Har fått låna en spikpistol (en Senco FramePro 601) för att spika brädor mot regel. Efter fem spik som funkade utmärkt så verkar det som något har hakat upp sig.

"Näbben" går in ca en knapp centimeter, men avtryckaren är slapp som om "näbben" inte gått in. Jag har inte fått in känslan tillräckligt för att säga om näbben borde gå in längre (men tror det) och det är därför som avtryckaren inte fjädrar ut, eller om näbben gör vad den ska och något har hakat upp sig med avtryckaren.

Någon som har någon idé vad det kan vara och hur det löses? Vad vågar man pilla på utan att ha sönder pickan eller skjuta sig själv i foten? Det var ett bra tag som jag körde med spikpistol, men det här har jag inte råkat ut för.

Kan liknande inträffa om det är dålig fart i kompressorn? Det är en gammal skrutt och definitivt en svag länk...

Jag har kamrater på väg som ska hjälpa till så det här är lite olägligt minst sagt...
 
Redigerat:
Du kan ju ta loss luften så minskar nog olycka. :)
Inte spiktrassel, nästan tomt magasin eller liknande?
 
Nästan tomt magasin, jo det stämmer.
Kan det vara det alltså?
 
Fyllde på magasinet, fortfarande samma lika. Inget synligt tecken på spiktrassel.

Ser man det alltid och brukar man kunna skruva bort något för att kunna komma åt att lösa det?
 
Verkar vara just kompressorn som är problemet, nu funkar det hjälpligt, reparerat med en tving och en rem :)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.