Ser ut som en kopia på Wiper, vilket troligen även den är en kopia på Ambogio Line 200 Basic.
Den verkar väga bly 20 kg. Det är kanske bly, för laddtiden är på 3-4 timmar. Här är en liten varning enligt mig. Frågan är om det är samma program som funkar så bra i Husqvarna, Wiper och Ambogio. Många billiga klippare klipper dåligt, det blir tover.. Denna är dock helt ny, så jag kan ju inte veta. Har dom inte betalt licens för programvaran för den utmärkta klippningen, så kanske den inte klipper lika bra, eller så är det en piratkopia. 20 kg gör att du nog får ett tillplattat gräs, men jag har ju inte testat.
OBS, jag har bara provat Husqvarna automower 305 och den klipper utmärkt på min lilla tomt.
 
6
BennyA skrev:
Ser ut som en kopia på Wiper, vilket troligen även den är en kopia på Ambogio Line 200 Basic.
Den verkar väga bly 20 kg. Det är kanske bly, för laddtiden är på 3-4 timmar. Här är en liten varning enligt mig. Frågan är om det är samma program som funkar så bra i Husqvarna, Wiper och Ambogio. Många billiga klippare klipper dåligt, det blir tover.. Denna är dock helt ny, så jag kan ju inte veta. Har dom inte betalt licens för programvaran för den utmärkta klippningen, så kanske den inte klipper lika bra, eller så är det en piratkopia. 20 kg gör att du nog får ett tillplattat gräs, men jag har ju inte testat.
OBS, jag har bara provat Husqvarna automower 305 och den klipper utmärkt på min lilla tomt.
Wiper och Ambrogio tillverkas av samma tillverkare. Ingen av dom är någon piratvariant av den andra. Bara olika namn på dom.

Laddtiden spelar väl ingen roll om den är 3 timmar? Den klipper ju säkert i 3 timmar när den är fullt laddad.

Min Wiper One laddas i 3 timmar och sen klipper den i minst 3 timmar innan det är dags att ladda igen.
 
Licens för programvaran? Jag skulle snudd på kunna skriva den där programvaran och jag är knappast någon programmerare. :D

#start
set leftOrRight == Random (0 eller 1 - minns inte syntax för detta);

do while stoppknapp != 1 {
forward (until slingsensor == 1 or krocksensor == 1);
reverse (lagom);
turn (random, leftOrRight);}


Sen tillkommer lite subrutiner för fyrkantsklippning om motståndet går över en viss förbrukning, stanna om slingsignalen försvinner (strömavbrott eller kabelbrott) etc. etc. men det är ju inte direkt raketforskning.

Det jag inte begriper är hur Automower kan veta om den är innanför eller utanför klippområdet.

Vill man göra klippningen effektivare (systematisk, som man själv skulle gå med en klippare) så lär det till radiofyrer, kamera med bildigenkänning och inlagring av hur gräsmattan faktiskt ser ut, då börjar det bli komplicerad programmering. Speciellt om man ska kunna anpassa sig efter att trädgårdsmöbler flyttar på sig etc..
 
matte75 skrev:
Wiper och Ambrogio tillverkas av samma tillverkare. Ingen av dom är någon piratvariant av den andra. Bara olika namn på dom.

Laddtiden spelar väl ingen roll om den är 3 timmar? Den klipper ju säkert i 3 timmar när den är fullt laddad.

Min Wiper One laddas i 3 timmar och sen klipper den i minst 3 timmar innan det är dags att ladda igen.
Vikten är ju lägre på Wiper One än den som efterfrågas i denna tråd. Ja, litiumbatterier måste balanseras mellan cellerna vilket tar tid. Jag har det i min lilla Husqvarna och den tar ju drygt 2 timmar på sig att ladda, men kör bara i en timma. Den första modellen från Husqvarna som har det, vad jag vet.
Tack, då vet jag att det är samma tillverkare på Wiper och Ambrogio.:D

Jag valde mellan Wiper och Husqvarna, men jag hade så smala gångar (90 cm) och priset att det blev Husqvarna 305 och jag ångrar mig inte. Ändå klarar den av medium korridor för att ta sig hem till stationen med bara 90 cm bredd över asfalten. Jo, jag fick ju skära spår i asfalten för slingan och kabeln för att hitta hem och tvinga ut den 25%. På Wiper hade det ju bara blivit två spår i ställer för tre.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Licens för programvaran? Jag skulle snudd på kunna skriva den där programvaran och jag är knappast någon programmerare. :D

#start
set leftOrRight == Random (0 eller 1 - minns inte syntax för detta);

do while stoppknapp != 1 {
forward (until slingsensor == 1 or krocksensor == 1);
reverse (lagom);
turn (random, leftOrRight);}


Sen tillkommer lite subrutiner för fyrkantsklippning om motståndet går över en viss förbrukning, stanna om slingsignalen försvinner (strömavbrott eller kabelbrott) etc. etc. men det är ju inte direkt raketforskning.

Det jag inte begriper är hur Automower kan veta om den är innanför eller utanför klippområdet.

Vill man göra klippningen effektivare (systematisk, som man själv skulle gå med en klippare) så lär det till radiofyrer, kamera med bildigenkänning och inlagring av hur gräsmattan faktiskt ser ut, då börjar det bli komplicerad programmering. Speciellt om man ska kunna anpassa sig efter att trädgårdsmöbler flyttar på sig etc..
Denna programmering har väl Kineserna gjort och resultatet är skit. Det är skillnad på slumpklippning och smart slumpklippning. Slumpen gör att den klipper för många gånger på samma ställe och missar bitar. Det var ganska barnsligt att komma med din kommentar, för det är inte så enkelt som man kan tro.
 
BennyA skrev:
Denna programmering har väl Kineserna gjort och resultatet är skit. Det är skillnad på slumpklippning och smart slumpklippning. Slumpen gör att den klipper för många gånger på samma ställe och missar bitar. Det var ganska barnsligt att komma med din kommentar, för det är inte så enkelt som man kan tro.
Förtydliga gärna vari det smarta ligger, för min barnhjärna ser inget smart alls över slumpandet på de två 230 jag haft snurrande i tillsammans över 2.500 timmar nu (annat än KISS-approachen, som faktiskt är smart).

Visst finns det kluriga saker i programmeringen, som hur roboten försöker ta sig ur ett trångt trattformat ställe samt det där med att veta vilken sida av slingan den är på. Men i riktningsslumpandet ser jag inget smart, undantaget att den alternerar att alltid först prova svänga vänster vid ena starten och alltid höger vid nästa.

Om vi nu inte ska klyva hår och börja prata om hur svårt det faktiskt är att få till ett riktigt slumpfrö, men det lär inte ha någon praktisk betydelse i det här fallet.
 
BennyA skrev:
Denna programmering har väl Kineserna gjort och resultatet är skit. Det är skillnad på slumpklippning och smart slumpklippning. Slumpen gör att den klipper för många gånger på samma ställe och missar bitar. Det var ganska barnsligt att komma med din kommentar, för det är inte så enkelt som man kan tro.
Låter som "70 skylts syndromet"- allt bortom den där 70 skylten är skit, det vet jag!

Dator, Mobiltelefon, Värmepump, TV, Brödrost, Tvättmaskin, Diskmaskin, Damsugare. Det mesta som innehåller elektronik, tillverkas helt eller delvis i Asien.
 
XML72 skrev:
Låter som "70 skylts syndromet"- allt bortom den där 70 skylten är skit, det vet jag!

Dator, Mobiltelefon, Värmepump, TV, Brödrost, Tvättmaskin, Diskmaskin, Damsugare. Det mesta som innehåller elektronik, tillverkas helt eller delvis i Asien.
Sant, de flesta västerländska företag gör produkter i kina etc. eller köper delar därifrån. Men knappast någon produkt är designad i kina. Legotillverkning m.a.o. Så fort kineserna gör något eget (eller snarare kopierar något annat) får med per default en dålig produkt. Jag har numera helt slutat köpa kinagrejer, även om priset kan verka mycket lockande.
 
Någon som har koll på vad Automower har för protokoll till sin GSM-modul?
Tänkte bygga mig en liten tillsats..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.