Patrik Olsson skrev:
Roundtrip delay för mig är bara ca 700 ms, dvs upp upp, ner, rillbaka upp och tillbaka ner. Så det har avsevärt förbättrats sen 1990 talet.
Säger inte på något sett emot dina siffror men att prata i telefon med 0.7 sekunders fördröjning skulle inte jag vilja göra idagens läge. Surfa på rätt typer av sidor som bara laddar ner eller hämta en UDP stream som inte kräver svar för att sända igen kan ju delay vara hur stor som hellst utan att det påverkar något men när det är dubbleriktad realtids info så skulle jag bli tokig på den delayen.
 
snuttjulle skrev:
Säger inte på något sett emot dina siffror men att prata i telefon med 0.7 sekunders fördröjning skulle inte jag vilja göra idagens läge. Surfa på rätt typer av sidor som bara laddar ner eller hämta en UDP stream som inte kräver svar för att sända igen kan ju delay vara hur stor som hellst utan att det påverkar något men när det är dubbleriktad realtids info så skulle jag bli tokig på den delayen.
Hej!

Jag har Telavox SIP telefoni. Dom trollar på nått sätt med SIP trafiken så delayen känns inte så hemskt. Jag för dagliga konversationer på min IP telefoni eftersom jag har ett hemmakontor. Så i modemet som redan har kompression och TCP ack proxy, gör nått spännande med SIP telefonin oxo som gör det Ok. Det är inte som fast telefoni elle rmobiltelefoni, men eftersom man kan föra en OK konversation för 73 kr i månaden (ex moms) till Telavox, flat rate till fast anumemr i Sverige, samt moral taxa till mobiltelefoner, KÄNNS det helt ok :) Speciellt eftersom statens subventioner INTE fixat mobiltäcklnign via mobiloperatöerna där jag bor.
 
Det var inte bara fördröjningen som ställde till problem när man förr fick telefonsamtalet kopplat över en satellit,
Ekosläckarna gjorde att det blev onaturligt tyst i örat när motparten var tyst, ungefär som när ett samtal har brutits. Man blev verkligen inte uppmuntrad till långa samtal, utan man ville helst avsluta så fort som möjligt.

Ekosläckarproblemet kanske man slipper med moderna prylar, och då kanske det är trevligare att prata i telefon, trots att fördröjningen är densamma.
 
Ekoslackare ar ju lite upp till IP telefoni leverantoren. Dar ute i foretagsvarlden dar jag ofta jobbar via IP telefoni ha rman ju valet att stanga av ekoslackning. Jag upplever Telavox att de inte har ekoslackning. Det kanns som ett vanligt samtal med alla fordelar/birster. Detta via RB Communications TooWay bredband (http://rbsat.se)
 
Kör man samtalet hela vägen via IP så finns inga problem med eko, det har funnits tidigare pga problem i den analoga delen. Med IP hela vägen finns det ingen analog koppling mera än övergång till högtalare/mikrofon.

Satellit för dubbelriktad kommunikation är lösningar där man inte kan få anslutning via koppar/fiber eller mobilnät.
 
Redigerat:
b_hasse skrev:
Det var inte bara fördröjningen som ställde till problem när man förr fick telefonsamtalet kopplat över en satellit,
Ekosläckarna gjorde att det blev onaturligt tyst i örat när motparten var tyst, ungefär som när ett samtal har brutits. Man blev verkligen inte uppmuntrad till långa samtal, utan man ville helst avsluta så fort som möjligt.

Ekosläckarproblemet kanske man slipper med moderna prylar, och då kanske det är trevligare att prata i telefon, trots att fördröjningen är densamma.
Ja, i mobilvärlden så uppmärksammade man det här problemet. Man skickar ingen trafik när det är "tyst" (det behöver alltså inte bara bero på ekosläckning), men då blir de som lyssnar ledsna. Så man införde "comfort noise". Dvs din *mobil* brusar i örat på dig när motparten är tyst. :)

Detta är i stort sett standard i VoIP-lösningar, där man inte vill skicka trafik som inte innehåller någon information. Där skickar sändaren en (väldigt bandbreddseffektiv) signal till mottagaren att "Nu är det tyst i min ände, så nu får du brusa i örat på mottagaren själv!" enl. bla RFC3389.
 
Snailman
Har väl kanske ingen betydelse i det här fallet men om man ska spela över internet så funkar det inget vidare över satellit... pga fördröjningen.
 
Funkar inget företags 4G där annat än Telias? Tre har ju t ex 100Gb om jag inte minns fel. Själv sitter jag på ett 80Gb Telenor som ger mig 30Mbit ner och 15 upp, på 900Mhz-bandet.
 
Hi,

I see this forum and thought let's add my experiences of Tooway to it!

I use satellitbredband since the end of 2013, I have a company in the Netherlands and work from my home office, out in the forest in Västernorrland. After lot's of problems with NET1, I could break the contract, because a Swedish law, that defines broadband. (there must be a specific speed otherwise it's not bredband and you are legal to quit your contract). At the end of 2013 I started using Tooway. I have no problems with my VOIP anymore. I even can receive and send Emails while using my VOIP phone and listening to Spotify.

When I measure the download and upload speed, they are between 18-22 mbps Down and 4-6 Upp. The ping is about 700 ms.

I have the XL package and while my son is playing Tanky Online or Mincraft Online with his nephews in the Netherlands, It turns out the we enjoy our internet so much that we use all the data by the end of the month.

Installation of the Dish is not a big problem. You can do it easy by yourself. The Tooway "head" will give a tone while pointing the dish. It took me 2 hours to do the complete installation. The Service from RB communication AB is very good. They know what they are talking about.

I can really recommend satellitbredand. (www.satellitbredband.se)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.