Hej.
Jag har 2 frågor:

1. Vi vill bygga ett stort modernt hus (t ex 250m2 per plan, 2 plan + källare). Vi undrar om det är någon som har tips på bra hustillverkare som har denna typen av hus? Det mesta är ganska litet och typ max 300m2 totalt på 2 våningar. Alternativt om det finns någon hustillverkare som tillåter att man ökar storlek eller dyl av ett standardhus för att komma upp till den storlek vi vill ha.

2. Någonstans för ett bra tag sedan såg jag en hustillverkare som erbjöd hus som var uppbyggt av betongelement som sattes ihop på plats. Det var tjocka färdigisolerade betongelement typ.

Alla tips uppskattas. Tack.

MVH

T
 
1) Om du ska bygga ett sånt stort hus så måste i alla fall en arkitekt vara involverad. Jag vet att Rörvikshus har byggt så stora hus till flertal kunder.
 
Turner73 skrev:
Hej.
Jag har 2 frågor:

1. Vi vill bygga ett stort modernt hus (t ex 250m2 per plan, 2 plan + källare). Vi undrar om det är någon som har tips på bra hustillverkare som har denna typen av hus? Det mesta är ganska litet och typ max 300m2 totalt på 2 våningar. Alternativt om det finns någon hustillverkare som tillåter att man ökar storlek eller dyl av ett standardhus för att komma upp till den storlek vi vill ha.

2. Någonstans för ett bra tag sedan såg jag en hustillverkare som erbjöd hus som var uppbyggt av betongelement som sattes ihop på plats. Det var tjocka färdigisolerade betongelement typ.

Alla tips uppskattas. Tack.

MVH

T

1. Skulle jag bygga med en sådan budget hade jag anlita en arkitektbyrå som kunde ta på sig hela bygget och få något unikt och inte ett trimmat Svenssonhus som husfirmorna oftast erbjuder.

2. http://www.lindenvillan.se/ sysslar med sådan byggteknik.

//Calle
 
Jag skulle också säga att en arkitekt vore bra...men knappast för konstruktion eller matrl att göra....det är väl ingen skillnad att bygga ett stort eller litet hus i trä eller betong...
Men för att få till en bra planlösning är det bra med hjälp....
 
C
År den här frågan i klass med den som hade 50 60 miljoner att bygga för,,alltså inte speciellt seriös?:rolleyes:
 
Jag har ca 6MSEK att bygga för. Jag räknar med 1-2 för mark och markarbete. Dock vill jag gärna ha maximalt för mina pengar. Jag har av arkitekt fått tips att titta på high-end standard villor som är sk. "arkitektritade" men som man ev. kan ändra i och då kostar det mkt mindre och man får mer för pengarna. Dock är de flesta high-end standard villor som är sk. "arkitektritade" på max 250m2... jag undrar om det finns ngn typ "komponera din egen villa" eller lev. som erbjuder flexibilitet.

MVH

T
 
Har du gjort någon byggkostnadskalkyl?
750m2 hus (2 plan + källare á 250m2) och mark för 6 Miljoner kronor? Låter inte möjligt i mina öron.

Vi bygger ett vanligt 1,5 plans hus på 171m2 i Uppsala och landar på ca 5 miljoner kronor.
 
C
Min fråga var närmast betingad av: Byggkostnaden och om man har de STORA pengarna att bygga för( när jag svarade viste jag inte om 6 miljoner) måste man väl kunna ta kostnaden för en arkitekt.... O vi pratar inte om 6 miljoner för ett sånt stort hus, vi pratar om mycket mer....... du får nog räkna med 20000:-/m2 för ett enplanshus utan källare....om du inte väljer "snikvarianten" o det tror jag inte du gör om du bygger 250m2 .

Nu rör det sig dessutom om 2 plan med källare .....:)
 
Jag kan ju säga med en gång att du inte bygger något hus i den storleken för 6 Mkr oavsett om du hade fått tomten gratis. Att platsgjuta eller mura en källare på den storleken kostar över miljonen bara där.

Därmed är frågan inte seriös. Har man 6 miljoner att bygga för och inte ens har en uppfattning om kostnaderna för ett hus så är det inte en seriös fråga. Säg att tomten kostar 1 Mkr och att övriga byggherrekostnader uppgår till en halv miljon. Då har du 4.5 miljon att bygga hus för på 750 m2. Det blir 6000 kr/m2BOA och du pratar High-end arkitetritat. Multiplicera den siffran med 4-5 så är du hemma.
 
Turner73 skrev:
Jag har ca 6MSEK att bygga för. Jag räknar med 1-2 för mark och markarbete. Dock vill jag gärna ha maximalt för mina pengar. Jag har av arkitekt fått tips att titta på high-end standard villor som är sk. "arkitektritade" men som man ev. kan ändra i och då kostar det mkt mindre och man får mer för pengarna. Dock är de flesta high-end standard villor som är sk. "arkitektritade" på max 250m2... jag undrar om det finns ngn typ "komponera din egen villa" eller lev. som erbjuder flexibilitet.

MVH

T
Är 6 MSEK bara matrl...dvs du gör ALLT arbete själv så kanske det kan funka....
 
Ja, du skulle nog fixa det Enk :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, du skulle nog fixa det Enk :)
Mmm...men usch vad arbete det skulle bli.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.