Hej alla sjöbusar, till alla som varken har tid eller lust att bygga stenkista på isen enl. gammal traditionell metod kommer här ett byggtips. En förutsättning är att det finns en befintlig brygga att arbeta från, detta underlättar iaf avsevärt...

Bryggan på ön i Sthlms ytterskärgård som byggdes i slutet av 70-talet av furustockar och galvade järn började bli alltför gisten för att klara ytterligare en hård isvinter så till takten av skakande huvuden och tveksamma miner från den äldre generationen på ön, som alltid byggt kista på isen bestämde vi oss för att 'give it a go' på sommarhalvåret :cool:

Valet föll på Kreosotimpregnerade telestolp, tryckat virke i botten och rostfritt. 24 stycken 2 meters stockar i varierande grovlek upp kapades upp, 22mm hål borrades 15 cm in från ändarna och ett mitt i varje stock för de rostfria gängade järnen. En bottenram drogs ihop i vattenbrynet med två meter gängade rostfria järn och 'golvet' av de grövsta tryckade brädorna som gick att uppbringa spikades. 'Flotten' väger in runt 300 kg och dras ut i vattnet till den flyter av egen kraft. Som hörnstolpar att förtöja i användes tryckad 6 tum 6 som med fördel borras och bultas i stockarna på lämpliga ställen i stockarna.

Flotten flyttades ut till nocken av den befintliga bryggan, strax innanför den gamla kistan som rivits. Vi bar sedan ut de förborrade stockarna stockarna och trädde dessa ned över de galvade hörnjärnen under tiden som konstruktionen vreds i vattnet för att bilda fackverket. Varje lager stock låstes med gängad rostfri bricka/mutter i hörn och mitt
. Att arbeta från en befintlig brygga innebär att arbetshöjden är funkis och ingen behöver se ut som Magnus Samuelsson och lyfta stock 1 meter över huvudet =) När kistan nått en höjd som motsvarar vattendjupet rättades den in på exakt rätt plats och det mödosamma arbetet med att mata sten från den gamla kistan över i den nya började. Efter en stund satte sig kistan på plats och vi fortsatte mata på stockar tills vi nådde lämplig höjd.
Genom att använda stockar i olika dimension och form kunde vi även få till en relativt välbalanserad form och höjd.


Med rätt planering, verktyg (borrmaskin och 50 cm 22mm borr, motorsåg, bågsåg järn och Landsort Lager) får två man en komplett kista på plats på två dagar. :p

bild1.JPG

bild2.JPG


bild3.JPG


bild4.JPG
 
Vad är den där bra till? :)

/G
 
Jag tycker inte alls det är bra att du använder kreosotimpregnerade stolpar i en brygga som ligger i vatten.

Se säkerhetsdatabladet http://www.poles.se/pdf/sv_ko_wei_typ_c.pdf

Kreosot är giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön. Det är stor cancervarning för ämnet.
 
Vad jag vet är det tillåtet att använda telefonstolpar i bryggor, det är ju dessutom väldigt vanligt. Vore det olagligt har jag svårt att tro att bryggbyggarföretagen skulle fortsätta med det.

Här pratas lite om det:

http://www.ovanaker.se/miljonatur/kemikalier/impregnerattra.4.21ec00d31146f9502dd8000731.html

FredrikB, tycker ni har hittat ett rätt listigt sätt att göra detta på så att handkraft fungerar. Jag skulle möjligen ha önskat lite grövre virke i hörnorna.
 
MathiasS, tack för kommentaren. Ja stolparna är lite klena det kan jag hålla med om, dock har vi möjlighet att även påla ett par telestolp runt kistan så vi får grova förtöjningsmöjligheter.

Gillar man att göra om jobbet inom en 20-årsperiod är man naturligtvis välkommen att använda obehandlat virke. Valet är som MathiasS påpekar fritt
 
Jag tänker mig nog grövre hörnstolpar för att kistan ska hålla ihop. Om kistan är tillräckligt stabil för att tåla isen håller den också för alla båtar du kan tänkas hänga där. För förtöjning räcker det således med något som förankras stadigt i själva bryggplanet.

Vad gäller kreosoten skulle det vara intressant att lära sig mer om det. I länken ovan står det att man får stoppa ner stolparna INOM 30 år. Jag trodde egentligen att det var tvärtom. Det borde ligga mer skit i ytan på stolparna när dom är nya.

Ser man till de företag som verkar runt Waxholm i Stockholm så bygger "alla" sina stenkistor i tryckt virke i grova icke runda dimensioner. Dock bygger man ju helt annorlunda eftersom man använder små kranar på land för att färdigställa kistan innan den puttas i sjön. Bryggor som pålas i lera byggs uteslutande med gamla telefonstolpar vad jag kan se.
 
Jag byggde mina stenkistor på stranden och rullade ut dem på stockar. Det klarade vi på två man även om det var 2 st på 2x2x4 meter. Om man kör med obehandlat virke skall det vara gran, speciellt i botten är det viktigt. En brygga byggd av granstockar skall hålla 30-40 år utan problem. Tänk på att det är rostfritt eller grova varmgalvade beslag som gäller, allt annat rostar bort på några år....
 
Larsa, har du någon ritning på de stenkistor du byggde eller om du kort vill beskriva hur du gick tillväga.
 
Det är lite svårt att förklara, och har ingen ritning. Men jag försöker.

Jag började med 2 stockar i botten, som jag fällde in 4 stående tryckta 125x125 sparrar och drog med rostfri helgängad stång. Rikta in sparrarna så de står rakt upp med snedsträvor.
Jag hade stockar som var rensågade på två sidor, vilket är enklare... Lade sen upp första tvärgående stocken på plats, ritade för uttag i sparren, fällde in stocken i sparren. Lägg tillbaka och rita för att fälla in i nedre stocken och gör ett nytt uttag med motorsåg.

Stocken fälls alltså först in i den stående sparren, och sen ned i underliggande stock.

Sen körde jag vidare alla stockar. Bara första och sista varvet bultas med gängstång. Övriga stockar sitter som berget eftersom de låses åt alla håll.

Hittade en bild på samma konstruktion på nätet...

ImageUploadedByByggahus.se1394266836.768394.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.