Ska renovera köket och bl.a. byta ut den "inaktiva fläktkåpan" som nu finns där.
Jag vill ha en inbyggd och relativt osynlig "spisfläkt"men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
Enligt företaget som säljer köksskåpen kan de sälja en till mig för 3600kr och då har
jag fått reducerat pris från 8900kr. Enligt Luftbutiken tillverkas sådana endast på beställning och försäljaren ber mig ringa honom.

Är det en spjällbox jag behöver eller vad? Måste jag specialbeställa?

Tack i förhand för all information,
mvh,
 
A
Var
Vad
Mer info
Inaktiv?
 
Från bostadsrättsföreningen:

Det sitter ingen fläkt i köket utan det är bara en kåpa som öppnar och stänger hur mycket flöde som sugs ut vid ventilationen ovanför spisen. Det är en så kallad ”inaktiv kökskåpa”.

Mekanisk ventilation
I våra lägenheter har vi en mekanisk ventilation med aktivt insläpp och utsug med en fläkt. Som enskild medlem kan du inte göra några förändringar i systemet! Det enda du kan göra är att byta ut din kökskåpa. "Köksfläkten" är ingen aktiv fläkt utan bara en kåpa där du kan variera öppningen och på så sätt få ett ökat sug när du lagar mat. Om du byter denna kökskåpa måste du göra det till en motsvarande "inaktiv" kåpa och inte till en fläkt.
Ventilerna för till- och frånluft i varje lägenhet är inställda för att få en total balans mellan alla lägenheter i en trappuppgång. De här inställningarna får inte ändras, för då ändras balansen i systemet och ventilationen fungerar inte längre tillfredsställande.
Föreningen svarar för att vart tredje år genomföra en obligatorisk ventilationskontroll (OVK).
 
A
Okay
Lägenhet
Lite mer begränsat utbud då
Men du måste leta efter en lika "dum" kåpa, dvs en du bara jan minska suget i
Spjällbox var väl nåt man använde förr då det inte fanns dumma kåpor
 
OK, tack! Men vad heter en sådan? Bifogar bild på "fläkten" o del av installationen för att få bekräftelse att det verkligen rör sig om en "dum kåpa". Jag ska nämligen inte ha kvar kåpan jag har utan det ska bli mer skåp och mindre spjälldel. 20140308_103551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det veckade röret upp till höger är den del som ansluter "fläkten" till takventilationen.
 
E
Du ska ha en spiskåpa med endast spjäll. Franke har bra utbud på kåpor
 
Hej! Det du söker efter brukar kallas Alliance-fläkt.
/Lasse
 
OK, tack! Har sett Alliance-fläktar men trodde Alliance var ett märke.
Varför jag alls frågar här är för att Noblessa Kök AB erbjud mig en fläkt
med köksskåpen jag beställt. De erbjöd mig en för 4700 och då hade de
gett mig en reduktion från 8790kr.
 
Nu undrar jag vad det är för skillnad med tanke på det visuell att ha en fläkt som "bygger ner", typ 8 cm

Typ av fläktCentralventilation Max. höjd8 cm


istället för en som "bygger ner" 4 cm?
 
A
Kanske upplevs klumpigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.