Hej.

Jag och min svärson är intresserade att byta fastigheter med varandra.
Tanken är att helt enkelt ta över varandras lån, skriva över lagfarterna och slippa inblandning av mäklare samt staten.

Är det någon som vet om detta är möjligt och hur man ska gå vidare för att få detta så smidigt som möjligt?
Jag har dessutom uppskjuten skatt från tidigare försäljning och vi skulle gå från ett dyrare hus till ett billigare radhus.
Skulle överlåtelsen påverka detta, så att jag skulle bli tvungen att betala den uppskjutna skatten från den tidigare försäljningen?
 
ta hjälp av en jurist, det blir lätt fel annars., det kan underlätta.

Staten blir inblandad hur ni än bär er åt, efter som ni ska söka lagfart så kommer lagfartskostnaden som ett brev på posten,

skriver ni noll kronor på köpebrevet så blir lagfartskostnaden beräknad på taxeringsvärdet.
Det är en sak jag är säker på iallafal.

Vet inte om det går att göra som jag skriver nedan.
Ni köper fastigheterna av varandra för lika mycket pengar. Det blir då, ett nollsummespel.
Vet inte vad som händer med eventuell vinstskatt / förlust.
om det går att överlåta ett lån eller inte beror nog helt på banken.
 
Redigerat:
Är det så enkelt? Ja, att slippa mäklaren torde inte vara något problem. Men, är det i övrigt genomförbart? Är ingen jurist men ställer mig frågande till hur det skall hanteras. Tänker närmast på den dag du du eller de vill sälja vidare. Hur ser då skattemyndigheten på beräkningen av ev vinst eller förlust vid ett byte? Vad räknar man på? Detsamma torde väl inskrivningsmyndigheten eller vem det i dag är som sköter lagfarten fundera över. De vill ju gärna ha en slant utöver expeditionsavgiften. Beträffande den uppskjutna skatten är det inte omöjligt att du måste betala den. Vet inte om reglerna gjorts om men har för mig att man tidigare var tvungen att betala om man skaffade en billigare bostad. Att ta över varandras lån kan bara banken svara på.
 
C
Det här skall du inte kuckla med själv, klart det är möjligt att göra som du vill. MEN genomförandet o konsekvenserna det medför kan bara en jurist hjälpa dig med. Alltså: Gå till en advokat!
 
Ta över lån kan man inte göra, det är upp till banken att godkänna er som resp. nya låntagare. En parameter är ju hur mycket resp. fastighet är belånad. Om din fastighet är högt belånad blir din svärson kanske inte godkänd tex.

Om du behöver betala uppskjuten skatt beror ju på vilken överlåtelsesumma ni sätter. Kanske behöver ni sätta olika överlåtelsesummor? Ingen kan hjälpa er utan att veta resp. fastighetsvärde, inköpspris och belåning, så gå och hör med banken eller en jurist.
 
Hej igen.

Tackar för svaren.
Det blir nog att ta hjälp av advokat, så att det hela blir så smidigt som möjligt,
 
Ta hjälp av banken, beroende på vilken bank ni har så kan de hjälpa Er. Bankerna samarbetar ju ofta med mäklare som kan ordna fram rätt dokument osv som måste fyllas i. De är säkert mer än villiga att hjälpa till med den biten bara de får låna ut pengar... Om ni har samma bank så underlättar det säkert en hel del. När vi sålde en lägenhet så kunde banken hjälpa till med den juridiska biten kostnadsfritt! om vi hade sålt själva. Vi valde dock mäklare för att underlätta marknadsföringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.