P
duell skrev:
Gjorde nog mitt sämsta köp idag, köpte ett underinstrument som klarar att:
Mäta avstånd, area och volym
Hitta träreglar, metall och elkablar i väggar
Projecera raka laserlinjer länst väggar, tak och golv.
Den kostade 149:- (på rea), så förväntningarna var inte stora, men den var sämre än väntat, misslyckades med ALLT!

Den mätte fel, 100mm +/-2mm varje gång.
Laserlinjen var en avlång punkt (ca 3cm lång på 2m avstånd)
Hittade både reglar, metall och elkablar i HELA väggarna.

Hade den bara klarat ett moment hade det ju varit värt pengarna, men när den inte klarar något så vet jag inte vad man ska ha den till. =)
d^_^b
 
P
duell skrev:
Gjorde nog mitt sämsta köp idag, köpte ett underinstrument som klarar att:
Mäta avstånd, area och volym
Hitta träreglar, metall och elkablar i väggar
Projecera raka laserlinjer länst väggar, tak och golv.
Den kostade 149:- (på rea), så förväntningarna var inte stora, men den var sämre än väntat, misslyckades med ALLT!

Den mätte fel, 100mm +/-2mm varje gång.
Laserlinjen var en avlång punkt (ca 3cm lång på 2m avstånd)
Hittade både reglar, metall och elkablar i HELA väggarna.

Hade den bara klarat ett moment hade det ju varit värt pengarna, men när den inte klarar något så vet jag inte vad man ska ha den till. =)
Will it blend? http://www.youtube.com/watch?v=fY8MqWBIHvo
 
Mitt sämsta verktygsköp är en SDS-chuck adapter som köptes billigt från Ebay så att man kan använda vanliga borr/bits med borrhammaren. Efter att jag drog åt chucken utan att ha något verktyg i den så fastnade backarna, det gick inte att öppna den igen. Efter lite våld med en hammare så lyckades jag tillslut öppna chucken igen, men då lossnade också en av backarna :( Det lustiga var att jag hade haft adaptern i endast 2 dagar när det hände :)
 
Julas grå borrhammare 900W, höll för två 20cm djupa 16mm-hål och ungefär 2 minuters bilande i en gammal tegelmur så rasslade växellådan ihop och sa godnatt. Se upp, den kostar bara 299:- just nu.
Biltemas 10-pack bits, höll inte ens för en 90mm-skruv per bit.
 
Det gick inte ens åt 10 bits vardera av PH2, PZ2, T20 & T25 från Biltema till hela mitt husbygge...
 
Mao använde du spik? Alternativt bytte du leverantör av bits efter färre än tio trasiga bits :)
 
Jag kanske hade tur, använde inte mycket spik. Däremot fick jag två bits som kostade ca 40:- /st, dem knäckte jag på ett par dagar. :)
 
pingvinlakrits skrev:
Mirkas slipklossar är smidiga och inte så klumpiga med slang tillkopplade. Slangen är inte så grov heller.

Nackdelen är att de blir statiskt laddade. Bzzt bzzt.

Abranet är ju ett genomsläppligt "papper" som är mer som en slags rutnätsduk som suger igenom bra. För att slipa av väggspackel fungerar de bra. Hade som tanke att jag skulle köra Festools antistatslang på min Mirka-kloss men det har inte blivit av eftersom jag sällan behöver slipa väggspackel.

Festools nya slipklossar är skitdyra. Verkligen.
Får stötar även om jag använder festools antistatslang
 
C
Har ett vattenpass (Best tools tror jag) som visar rätt eller fel beroende på hur man vänder det. Första och sista gången jag använde det vägde jag noga in ett fäste som skulle skruvas upp på en vägg. Gissa chocken när jag lade på passet efteråt för att kontrollera och det är snett som f-n. Som tur var hade jag vänt det "rätt" från början.
 
duell skrev:
Det gick inte ens åt 10 bits vardera av PH2, PZ2, T20 & T25 från Biltema till hela mitt husbygge...
Håller med! Inget fel på de bitsen, iaf inte de man kan köpa i 2 eller 10 pack.
 
duell skrev:
Jag kanske hade tur, använde inte mycket spik. Däremot fick jag två bits som kostade ca 40:- /st, dem knäckte jag på ett par dagar. :)
Kanske inte var bitsens fel.. ;)
 
En einhell kap/ger-såg.
Orkar inget - har bytt flera klingor
Kapar snett - har säkert ställt om den 20-tal gånger
Bränner kol - är inne på 4e uppsättningen

Den är ca 3-4 år gammal och har bara använts hemma vid små renoveringar.

Så den kommer nog att hamna som fyllning i någon grop på gården ;-)

Sen har jag nån cirkelsåg från ryobi som är riktigt trött.
Skulle hålla proffskvalitet enl Jula. Att jag gick på den lätta!
 
En ''billig'' roterande polermaskin (kommer inte ihåg fabrikatet men den kostade runt 5-600:) som var helt värdelös att använda till det den var tänkt för, som tur var pajade den efter några bilar.
Köpte därefter en roterande AEG istället och den är jag nöjd med(y)
 
Justja, jag köpte en stor Hard Head vinkelhake på Jula också, den var bara 88º. Fullständigt bortslösad hundralapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.