orparn skrev:
.
Här kan du räkna på hur mycket värme du laddat till tanken/pannan ger i effekt: [länk]
Fiiint! Temperaturerna i dokumentet är botten tank?
 
Nej temperaturerna får bli en uppskattad medeltemp på tankens innehåll.
Har du laddat tanken långsamt med en termostat med hög temperatur så kan du ju ha nära 90 grader i övre halvan och sen bara 20 i botten på tanken.
Laddar du med till exempel 72 grader från pannan/laddomaten så vet du att du har det i hela tanken när du kan mäta motsvarande i botten på din tank.
Idealet skulle väl vara att mäta från helt rumstempererad tank tills du har fyllt tanken så du har samma temp i toppen och i botten (nån grad kan du räkna med att det alltid skiljer).

När du eldar så tänk bara på att när du fått upp temperaturen i hela tanken så börjar temperaturen snabbt att stiga så då får du elda försiktigare. Dessutom är det lätt hänt att känsliga överhettningsskydd på elpatroner i tanken löser om du kommer upp runt 95 grader eller däröver.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
orparn skrev:
När du eldar så tänk bara på att när du fått upp temperaturen i hela tanken så börjar temperaturen snabbt att stiga så då får du elda försiktigare. Dessutom är det lätt hänt att känsliga överhettningsskydd på elpatroner i tanken löser om du kommer upp runt 95 grader eller däröver.
Tack oparn! Ska försöka åstadkomma detta i helgen.
Vore jätteglad om tips på termometer! Sista pusselbiten för mig här.

Mina anläggningstermometrar är ju helt koko, och jag undrar vad jag snabbt kan sticka in i dykrören på tanken. Räcker det med prober liknande grill-termometer, tänker att de inte får så bra kontakt och är designade för att vara täckta runt om (eller mäter de i spetsen)? Ja, jag är undrar dels vad jag ska ha i dykrören och dels vad som mäter bäst "på" rören. Mitt mål nu är att dra till Classe och fått köpt lite typ grilltermometrar så att jag kan testa i helgen. Sen tänkte jag antingen köpa en eller två sånna här: http://www.corintech.com/wifi-sensors eller en sån här, med fyra prober :). Antar att dykrören är 10-15mm i diameter, dessa prober är 3-4mm, då blir det ju massa luft emellan, får man ändå tillförlitliga mätvärden?
 
Okej, här kommer första mätvärdet och det är inte rätt, frågan är vad som är fel:
ImageUploadedByByggahus.se1394223126.693995.jpg

1) Vet att jag frågat det upprepade gånger, men är det här ens ett rimligt sätt att mäta på? Grilltermometer ligger löst i dykeröret (Legat där 15min: visar 59 C, stängde av GV, 20 min senare 62gr)

2) Om 1) är ok, varför visar topp tank efter 2tim eldning bara 60 gr? Borde inte toppen alltid vara runt de 80 som det i tidigare poster pratats om att Laddomaten håller in till kaminen?

3) Har eldat två tre pinnar åt gången, är detta på tok för lite och jag borde istället ha i 4-5 eller 6-7 för att överhuvudtaget kunna anse det som att jag "matar" tanken? Men återigen, det borde väl laddomaten fixa och ändå borde ca 80 gå ut till tanken?
 
Ja det bör fungera att mäta så som du gör på bilden.
Du ser ju på när tempen på proben stabiliserat sig, tror inte det ska behövas 15 min. Vill du så kan du ju "plugga" igen hålet utanför med nått så blir du ändå säkrare på att det inte kommer in svalare luft till temperaturproben men jag tror inte det behövs.

Har du termometer på "pannan"?
Hur lång tid och till vilken temp stiger den i så fall efter uppstart?

Vet du vad det står för temperatur på Laddomatens termostat och har du en lös termostatkropp (Till min var det med både insexnycklar till avstängningsventilerna och en extra termostatkropp)?

Är det en Laddomat 21 du har? (EDIT: Ser nu att du skrivit Laddomat 10)

För mig (Kökspanna) tar det ca 10-15 min från uppstart tills det börjar ladda över till tanken med 72 gradigt vatten.
När du säger (2) att du mäter i "Toppen på tanken" mäter du inte i själva verket en bit ner på tanken om du mäter i ett dykrör.

3. För att elda så du laddar tanken är det att ladda på för fullt som gäller. Ingen "feseldning" för då får du nog inte ut mer energi till vattensystemet än vad som kyls bort i rören om dom har lite längd och kanske inte är riktigt ordentligt isolerade.
Hellre fylla på ofta med några pinnar ved än att låta brasan brinna ner till glödbädd och sen lägga på en massa ved.
Själv har jag 1000L tank och för att värma det från 40 grader till 95 grader tar bra många timmar och kanske 80L ved, särskilt om det samtidigt är kallt ute och det går ut en del värme till elementen.

Vad heter din "Kamin"?
 
Redigerat:
orparn skrev:
Själv har jag 1000L tank och för att värma det från 40 grader till 95 grader tar bra många timmar och kanske 80L ved, särskilt om det samtidigt är kallt ute och det går ut en del värme till elementen.
Vad har du för "kamin"?
Kaminen är en Kratki Oliwia Tunnel (se om jag hittar faktablad)

Skönt att få lite siffror på liter ved, cirkus 80l ved för 55grader 1000l. (En sån där säck från tappen är 40l va?) Lär ju vara ungefär motsvarande för mina 750l, eftersom jag har kamin och inte panna, kulvert, och lite halvisolerade rör.
 
orparn skrev:
Har du termometer på "pannan"?
Hur lång tid och till vilken temp stiger den i så fall efter uppstart?

För mig (Kökspanna) tar det ca 10-15 min från uppstart tills det börjar ladda över till tanken med 72 gradigt vatten.
När du säger (2) att du mäter i "Toppen på tanken" mäter du inte i själva verket en bit ner på tanken om du mäter i ett dykrör.

...för då får du nog inte ut mer energi till vattensystemet än vad som kyls bort i rören om dom har lite längd och kanske inte är riktigt ordentligt isolerade.
Laddomat 10, 72 grader. Tar ungefär 15min innan den börjar ladda, har dock inte tempen i pannan.

Jo, det är ju sant att jag mäter en bit ner, men det är ju inte mycket? Dalatanken 750, med tre slingor jag har.

Men visst feseldar jag. Men enligt beskrivningen ovan trodde jag den ändå skulle mata ut 80gr eller mer. Förstår jag det rätt så feseldar jag och flödet är då minimalt och hinner kylas mer på vägen ut. Vore kul att mäta tempen på röret på väg ut i kulverten, men går det på nått vettigt sätt?

Så sista provet är då att jag ska elda upp ett fack ved under ett par timmar och se vad det ger. Ikväll!
 
Enligt din ritning sitter exp kärlets matningsrör monterat i tank taket, anslutnings röret borde bli bra varmt när du eldar eftersom det varma vattnet vill vandra uppåt.

Ta grill termometern och tejpa fast den mot pexen i kulverten om du kan.

mvh
 
Ska du mäta på ytan av ett rör, så lägg isolering av något slag mellan givaren och tejpen.
Då blir resultatet dugligt.
 
spekerök skrev:
Enligt din ritning sitter exp kärlets matningsrör monterat i tank taket, anslutnings röret borde bli bra varmt när du eldar eftersom det varma vattnet vill vandra uppåt.

Ta grill termometern och tejpa fast den mot pexen i kulverten om du kan.

mvh
Ritningen stämmer inte riktigt, då den visar första skissen, exp kärl sitter på kall. Men oavsett borde väl topp dykrör beskriva bra vad för temp. som kommer in i tanken?

Ska tejpa fast mot pexen, eller snarare kopparkopplingen innan den går ner i kulverten. Bra förslag, får hitta nån som inte smälter bara. Mina rör kring kaminen är ju inte isolerade, borde de det?
 
GordonE skrev:
Ska du mäta på ytan av ett rör, så lägg isolering av något slag mellan givaren och tejpen.
Bra! Ska testa imorgon vid nästa körning.
 
Ok, här kommer dagens eldning:

Start 19:00: 40 grader topp, 20 längst ner.
20:30: 64 grader topp
21:30: 72 grader topp, startar film ;)
00:00: 70 topp, 65 i mitten, 40 längst ner

(19:20: kollar att den matar ut - ja hett!)

Inser att jag aldrig riktigt kört så här hårt, och ändå skulle det gå att köra hårdare. 21:30 börjar vi exempelvis kolla film, och då tappar jag farten (kollar på en annan våning). Betecknar det som jag eldat medium, med typ tre till fem pinnar samtidigt.

Uppskattar att jag eldat 40 liter på en höft. Återkommer med mer!
 
Mätpunkt morgon:

08:00: 65 topp, 60 mitten, 35 botten

Då har vi tagit ca 15-20 min duschar på det innan mätning, dock är golvvärmen av.

(40 liter syftar till ved i ovan post. )
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.