Enligt politikerna är vi självbyggare (vid nybygge) så försvinnande få, att vi kan köras över som ett slags särfall (se nedan). Stämmer det? Propositionens författare hämtade f.ö. sina uppgifter från - ja just det - försäkringsbranschen. Hör gärna av er om ni har vederhäftiga uppgifter om antalet drabbade byggare i er kommun el dyl., så kan vi kanske bolla över uppgifterna till lagstiftaren. Lagrådet var i alla fall på vår sida!

Sålunda tänkte politikerna när de införde den nya lagen (ur prop. 2003/04:45, sid 105f):

"Undantaget har föranlett Lagrådet att starkt ifrågasätta om skyldigheten att ha en byggfelsförsäkring över huvud taget bör gälla när byggherren själv avser att utföra byggnadsarbetena. Skälet för det är att den som själv bygger sitt småhus och därvid vållar fel inte får någon nytta av försäkringen. Vi har övervägt frågan på nytt, i ljuset av Lagrådets uttalande.
Från försäkringsbranschen har inhämtats att det är mycket ovanligt att konsumenten, när det gäller uppförande av småhus, själv utför arbeten i någon större utsträckning utöver tapetsering och dylikt. [---]Det problem som Lagrådet har pekat på torde därför i praktiken få betydelse enbart när det gäller nybyggnad. Som nyss har antytts rör det sig om ett mycket litet antal fall."
 
Sällar mej till de ovanligas skara då.....
fast som tur var började jag bygga innan nån kom på o ta betalt för något som inte ger något tillbaka till den som betalar ::)
 
Gargamel skrev:
Hör gärna av er om ni har vederhäftiga uppgifter om antalet drabbade byggare i er kommun el dyl., så kan vi kanske bolla över uppgifterna till lagstiftaren.
Jag är gärna med och bollar med en stenhård Roberto Carlos vrist ;D

Jag är för dåligt insatt i hur man kan påverka lagstiftarna, men om det är någonstans det finns folk som vill påverka detta idiotiska påhitt, så måste ju byggahus.se:s forum vara det rätta stället att hitta minoriteten "självbyggare", som är intresserade att påverka. Eller?
 
Tredje stället jag skriver på......och tipsar alla som bygger själva om att skicka in en dispensansökan till byggnadsnämnden om att slippa teckna byggfelsföräkring...för vår del funkade det! Lycka till!
 
Jaha, då får vi också ta och anmäla oss som ett av de här ovanliga fallen....

 
Vatten - intressant med er dispens, men bygger ni verkligen nytt permanenthus? Kommunen kan enligt lagen ge dispens vid tillbyggnation, eller om man bygger fritidshus, men inte vid nybyggnation för permanentboende. Förmodligen hanteras dock denna fråga väldigt olika av kommunerna, och det är ju inte alltid som de själva har full koll på vad som gäller.

Jag funderade ett tag på att säga att vi inte ska bo permanent i huset, trots att vi ska göra det - sedan kan man ju ändra sig när man har byggt klart, eller hur? Det kanske kan vara ett sätt runt försäkringen, men nu skiter jag i det och pungar ut med de extra tusenlapparna. Det finns trots allt större orättvisor i världen att bekymra sig om. Men i princip är det tamejfan en fråga för Europadomstolen, hur en stat kan tvinga enskilda personer att teckna försäkringar som inte ger något skydd.
 
Jo, vi bygger permanent, alldeles nytt och efter den 1 jan 2005 - 130 kvm hus och 100 kvm garage, det hade nog varit svårt att lura nån på att det är ett fritidsboende...
Enligt vad jag förstått är det upp till varje kommun att bedöma dispensansökningar. Och när vi bygger helt själva och inte i något avseende kan få några 'pengar tillbaka' på en försäkring så tyckte byggnadsnämnden liksom vi själva att det var en försäkring som knappast kunde anses rimlig för oss att skaffa!
 
Följer med stort intresse era inlägg ang byggfelsförs.
Många har intressanta synpunkter o inlägg, och jag tänkte bidra med ännu ett. Läser i lagtexten följande;

1 a § I fråga om en- eller tvåbostadshus (småhus) gäller i stället för vad som sägs i 1 § att en Byggfelsförsäkring skall finnas
1. när ett småhus uppförs, och
2. när ett småhus byggs till eller är föremål för en åtgärd som avses i 9 kap. 2 § första stycket 3-5 plan- och bygglagen (1987:10) och det finns behov av en sådan försäkring.

Och jag menar att Behovet bara finns för de arbeten som utförs av entrepenörer!
 
Vi har fått dispens!

Idag ;D. Muntligt iofs, men protokollet från Byggsamrådet ska komma med posten. Använde dispensansökan där vi hänvisade till låg budget och att vi inte kan ha någon nytta av försäkringen.

Vi bygger ut ett egnahem med källare + 2 våningar där utbyggnaden är ca. 28 m2 i bottenyta.

:) Ulrica
 
Dispens från byggfelförsäkringen... I vilka kommuner bor ni i?
martinika ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.