Hej!

Jag har ett fritidshus på 50kvm som jag nu i vår/sommar ska bygga ut med ca 10kvm. Det befintliga huset står på plintar OCH lecablock.

Har en del funderingar kring själva grunden och konstruktion av tillbyggnaden i sig.

Att förklara markförhållandena på den här tomten är rätt klurigt. Ingen plan och fin villatomt det här inte....

Tomten består av ett berg. Precis bakom huset är toppen av berget. Därifrån sluttar det svagt nedåt till parkering och tomtgräns. Inte direkt brant men tillräckligt för att det inte ska finnas en plan yta någonstans. Gubben som en gång i tiden byggde huset använde sig av sten för att planera ytan under och runt huset. Han sa en gång att han spräckt mer sten än fängelsekunderna förr i tiden...Det säger en del. Allt gjort för hand dessutom. Därefter har han fyllt upp med grus och sand för att få det plant och fint. Nu, 30år senare så är det fortfarande plant och fint så bevisligen fungerade det ju. :) Så runt huset är det plant, resten av tomten är stenröse, typ.

Som sagt, huset står på plintar och lecasten. Antagligen är plintarna gjutna direkt mot berget. Tillbyggnaden jag ska göra kommer hamna där det idag är en plattsatt uteplats. Under plattorna är det som sagt sand och grus, därefter sten, sten och åter sten ner till berget. Uppskattar att det är 50cm sand/grus därefter en jäkla massa sten ner till berget. Har ingen lust att börja flytta på dessa stenar för att kunna gjuta direkt mot berget....

Min tanke är då...Skyffla bort kanske 30-40cm sand/grus, därefter fylla upp med makadam och packa detta ordentligt och därefter ställa lecablock direkt på makadamet. Räcker med två lecablock på varandra för att tillbyggnaden ska hamna i perfekt höjd mot det befintliga huset. Vad tror ni om det? Rejält dränerat är det ju iallafall så risken för att tjälen ska ställa till det borde ju vara minimal iallafall....

Vidare till nästa fråga...

Har läst på flera ställen att en tillbyggnad aldrig ska fästas mot befintlig byggnad. Istället ska man ha en sk. rörelsefog. Hur ska den rörelsefogen konstrueras?

Tack på förhand (y)
 
Lägga lecablock på makadamen känns lite vanskligt. Jag hade gjutit en sula först och sedan murat. Men man måste ju fästa det nya i det gamla. Däremot råder det delade meningar om när det gäller betongplatta. Vissa säger att det inte får gjutas ihop och andra säger att det är ok. Men ska du inte lägga någon markduk under makadamen?
 
OK, gjuta sula alltså. Låter givetvis vettigt. Hur dimensionerar man sulan på bästa vis?
 
Typ 40 cm bred. Sen får du göra armerings byglar i formen, har för mig att det är 30 cc på dem och längsgående armeringjärn som du najjar ihop byglarna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.