Hej,

Vi har tittat på en tomt som i dagsläget har en kraftledning över sig men denna skall tas ned och grävas ned i marken.

Min frågar är: Ger en sådan ledning ochså strålning, farliga magnetfält? Hur långt från huset skall ledningen ligga för att ej anses som "farlig". En annan fråga är om marken på något sätt kan ha "skadats" av kraftledningen- ligger strålningen kvar i marken eller försvinner den och de fält som kan bli kring kraftledningar när den avlägsnas?????


Vet inte om detta är rätt forum att ställa denna fråga i men vill inte fråga kommunen-elbolagen för de säger naturligtvis att det inte är ett problem! Var kan jag annars få svar på sådana här frågor?

Tacksam för svar!
 
Vet nästan ingenting om detta så det kanske är helt fel att avge svar men i ditt läge skulle jag inte oroa mig för ev kvarvarande magnetiska fält utan snarare var de gräver ner kabeln (inte under din tomt väl?)
 
Hej,

Jag tror de skulle bygga ledningen vid tomtgränsen så även om det inte är under huset så är det nära- elbolaget sade att det är ingen strålning, men det är klart att de säger så!

Det är svårt att veta vem man skall fråga som är oberoende!

Tack för ditt svar och jag hoppas att det kanske finns någon annan som ochså har svar!

 
Hej,
Ingen expert på detta heller, men med tanke på all debatt om folk som blivit "elöverkänsliga" samt strålning från mobiler och mobilmaster m.m. skulle jag nog själv resonera så här: Om jag kan välja att ej utsätta mig för strålning så gör jag nog helst det, t.o.m. våra kära myndigheter är ju osäkra om detta är farligt eller ej. Varför chansa, se hur det gått med radonet, nu har myndigheterna sänkt tillåtna halter...har alltså visat sig farligare än man först trodde.
Det finns en hel del att läsa om detta hos Statens Strålskyddsinstitut: http://www.ssi.se kolla spec. under http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/magnetfalt/Index.html

MVH

//R
 
Sen kan man även kolla med kommunen hur de resonerar. De flesta (?) har beslutat om ett "säkerhetsavstånd" när de planerar ex nya detaljplaner för boende. De kan ju även räknas som mer "opartiska" än ex elföretagen.

Fast om er tomt är en kommunal verkar det inte som om just er kommun har tänkt till i detta...
 
RoTe
Skriver samma sak som jag gjorde i denna tråden:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1078737278;start=17#17

Skrivet av en bekants fru som jobbar med såna här frågor:

Strålningen från en nergrävd kabel är lika med noll, däremot så finns det ett elektriskt magnetfällt runt kabeln, detta är olika stora beroende på belastning, fasernas placering inbördes, markens resistans och kabelgravens djup.
Jag kan anta att magnetfälltet inte är större än det som alstras ur en damsugare eller microvågsugn i drift.


Lite exempel:
TV, 1m ifrån, 0,2 µT
Spis, 0,5m ifrån, 0,6 µT
Hårtork, 0,5m ifrån, 0,6 µT
Damsugare, 1m ifrån, 1,5 µT


Till jämförelse har jag siffror för en 70kV ledning (upphänd i luften), denna typ ger högre magnetfällt än en nergrävd och eftersom belasningen är 3½ gånger högre så är detta bara till information.
Mitt under är det ca 4 µT, och 10m ifrån är det ca 0,5 µT.


Min personliga åsikt är att en 20kV kabel ger mycket litet magnetfällt, men man bör kanske inte bygga sitt sovrum precis ovanför den (vilket du inte heller får göra på grund av möjlighet till åtkomst vid fel). En kabel har sitt max värde mitt över och avtar väldigt fort så ca 1 meter från kabeln är magnetfälltet minskat med ca 90%.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vad jag förstått, är den farligaste strålningskällan vi har, inte högspänningskraftledningar, utan elektriska radioapparater etc på nattduksborden utmed våra sängar. Deras elekriska (och magnetiska) fält är högre än de från högspänningsledningar, därför att de är så nära människor så många timmar och att fälten minskar med kvadraten på avståndet.

Jag har därför själv alltid ställt klockradion så långt jag kan från kudden, som jag bara kan. Inte för att den skulle vara farlig (det vet väl ingen säkert), men fördubblar du avståndet från ditt huvud till apparaten, minskar det elektriska fältet till bara en fjärdedel, och det är så enkelt att göra.

Högspänningsledningars farlighet överdrevs relativt allt annat vi omger oss med. När detta blev uppenbart tystnade hela debatten.

Nedgrävda kablar kan betraktas som fullständigt ofarliga, då de avskärmas av omgivningen och/eller höljet.
 
Har kollat en del på detta, en 400Kv kabel (Max tillåten spänning i Sverige, änsålänge...) i stolpar har godtagbara gränsvärden 120 m bort (beroende på fasplacering, stolphöjd/typ etc) medan nedgrävd i mark behövs bara 8 meters avstånd till bostad.
Så det är nog lungt......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.