Hej hej.

Jag och min sambo har letat hus i 2-3år nu och har inte hittat något som passar oss. Har varit förut i tankarna att bygga nytt men avslog det på grund av priset. Nu när man kollat runt så fruktansvärt mycket så har vi insett att priset blir högt oavsett vad vi gör.

Bygga ett nytt eller renovera ett äldre hus är frågan. Det vi är mån om är läge, praktiska delar, driftkostnad och ekonomi. Vi tänker långsiktigt då vi inte har några planer på att sälja huset. Med tanke på alla nya EU regler så känns det som att passivhus/energisnåla hus är det enda valet om man ska bygga nytt.

Men vart ska man börja?

Är egenföretagare och hade tänkt ha tomten/skogsfastigheten på företaget då garaget ska vara tillhörande företaget och huset tillhörande privat.
Delar vi vill ska ingå i vårat boende är:
Egen brunn och avlopp.
Passivhus eller plusenergihus runt 100kvm. Huset får gärna vara ett timmerhus om det är möjligt.
Garage med ett mindre kontorsrum, arealen vet jag ej vad som behövs.

Behöver inget specialbygge eller super arkitekt ritad fastighet då vi gärna har ett traditionellt hus med passiv eller plusenergihus egenskaper.

Hade hoppats på att få några konkreta tips om hur vi ska gå tillväga.
 
Det är som vilken nybyggd villa som helst, i princip.
Ta sedan ett extra varv med isolering => lågenergihus.
Ta ytterligare 1-2 varv med isolering => passivhus.
Lägg till lite solceller på taket och du har ett plusenergihus.

Det finns naturligtvis kriterier för vad som gäller för respektive hustyp. Det jag mycket grovt skissat är huvudsakligen energiförbrukning (uppvärmning), men det kan mycket väl finnas andra kriterier som också måste vara uppfyllda. Varmvattenförbrukning/uppvärmning är förmodligen ett sådant. Dvs det räcker kanske inte enbart med massor av isolering för att klara att uppnå passivhusstandard t ex.
 
Ska man blanda i timmer i ett sådant hus, så har du nog väggar på uppåt 100cm.
 
Väldig skillnad mellan norra och södra Sverige också....
 
Vill du ha egen brunn/avlopp för att du tycker att det är bra, eller för att det inte finns kommunalt va/avlopp att tillgå där du ska bygga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.