoverat en lägenhet tidigare men med lite förstudier och hjälp ser jag det inte som något problem att göra allting i det här själv (förutom det som kräver behörigheter).

Före-bild från kommunens expedition 1998 pga bygglov dubbelgarage, efter-bilden ritad i Visio.
fore.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först tänkte vi slå ut väggen mellan kök och vardagsrum också, men det är så få rum som det är redan så vi har tänkt nåt åt det här hållet istället.
Väggen mellan matsal och vardagsrum bort, toan får växa åt vänster för att göra plats för dusch uppe också. Nytt kök med avlopp och vatten delat med duschen.

I källaren under toa-kök finns gamla pannrummet (fjärrvärme) som blir tvättstuga samt ett hobbyrum, alltså blir det ok att ta ner va och avlopp i nedervåningen om vi behöver det.
IKEA Metod tillåter ju lite mer plats bakom stommarna så det kanske går bra med rördragningen där istället.

Jag har skissat upp samma i Sketchup men eftersom jag inte har några exaktare mått än offerten från 1959 har jag inte gjort några fönster där, eller börjat med IKEA kitchen planner.
Vi kommer ha frysbox i källaren. Jag hade kanske önskat en fullstor kyl och bara en halv frys under bänkskivan för att få en luftigare känsla. Så få överskåp som möjligt.

Vi är i nuläget två men räknar med att bli fler och därför planerar jag med det i åtanke.

Etapp ett är tänkt: Vardagsrum, kök och övre badrum samt ytskikt golv väggar tak övervåningen.
Källaren är inte dränerad men det är i planerna en del år framåt.
Jag har inget bra svar på var man sätter ytterkläder. Man kommer in i markplan, sen är det fyra trappsteg upp till övre plan. Tänkte rådfråga mer erfarenhet så här är tråden wink.gif
Jag hade kunnat tänka mig att vända på trappen, så man går ner från hallen och inte entrédörren. Då slipper man trampa i en massa smuts och kan göra en garderob direkt till vänster innanför dörren. Min sambo är mer inställd på att man inte kan bygga om hur som helst.

Ni som har vardagsrum, matsal och kök i samma utrymme, och fler än 2st i familjen, stör de två rummens aktiviteter varandra enligt er?
 
Redigerat:
Kort svar:
Det ser väldigt trångt ut mellan spis och "köksö typ".
Och matbordet verkar jättelitet.

Men annat kan också behöva justeras kanske.
Det vore lättare med lite måttsättning!

Finns det någon övervåning?
 
Uppdaterat första inlägget med måttsatt efter-bild.

Det blev nåt knas när jag började rita och när jag försöker skala om blir det kaos. Räkna om mm till dm så är det i skala iallafall :)
Köksön är inte så mycket min idé, mest ett önskemål från tjejen. Jag har sagt att vi sätter den på hjul iallafall så får vi känna efter.

Ingen övervåning.

Ps tack forumdesigners, för funktionen återställ skriven text :)
 
Redigerat:
Skissat med ikeas köksverktyg.

Fläkten i överskåpen så det inte blir lika tydligt att hällen inte är centrerad mellan fönstren.
Bänkskivan mot fönstren blir 70cm så förhoppningsvis slipper man det värsta spillet från matlagning och disk.
Upphöjd diskmaskin i tomrummet i högskåpet, nära diskhon och förhoppningsvis tillräckligt med förvaring intill för att enkelt tömma den.
Kyl/frys i överskåpet bredvid, frysbox i källaren.
Micro har inte fått nån självklar plats än, kanske till höger om kylen då det mesta kommer från kylen till micron och sen matbordet :)

Clipboard02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som har liknande lösningar? Tacksam för feedback! :)
 
Jag skulle def ha rostfri diskbänk där det är sullrisk...dvs nästan överallt. Med 70 djup bänk kan du satsa på riktigt stor spis. Menar du att kyl frys är de små överskåpen eller högskåpet bredvid diskmaskinen? Göm micron i ett skåp. Köp så höga väggskåp som möjligt, tryck upp dem mot taket. Höj gärna arbetsbänken (beroende på hur långa ni är). Hellre fler cm mellan skåp och bänk än standard. Tänk på att ha rejält m plats mellan arbetsbänk o ön, ni är ofta fler i köket...krock är inte kul. Vatten i ön är suveränt! I ert fall skulle jag ha en liten ho på på spissidan. Matlagning kan då ske samtidigt som disk. Jag har vänner som diskar framför ett fönster som ligger i samma höjd som diskhon....fönstret är inte snyggt o det är svårt att hålla torrt. Ngn bra annan lösning har jag inte än att byta ut fönstret till ett så det blir stänkskydd åtminstone på 20 cm.
 
Fel av mig, kylfrys i högskåpet som du säger och inte överskåpet. Skyller på killförkylning :)

Vi är 183 och min tjej 175 iaf, jag känner också att jag vill ha kring 93cm högt. Vi har nog släppt ö-tanken pga platsbrist men jag kan inte redigera första inlägget.
 
Förslag för diskussion.
 
  • PeterStrandberg01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Ekonomiskt måste ju ovanstående vinna eftersom vatten o avlopp är på bef plats.
 
Jäderberg skrev:
Ekonomiskt måste ju ovanstående vinna eftersom vatten o avlopp är på bef plats.
Det var just det som var tanken. Dessutom slipper man anlägga ny takgenomföring för köksfläkten.
 
Vi har funderat på den lösningen också. Det är gjutjärnsavlopp och gammal el, men man har ju befintliga hål och kanalisationer att använda. Fläkten går i nuläget genom murstocken, hade i en ny tappning hamnat rakt ut genom väggen.

Kök på gamla platsen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Av nån anledning ritade jag från andra hållet i Ikeas verktyg.

Den horisontella väggen är bärande så den får vi behålla, till vänster om köksöppningen vilar dessutom en balk på vinden som här http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/42058-hangslen.html

Clipboard06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns lite synd att inte kunna använda fönster från två håll till köksvardagsrummet.

Badrummet hade vi tänkt få växa för att få plats med dusch.

Är det inritat två sängar på bilden? Klarar sig barn på 4-5 m2? I dagsläget har vi inga barn men planerar framåt.
 
PeterStrandberg skrev:
Är det inritat två sängar på bilden? Klarar sig barn på 4-5 m2? I dagsläget har vi inga barn men planerar framåt.
Nej, detta är föräldrasovrummet, modell compact living. Köket kommunicerar via skjutdörrarna mot fönstren på husets entrésida.

Det befintliga större sovrummet föreslår jag konverteras till allrum. I ytterväggen tar man upp större fönsterparti, för att integrera rummet med uteplatsen.

Beträffande badrummet borde en dusch rymmas istället för ett badkar. Om större badrum önskas föreslår jag att man ordnar det på andra våningsplanet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.