Hej!!

Första gången jag skriver här, vilket toppen forum!!

Är inte säker på att denna frågar har hamnat rätt.

Problemet är att när det blir varmare ute tempen stiger över 0 'C, luktar det på vår övervåningen.

Är det någon annan som varit med om samma sak?

Kalle Kobra
 
Luktar... VAD luktar det?

Vi hade en bostadsrätt (radhus) som ibland luktade när det regnade eller blev fuktigt. Tror det var röklukt från bolmande grannar som gjorde sig påmind.

/Lena
 
Kunde jag skulle jag skicka med lite lukt  ;D

Det luktar lite fränt.... På sommaren luktar det ännu mera.....


Kalle Kobra
 
Är huset sprutat mot husbock? :-/
Är det spånskiveväggar på ÖV.? :-/
 
Det är gips och spånskivor. Har haft en gubbe i från kommunen för att mäta om det är formalhyd (är inte säker på stavningen) i spånskivorna. Han tyckte inte det var sådan lukt så han mätte aldrig.

Vi har också funderat på limmet i mattorna på golvet. Har borrat ut runda bitar i från vägg och golv och lagt i plast påsar för att lukta på lite senare.

Vi kan inte få någon kläm på vad det kan vara.......

Vad menar du med husbock?  :surprised:

Kalle Kobra
 
Kalle Kobra skrev:
Vad menar du med husbock?  :surprised:
Ta inte illa upp, det var inte dig jag menade. ;D :-*
Här är en som har haft erfarenheter av husbock: http://hem.passagen.se/sivan/ ;)
Å de e inte jag. :)
 
När är huset byggt?

Vad har ni för ventilation?
 
Kalle Kobra skrev:
Vi har också funderat på limmet i mattorna på golvet. Har borrat ut runda bitar i från vägg och golv och lagt i plast påsar för att lukta på lite senare.
Kalle Kobra
Det låter långsökt att det skulle kunna vara mellanbjälklaget och dess tillhörande limmade golv som luktar när det blir +grader ute :-? Eller menar du när det blir +grader inomhus ;D

Luktar det överallt eller är det på något vis koncentrerat till ett rum eller del av övervåningen?

Ni kanske kan låna en hund med bra näsa för att se om den kan lokalisera källan?
 
Avloppsventilen mynnar väl någonstans i husets övre delar. Kanske har ni, på andravåningen, någon sällan använd golvbrunn som blivit torrlagd. Fast sådan lukt känns kanske mer rutten än frän.

På tal om hundar är det synd att de inte kan tala. Bortsett från att snackande jyckar sannolikt skulle vara gränslöst tjatiga vet de säkert att berätta MASSOR om dofter.
 
Nix skrev:
När är huset byggt?

Vad har ni för ventilation?

Huset är byggt 1979 vi har mekanisk ventilation.

Kalle kobra
 
Luktar det överallt eller är det på något vis koncentrerat till ett rum eller del av övervåningen?

Man kan känna lukten i hallen nere, eftersom planlösningen är öppen. Lukten känns mest i hallen uppe + i ett av sovrummen.

Får väl börja leta jycke  ;)

Kalle Kobra
 
Något som krupit in i väggen och dött? Skogsmöss som kolade inne i väggarna fick grannen när de ringde in Anticimex mot råttor. Mössen åt av giftet de också och kröp in och dog. Fast kadaverlukt är så typisk så det är nog inte det ni har nu när jag tänker efter.

Något som också kan lukta fränt är musavföring. Har ni möss i huset?

/ama
 
Din kompis hade han möglet på övervåningen?

Kalle Kobra
 
Att lukten känns på övervåningen gör ju att man kan misstänka avluftningen för avloppet. Om ditt hus har en avluftningsventil (backventil) kanske du skall kolla att den håller tätt.
 
Faidros skrev:
Att lukten känns på övervåningen gör ju att man kan misstänka avluftningen för avloppet. Om ditt hus har en avluftningsventil (backventil) kanske du skall kolla att den håller tätt.
Kan man förknippa den lukten med avloppslukt????

Kalle Kobra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.