image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska till att kakla i eftermiddag i duschen så nu undrar jag om det ser rätt ut? Inte behöver jag fixera innerröret i ytterröret innan kakling utan efter när blandare ska installeras?
 
Njaa. två frågor.

Det ser inte ut som du har använt en rörmanschett? Manschetten borde gå ut en bit på röret.
Du har ett rollat tätskikt, vad har du för underlag? Det får bara användas på betong och liknande underlag.

När det gäller fixering så är bara frågan hur röret är fixerat inne i väggen. Det skall dels sitta fast, dels komma ut i exakt 90 graders vinkel mot väggen, dels är cc avståndet mellan rören kritiskt.
 
hempularen skrev:
Njaa. två frågor.

Det ser inte ut som du har använt en rörmanschett? Manschetten borde gå ut en bit på röret.
Du har ett rollat tätskikt, vad har du för underlag? Det får bara användas på betong och liknande underlag.

När det gäller fixering så är bara frågan hur röret är fixerat inne i väggen. Det skall dels sitta fast, dels komma ut i exakt 90 graders vinkel mot väggen, dels är cc avståndet mellan rören kritiskt.
Rörmanchett är på bara det jag dragit ut tätguckan längre.
Betonh vägg källare är underlag checkat mot finja(finjas system)
fixtur inne i väggen håller rören cc 160 (exakt) de kommer ut 90 grader
 
En sista fundering. Har du använt rätt mängd av det rollade tätskiktet? jag är absolut ingen expert, men jag tycker att man ser lite misstänkt mycket av väggens ytstruktur genom tätskiktet.

Jag vet att det ibland uppstår missförstånd om mängden. Det brukar stå något i still med att man skall rolla 2ggr, men det skall gå åt x.x kg/kvm. En del tar de två rollningarna bokstavligt, trots att hälften av guckan är kvar i hinken efteråt.
 
Nä det är tillräckligt med gucka på men visst kaklar jag nu lagom hål sedan tar av ytterröret 2mm utanför kaklet sedan i med fixeringsmutter och på med blandare stämmer detta?
 
Fixeringsmutter? Du skall ha ett blandarfäste.

Du kaklar som sagt, kapar ytterröret jäms med eller precis utanför kaklet, exakta nivån kan bero dels på vad tätskiktstillverkaren säger, dels på monteringsmanualen för blandarfästet.

Blandafästen finns i lite olika varianter, men de brukar ha en platta som skall skruvas i väggen, med silikon i hålet. Viktigt att välja en variant som inte har skruvhål, där ditt rör går i väggen. De fästen jag använt anger sedan hur långt ut inneröret akall kapas (10 - 15mm beroende på typ av fäste). Sedan är det en kombinerad stödhylsa och kona som trycks på röret, och du spänner med en mutter, ungerfär som en vanlig klämringskoppling.

När man kapar inneröret så kan man ofta kapa någon mm för långt (hellre än för kort), för det trycks ändå in när man spänner ihop det hela. Innerröret ligger ju med lite glapp mot ytteröret.
 
Ja det där får röris fixa! Ville bara checka att jag kan kakla med gott samvete! Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.