istället för att ge sig in på att spåra mdf själv så kan man ju köpa färdigspårad, ser precis ut som kvistfri pärlspånt. finns från typ 6mm tjock så den behöver inte bli så tung.
jag gjorde min skafferidörr genom att spika vanlig pärlspånt på en 16mm mdf, har inte slagit sig nått än på ett år.
 
daugaard skrev:
jag gjorde min skafferidörr genom att spika vanlig pärlspånt på en 16mm mdf, har inte slagit sig nått än på ett år.
Vad blev sammanlagd tjocklek då? Notera att en lucka är 2,6x0,6m.

Har försökt hitta sådan där färdigspårad men inte lyckats i 260m
 
tjockleken är 16+12= 28mm tjock dörr.
ok kanske måste beställas om man vill ha så långa bitar färdigspårad.
 
Davidw Nu när vi lever 2014 så behöver man inte torka plankorna på vinden i flera år. Utan man köper redan torkat virke så kallad möbeltorrt virke som då självfallet inte finns på brädgården. Utan på specialställen eller så beställer man på internet och får det hemlevererat till dörren precis i 2014 års anda.


Pär
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
pär h skrev:
Davidw Nu när vi lever 2014 så behöver man inte torka plankorna på vinden i flera år. Utan man köper redan torkat virke så kallad möbeltorrt virke som då självfallet inte finns på brädgården. Utan på specialställen eller så beställer man på internet och får det hemlevererat till dörren precis i 2014 års anda.


Pär
Var kan man beställa och få det hemleverat?
 
  • Gilla
JOW
  • Laddar…
pär h skrev:
...köper...på specialställen eller så beställer man på internet och får det hemlevererat till dörren precis i 2014 års anda.
Nice! Tell me more, vart hittar jag sådant?
 
Nu när vi ändå talar om möbelvirke:
Är det någon här som provat på att torka virke med avfuktningsaggregat?
Fungerar det bra eller är det överreklamerat?
 
Redigerat:
Pär H, väldigt intresserad av detta. Några tips? Kanske ska starta en egen tråd på det ämnet.
 
Har liknande luckor i sovrummet och de har slagit sig även för mig. Jag har dock sett liknande luckor med skiva bakom och jag har för mig att de inte slog sig så mycket... Att det har slagit sig för mig lite i sovrummet ser jag inte som några problem, men jag hade inte velat ha det så i köket... bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fredrik.an skrev:
Har liknande luckor i sovrummet och de har slagit sig även för mig.
Snyggt! Precis, man vill inte att de ska slå sig i köket. Vad har du använt för plank?
 
Att limma ett material som trä som rör sig med fukt mot ett material som rör sig på ett helt annat sätt är som att be om problem. Risken är att dörren blir krokig eller buktar sig. Den blir nog inte skev.

Chansen är större för ett lyckat resultat om man tar tjockare virke (20-22 mm) och gör en limfog. Fasspont eller pärlspont är ändå inget problem att göra.

Sedan måste man behandla båda sidorna lika.

Ska man ändå ha virke på spånskiva så spika eller skruva med avlånga hål så materialen kan röra sig mot varandra.

Ska man limma på en skiva så ska man gör det på båda sidorna, konstruktionen måste vara symetrisk.

protte
 
prototypen skrev:
Att limma ett material som trä som rör sig med fukt mot ett material som rör sig på ett helt annat sätt är som att be om problem.
Var hos snickarn igår, och han avfärdade och sandwich-iden. Förstår men samtidigt funkar inte många golv så? Eller är det de andra tjocklekarna som gör att det funkar där?
 
prototypen skrev:
Chansen är större för ett lyckat resultat om man tar tjockare virke (20-22 mm) och gör en limfog. Fasspont eller pärlspont är ändå inget problem att göra.
Precis vad jag lurat på. Har byggt en garderob i bästa Ernst-stil i vanlig sågad 22mm ytterpanel, och den verkar rak o fin. Dock har den ju inte torkat färdigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.