Vad är gängse nuförtiden?

Liten kommod med handfat i ett mindre toalettutrymme för hela familjen. Överkanten på kommoden/handfatet brukar man måtta in så att den hamnar __ cm ovanför golvet...?
 
Jag satte min på 90 cm...
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Så om jag mäter in den till överkant = 875 mm ovanför färdigt golv bör jag hålla mig sams med både långväxta och kortväxta gäster...
 
88-90 ungefär är väl standard, men jag har en ganska kort fru så jag satte min på 85. Inga problem för mig, som själv är 178 cm.
 
T
85 cm är standard men jag själv tycker att 87,5 cm blir bra. 90 cm känns för högt........
 
tank77 skrev:
85 cm är standard men jag själv tycker att 87,5 cm blir bra. 90 cm känns för högt........
Helt korrekt så jag kan bara instämma. :)

Att tänka på om man INTE vill ha den på standardhöjden 85cm och anlitar hantverkare till jobbet är att poängtera detta för annars hamnar den oftast med automatik på 85cm. :)
 
  • Gilla
Nikolinab
  • Laddar…
Krilleman
Jag själv är visserligen lång, men jag har satt mina två på ca 88 i ovankant porslin. Jag tycker det fungerar kalas!
 
90cm is the shit! ;-)

framtidssäkrat å klart :p
 
jag hade en kort rörkrökare på ett jobb då kom överkant på 80 :/
 
Lyfter tråden. Monterar IKEA God morgon kommod och tycker det blir högt. På beskrivningen ska skruvarna sitta 73-76 cm från golv vilket blir ovansida handfat 90-39 cm ovan golv. Jag är visserligen lång men tycker ändå att 90 cm handfatshöjd känns ovanligt högt.
Jag kan montera på vilken höjd jag vill men varför anvisar IKEA så här? Är det verkligen standardhöjd nu för tiden?
 
Har också satt in en IKEA komod och den fick sitta på 90 inom att stödbenet vi behövde inte gick att sänka mer. Kanske är det därför de skriver så...
 
Mät in så den cirkus hamnar på 86-87cm brukar bli bra, brukar vända kommoden med baksidan uppåt och sedan mäta in vilken höjd skruvarna skall sitta på från golv glöm inte lägga till porslinet vid inmätning.

Är det stödben så blir det ju en annan femma, som pelle242 nämner.


mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.