F
Hejsan!

Har TH villahemförsäkring med Drulle och Utökad byggnadsförsäkring. Årspremien gick från 6904kr (utan ngn samligsrabatt) till 7072kr (med 10% samlingsrabatt). Om man räknar efter, utan samlingsrabatt priset skulle vara 7857kr.
7857-6904=953kr som betyder en 13,8% ökning sen förra året.
Ringde TH, skyllde på skadestatistiken.

Frågan är, om det är rimligt med 13,8% ökning?
 
Det beror på skadestatistiken,
 
Om det är rimligt eller inte ska du fråga de andra försäkringsbolagen. Jag har samlat alla försäkringar till samma förfallodag så att jag enkelt kan ta mitt pick och pack och byta över dagen när priserna inte passar mig. Bilar, barn, hus osv flyttas samtidigt.
 
Snailman
Hade folksam bilförsäkring plötsligt dubblade de premien, när jag ringde och frågade om de fått kortslutning i sin dator, så sa de nåt i stil med att skadorna ökat... så jag bytte till ett annat bolag som inte dubblat avgiften... om folksam får ihop sin balansräkning eller ej är ju inte nåt som jag bryr mig om:mad:
 
Det låter orimligt dyrt oavsett prishöjning. Jag har Tre Kronor VillaHem plus, 3052kr per år. Fick precis räkningen. Nu har jag o
Iofs lite rabatter, men inte såå mycket.
 
Snailman skrev:
Hade folksam bilförsäkring plötsligt dubblade de premien, när jag ringde och frågade om de fått kortslutning i sin dator, så sa de nåt i stil med att skadorna ökat... så jag bytte till ett annat bolag som inte dubblat avgiften... om folksam får ihop sin balansräkning eller ej är ju inte nåt som jag bryr mig om:mad:
Seriöst... dubblat premien tror jag knappast. Min bilförsäkring hos Folksam har iaf legat stadigt de sista 3-4 åren, tror till och med att det sjönk några kr/månad för 2 år sedan.

Får väl se till sommaren vad som händer då, men dubbling , knappast troligt.
 
O
Försäkringsbolag är det sista jag är trogen mot....
Jag kollar bilförsäkringen varje år vid förfallodagen.
 
C
Försäkringar borde ni kolla premien på varje år innan förfallodagen!

Kolla samtidigt försäkringsvillkoren(om ni orkar)..... Man får vad man betalar för säger mina barnbarn... o de har de rätt i....

Trygg hansa ägs av RSA ett Engelskt bolag, ett annat av deras dotterbolag, det på Irland, har tappat oerhört mycket pengar de senaste åren o var i princip likvidationsmässiga för 6 månader sedan...kanske aktieägarna vill ha utdelning:D

Fusion: Jo då det kan hända att man dubblar totalpremien på en bilförsäkring om statistiken ger stöd för att det borde göras, Bolagen kan inte vägra att teckna trafikförsäkring på en bil men de kan sätta "nästan" vilken premie som helst, vill man bli av med en viss försäkring eller försäkringstagare, kan man straffa ut dem genom årspremien, jag har själv medverkat till det.....

Oj... huvudfrågan var ju villahemförsäkring....

Även där har jag medverkat till stora premiehöjningar(slopade rabatter ,etc), men där inga astronomiska höjningar...men visst 10 20% är/var (i mitt fall) inte såååå ovanligt.....

Det som kostar/kostade försäkringsbolagen STORA pengar är vattenskador....Något som också "kostar" för mycket är värmepumpsskador
 
Redigerat:
Snailman
fusion skrev:
Seriöst... dubblat premien tror jag knappast. Min bilförsäkring hos Folksam har iaf legat stadigt de sista 3-4 åren, tror till och med att det sjönk några kr/månad för 2 år sedan.

Får väl se till sommaren vad som händer då, men dubbling , knappast troligt.
det var ju inte igår precis, var väl en 10 till 12 år sen ungefär, och den ökade med ca 90%

så har inte haft folksam på väldigt många år
 
F
Tack för alla svar!
Har alla F-bolag egen skadestatistik? Annars borde alla höja med samma procent, eller hur?
Sen har jag svårt att tro att alla som har TH har fått 13,8% höjning...Skulle vara roligt att få lite feedback från de som har TH. Har ni fått en ca 13% höjning sen förra året?
Nu är det som den är, ska samla alla försäkringar på samma förfallodag och agera nästa år.
 
Går just igenom mina th försäkringar. Kollar och återkommer
 
C
Alla bolag för sin egen statistik OCH sneglar på de andra bolagens resultat, inte deras skadestatistik,den visar de inte....
 
Premienivåer är svåra att förstå sig på

Min xc70 2005 kostar cirka 6000kr att helförsäkra.Min Jeep GC 2002 kostar lika mycket att halvförsäkra. Jeppen är inte stöldbegärlig, inte dyr att reparera, används inte av huliganer eller 18åringar, antagligen värd hälften av volvon. Jag fattar inte den ekvationen.
 
Detta mönster är välbekant.

Många försäkringsbolag verkar ha låga ingångspriser (gissningsvis för att stå sig bra i prisjämförelser osv.). Efter 1-2 år stiger dock premien kraftigt.

I mitt fall ville IF ha nästan 40% mer i premie efter det andra året. Jag har svårt att tro att inbrott, vattenskador, etc. har ökat med 40% i vårat närområde, under dessa två år?

Givetvis bytte jag till ett annat bolag och fick ett pris som låg i samma nivå som IF gjorde två år tidigare. Antingen ser deras statistik annorlunda ut, eller så kommer premien att stiga kraftigt om ett år eller så... :rolleyes:
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Om det är rimligt eller inte ska du fråga de andra försäkringsbolagen. Jag har samlat alla försäkringar till samma förfallodag så att jag enkelt kan ta mitt pick och pack och byta över dagen när priserna inte passar mig. Bilar, barn, hus osv flyttas samtidigt.
Jag tror att det är bra strategi förutom på en punkt - barnförsäkring. Generellt så rekommenderar man att man inte flyttar den annat än i nödfall. Eftersom sjukdomar och annat kan upptäckas långt senare än de orsakas (de kan ju till och med vara medfödda) så är risken att ditt barn står utan skydd i det nya försäkringsbolaget. Denna rekommendation brukar de flesta försäkringsgivare vara överens om, till och med den du byter till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.