Vi planerar bygga nytt funkis-hus och har frågat hur stor merkostnaden blir för att ha puts-fasad istället för trä. Vi fick svaret ca 1500 kr kvm. Det är Myresjöhus. Verkar detta pris rimligt? Bor i Stockholm.
 
När ett par kompisar byggde sitt nu så kostade det 130' mer för att dom valde puts mot trä..
 
Spontant tycker jag det är lite högt, men du får nog fylla i lite mer. Vilken putsteknik, underlag, putstjocklek, byggställningshyra osv osv.

Det finns rätt många metoder att putsa. De skiljer sej rätt bra i pris beroende på många faktorer.

Vi själva lät putsa huset med 2 cm tjock puts och 5 cm mineralullisolering. Materialkostnaden gick på ca 300 kr/kvm. Vi köpte allt från Beijer Betong i egenskap av firma. Priset låg då ca 20% under en offert från en brädgård.

Vi hade egen byggställning och anlitade folk att putsa huset.

Gick vi ner på de enskilda delarna i vårt putssystem fann vi att själva fästena för isoleringsskivorna var otäckt dyra.
 
Vi får betala 180.000 kr exra för att putsa entrévåningen på vårt sluttningshus från Götenehus. Den är 11.40x9.60 + utbyggnad på 4.20x2.40 med 2.70 i invändig takhöjd, du får räkna själv.... (de putsar alltså inte på sutterängvåningen, då den är av betong och bara behöver målas i samma vita färg som den putsade entrévåningen). De använder STO system, jag antar att Myresjöhus också gör det.
 
Lbg: Jag antar att omkretsen på ditt hus är 48,8 meter och höjden är 3 meter. Då har du ca 146m2 att putsa. Pristillägget är 1233 kr/m2.

Frågan är ju vad fasadkostnaden är från början eftersom dina 180 kakor är ett pristillägg...
 
Hej

Har inget att tillföra tråden :)

Snarare en fråga:

Hur långt tid har det tagit/har det räknat på?
D.v.s från att ställningen börjar monteras till att ställningen är nere.

Pratar vi dagar eller veckar??

Tack på förhand
Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.