Jag skulle behöva fräsa ganska djupt (50-70mm) i trä med överhandsfräsen (8mm skaft), men hittar inga frässtål som är så djupa att de når ner, förutom rätt dyra varianter för låskistfräsning. Då kom jag att tänka på att en 8mm fräsborr passar i fräsen. Frågan är: vad händer om jag drar igång en halvbillig fräsborr i 30000 rpm? Jag tänkte ta typ 10mm i taget, jag går inte ner hela djupet direkt.
 
Exostor skrev:
Jag skulle behöva fräsa ganska djupt (50-70mm) i trä med överhandsfräsen (8mm skaft), men hittar inga frässtål som är så djupa att de når ner, förutom rätt dyra varianter för låskistfräsning. Då kom jag att tänka på att en 8mm fräsborr passar i fräsen. Frågan är: vad händer om jag drar igång en halvbillig fräsborr i 30000 rpm? Jag tänkte ta typ 10mm i taget, jag går inte ner hela djupet direkt.
Det går tyvärr jättedåligt. (Jag har försökt.). Borren är inte tillräckligt balanserad. Försök inte ens.

Däremot finns det förlägnare till fräsen. Det har jag inte provat men man får väl förmoda att det fungerar hyggligt eftersom det säljs sådana.
 
fiskbuggaren skrev:
Det går tyvärr jättedåligt. (Jag har försökt.). Borren är inte tillräckligt balanserad. Försök inte ens.
/QUOTE]

Förlåt, fräsborr säger du; det har jag faktiskt inte provat.
 
fiskbuggaren skrev:
Däremot finns det förlägnare till fräsen. Det har jag inte provat men man får väl förmoda att det fungerar hyggligt eftersom det säljs sådana.
Jo, jag har sett dem, men de är ungefär i samma prisklass som en låskistsfräs från Cobolt, alltså ~700kr, då litar jag mer på Cobolts.

Fräsborr borde bete sig ungefär som en vanlig snabbstålsborr, de är ju båda gjorda för varvtal under 3000rpm.
 
Hur stort ska du fräsa?
 
Ämnet är en 3"4, ungefär 1,5 meter lång. Den ska ha ett urtag som är ungefär 60mm djupt och 15mm brett. Jag kan idag komma ner ungefär 35-40mm. Men jag har haft fler exempel på saker som jag egentligen velat fräsa djupare.
 
Lång sträcka att fräsa
Det finns något som kallas 3D borr ett diam 15 ligger kring 200:-
Har för mig det är 10mm skaft
Varvtal fräsning <2500rpm beroende på diameter
Total längd 135mm
 
Redigerat:
Bubblaren skrev:
Lång sträcka att fräsa
Det finns något som kallas 3D borr ett diam 15 ligger kring 200:-
Har för mig det är 10mm skaft
Varvtal fräsning <2500rpm beroende på diameter
Total längd 135mm
Men den går inte att köra i överhandsfräsen eftersom fräsen går på 10-30krpm. Jag får bygga en fräsjigg för borrmaskinen ;)
 
arnel skrev:
Kolla om du kan ha glädje av enT2113-8 från [länk]
Jag har köpt ett flertal frässtål från Wealden och är en mycket nöjd kund.
Det var nog närmast hittills, men tyvärr har jag bara 8mm fäste i fräsen och den var fortfarande 15-20 mm för kort. Borde skaffat en fräs med 1/2"-fäste från början, men det är lätt att vara efterklok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.