Jag har en riktigt dålig skorsten, fogarna finns det inte mycket kvar av, syns både på in och utsida. Sotaren som jag har haft ute och tittat på den säger att det antingen är glidgjutning eller insatsrör som gäller. Stenarna mellan kanalerna är lösa en bit ner vad jag har kunnat känna, jag är nog illa tvungen att mura om skorstenen från nock och upp.

Är inte det mest logiska att laga en skorsten med dålig/avsaknad av fogar med glidgjutning? Insatsrör och värmekulit fäster ju inte stenarna tänker jag, är jag onödigt nojig?

Jag kan tänka mig att göra en kombination, glidgjuta för stabiliteten och sen fylla med värmekulit och insatsrör för att få en lättsotad skorsten med bra drag.

skorsten_top2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är kanalen för kamin, köksfläkt som jag kommer använda, borde räcka med insatsrör för kaminpipan?
 
Jag var på egensotarkurs i veckan, kursledaren pratade om att försäkringsbolagen hade 70 (tror jag) års avskrivning på murade skorstenar, medan det på metallrörs-skorstenar bara var 18 år.
Tydligen blev en murad skorsten klassad som metallrör om man stoppade i en insats.

Med ovanstående som grund så skulle jag inte tveka att glidgjuta.
Det verkar finnas ganska många här på byggahus som glidgjutit själva med mycket gott resultat.
 
Mitt hus är från 1920 så skorstenen har hängt med ett tag. Det låter som att försäkringsbolagen har kommit på det själv? :)

Nä jag tror också det är det mest logiska spåret även om det är betydligt mer jobb.
Utan trådarna här på forumet så hade jag nog fegat ur :)

Jag är dock inte säker på vilka pipor jag ska sätta insatsrör i.
- Pipan från köksfläkten går rakt upp, spisen står in till murstocken.
- Pipan från kaminen har en avstickare 115cm innan den ansluter till murstocken, det hade varit riktigt bra om jag kunde fått ner ett insatsrör hela vägen om det hade gått. Beror på hur mycket det går att modifiera där liggaren och murstocken går ihop.
 
Jag tror nog att försäkringsbolagen har lagt sina avskrivningstider på "den optimala nivån" mellan att behöva betala ut så lite pengar som möjligt och samtidigt inte verka som att de skriver ner sakerna för snabbt.
Min gissning är att de noggrannt har kollat statistiken innan de bestämmer sig.

Jag är dessutom ganska säker på att de flesta skorstenar har ganska många funktionsdugliga år kvar efter att försäkringsbolagen avskrivit dem helt.

Jag ska väl passa på att påpeka att det här egentligen inte är mitt område (varken skorstenar eller försäkringsbolagens avskrivningstider), jag bara vidarebefordrar vad jag snappade upp på sotningskursen.
 
Jag är också tveksam till att det så ofta rekommenderas insatsrör i gamla skorstenar. Visst det gör det tätt men själva skorstenen i sig åtgärdas ju inte. Istället klar risk att den kommer ta mer stryk eftersom den kommer bli kallare. Känns väldigt kortsiktigt och något sotarna rekommenderar för att det är enklare att sota rör än en murad skorsten... Dessutom tappar man ju effekten av att sprida värme genom en varm murstock.

Hur vore alternativet att mura om ovanför nock och kanske glidgjuta om det ser illa ut längre ner också?

Gamla murstockar är ofta väldigt ordentligt murade och kan hålla mycket länge om man tar hand om dem. Vår är från 1890-tal. Ommurad över nock på 1990-talet. Vid senaste brandskyddskontrollen muttrade teknikern lite över en del gamla lösningar som gör det lite krångligare att sota men han berömde också stocken och menade att det är väldigt gediget och välgjort på ett sätt som knappast görs idag.
 
Ringde och pratade med sotarmästaren i kommunen tänkte rådfråga han om hur jag skall gå tillväga att renovera min skorsten som är på 9 kanaler i gammalt hus. Han rekommendera även han att stoppa i rör men jag skall även prata med en duktig eldmurare om råd. Stoppar jag i rör så tappar jag funktionen med sot/rensluckorna i murstocken om jag inte misstager mig.

Mvh
 
Redigerat:
M
Insatsrör bör endast sättas, enligt min mening, om det absolut inte går eller är för riskabelt att glidgjuta. Vissa murstockar är murade med "fria" stående skiljetungor hela vägen och när dessa blir dåliga finns det risk att man trycker sönder dessa vid en glidgjutning.
 
  • Gilla
Tyrolen
  • Laddar…
Macarus skrev:
Dessutom tappar man ju effekten av att sprida värme genom en varm murstock.
Ja detta har jag också tänkt en del på, någon som har gjort detta och vet hur stor skillnaden blir med värmekulit och insatsrör mot en ren murad stock?

Macarus skrev:
Hur vore alternativet att mura om ovanför nock och kanske glidgjuta om det ser illa ut längre ner också?
Ja så har jag tänkt eftersom fogarna ändå är dåliga på både in och utsida ovan nock. Fogarna i kanalerna ser dåliga ut så långt ner man kan se med blotta ögat.

MaxPax skrev:
Insatsrör bör endast sättas, enligt min mening, om det absolut inte går eller är för riskabelt att glidgjuta. Vissa murstockar är murade med "fria" stående skiljetungor hela vägen och när dessa blir dåliga finns det risk att man trycker sönder dessa vid en glidgjutning.
Detta är en väldigt nyttig info, jag har stående sten mellan kanalerna, vad jag vet så finns det inget förband mellan dessa stenen och ytterstenarna, brukar detta vara armerat?

Dvs. Glidgjuta mina yttre helstenskanaler borde vara mindre disk eftersom trycket blir in mot stenen som delar mellankanalerna men gör man tvärt om riskerar man att stenen trillar ner i kamin/helstenskanalerna.
 
M
stoffe88 skrev:
Detta är en väldigt nyttig info, jag har stående sten mellan kanalerna, vad jag vet så finns det inget förband mellan dessa stenen och ytterstenarna, brukar detta vara armerat?

Dvs. Glidgjuta mina yttre helstenskanaler borde vara mindre disk eftersom trycket blir in mot stenen som delar mellankanalerna men gör man tvärt om riskerar man att stenen trillar ner i kamin/helstenskanalerna.
Är du säker på att de fria skiljeväggarna går hela vägen ner i murstocken? Ovan tak är det till 99,995% fria sten pga utseendet på skalmuren, men i de allra flesta fall övergår det, under tak, till förbandsmurning in i skalväggen.

Armerat har jag aldrig sett eller gjort i en sådan konstruktion. Och sitter skiljeväggarna bra så är det ok att glidgjuta om man vet vad man sysslar med och vad det innebär att vara försiktig när det gäller just detta. Är man avancerad så finns det utrustning med specialballonger som blåses upp i kringvarande kanaler för mottryck medan man glidgjuter.
 
Redigerat av moderator:
Om du tänker elda "på riktigt" i den så skulle jag starkt avråda från insatsrör. Isoleringen gör att murstocken aldrig blir varm och man eldar bara för kråkorna. Om du bara tänkte ha lite myseldning däremot så kan det vara en idé.

Jag satte själv in ett insatsrör i en murstock från -32 för ett par år sedan, och jag har ångrat det varje dag sedan dess. Finns ingen mening med att ha spisen längre, för det blir inte varmt förutom precis runt spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.