Då min/grannens oxelhäck har drabbats av en i området förekommande oxelsjuka och ca 15 lpm
häck dött, så har jag nu grävt bort döda plantor, ca 30 cm jord och ca 5 meter friska plantor.
Då vi inte vill fortsätta med oxel, så funderar vi på avenbok istället. Avenbok trivs tydligen bäst i
fuktig lerjord, vilket är motsatsen till vår torra sandjord. Tänkte beställa ny jord av en lokal åkare
och får då matjord, vad det nu innebär, men den är nog bättre än sandjorden, tänkte även blanda upp med torv/planteringsjord.
Ca 8 meter av häcken står på ost-sidan av garaget, alltså skugga på eftermiddagen.
Vad tror ni, är avenboken mycket känslig eller kan den trivas i dessa förhållanden, kan tillägga
att vi bor i Halmstad.
 
Vi har en avenbokhäck den trivs alldeles utmärkt i den sandblandade jorden som finns här i Helsingborg.
Jag slog upp odlingsråd för den: Jord: Djup, humusrik, gärna sandblandad och kalkhaltig. Trivs bäst i lite halvskugga, mycket tålig, vackra höstfärger, tål hård klippning, friväxande kan den bli upp till 18 m.
 
Där ser man så olika information man kan få, men det låter ju jättebra att den trivs i sandblandad jord, tack för snabbt svar.
Det bör väl inte vara några problem med att plantera på samma ställe som oxelhäcken har stått, har ju grävt bort
80 cm bredd och ca 30 djupt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.