Hej! Vi ska bygga en maskinhall (ej bygglovspliktig ekonomibyggnad). I den ska en vedpanna finnas i ett eget rum. Reglerna för eldstäder är ju detaljerade minst sagt, och trots att jag precis har läst senaste BBR, är jag osäker. Min kommun verkade redan ha bestämt sig för att jag behövde en sluss, men jag är inte lika säker.

Eldstaden blir under 60 kWH, så reglerna för pannrum gäller ej. Ingen kommer heller bo i hallen och inga angränsande byggnader finns. Rummet pannan hamnar i vetter ut mot ett kallförråd som kommer agera förvaring och uppställningsplats för maskiner och jord/skogsbruksfordon. Det klassificeras emellertid inte som garage, så garagereglerna är heller inte applicerbara. Självklart vill jag ha gott brandskydd, och det lär väl bli El15 eller 30 (gips eller dubbelgips) i tak och väggar (golvet blir betong) samt troligtvis branddörr, men har jag inga fasta bränslen förvarade i hallen och ev. fordon står en bra bit bort (ca 10 meter) känns det oerhört långsökt att jag av säkerhetsskäl skulle behöva sluss. Jag hoppas förstås att kommunen kommer resonera med mig i frågan och inte driva den enligt någon sandlådementalitet. Har hyggliga erfarenheter av dem hittills.

Tror gör man ju emellertid i kyrkan i den mån man gör det alls, men frågan är om någon vet​?

Tacksam för tips och tankar!
 
Har precis slutsynat mitt pannrum. Där var det tal om att jag måste ha sluss, men när de förstod att dörren öppnades till öppen hall så var det ej aktuellt längre. måste bara installera dörrstängare. Så vad jag lärt mig så skall du ha sluss när dörren går till garage eller bostad för att hindra rökgassrpidning där andra vistas, ej brandskydd. Stå på dig!
 
Mycket intressant. Jag gissar dock att kommunen kommer kräva någon slags paragraf eller beslut från Boverket, om de nu hävdar motsatsen. (Det vet jag inte än om de kommer göra, jag vill bara ha så bra på fötterna innan jag gör min bygganmälan som möjligt.)
Var det din kommun som godkände eldstad i hall utan en sluss? (Vilken kommun?) Var omständigheterna som mina, d.v.s. maskinhall? Har du fordon i hallen? Funderar på hur känsligt det är med gaser och sånt, eller hur många meter bort ex. en traktor ska stå för att det ska vara lugnt. Risk för spridning vid brand lär ju närmast vara obefintlig med öppen dörr när det är fyra meter till lägsta punkt och typ sju till tak väl ute i hallen, menar jag.
 
Tag kontakt och bolla med Ditt försäkringsbolag, eftersom det till sist blir dom som ska bygga nytt åt Dej ifall det går åt h----te. Min erfarenhet är att det går bra att förhandla lite med dem dessutom, inom vissa gränser.
 
Finns inga maskiner, är en gammal ladugård som bara fungerar som förvaringsutrymme, typ. är öppna gluggar mellan takstolarna där de vilar mot väggen så det är väl ventilerat :). Bor inte i sverige.
 
Att ha f.bolag på sin sida är ju aldrig fel, det är sant, fast det är kommunen som beviljar min bygganmälan (Boverket sätter upp regelverket men lämnar bedömningarna åt kommunerna själva), så jag är mest intresserad av att veta så mkt som möjligt innan jag kontaktar dem. Det blir så lätt att de talar om för en vad man ska göra annars, snarare än att det blir en diskussion. Och har man väl sagt okej till deras förslag är det ofta svårt att få dem att ändra sig sedan.
Jag mailade Boverket, men de ger bara allmänna råd, inte i specifika fall, så frågan är om jag får ngt tydligt svar.
 
lillie: ah, okej. Tack för förtydligande.
 
Det står väl ganska tydligt i bbr att i garage skall det ej finnas öppen låga.


Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan
anordning som kan orsaka brand eller explosion.
Rensluckor får endast finnas i garage om särskilda åtgärder vidtas. Garage får
endast genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler som innehåller eldstäder och dylikt.

Edit. Läste ditt inlägg lite bättre och ser nu att det kanske inte är ett garage. Jag tror dock att om du har maskiner där så kommer tjänstemannen på kommunen hävda att det är ett garage.
 
Redigerat:
Det är stor skillnad i regler på maskinhall och garage. I en maskinhall får panna ställas i princip var som helst, det behöver inte vara i ett separat pannrum.
 
Det tror jag inte. Har han fordon i maskinhallen så är det väl ingen skillnad. Var har du läst det?
 
Ja, jag är som sagt nyfiken på distinktionen och vad som reglerar om det klassas som garage eller ej. Som exempel, låt säga att man har en jättehall och avståndet mellan X fordon och dörren in till rummet med eldstaden är väldigt långt, känns inte krav på sluss logiskt. Men var går gränsen? 10 meter? 20 meter? 5 meter? Är det en bedömningsfråga? O.s.v. Jag vill s.a.s. eliminera så mycket av den godtyckliga bedömningen som möjligt, antingen genom underlag eller svar från ex. Boverket, eller ex. prejudicerande fall andra där ute (ni) varit med om.
 
För ca 6 år sedan byggde jag garage och var tvungen bygga pannrum EI 30, samtidigt satte en kompis in en likadan vedpanna i hans maskinhall och han ställde pannan där han parkerar bilarna. Men det fanns en del kriterier för att få kalla det för maskinhall tex skogbruksfastighet eller någon form av rörelse. Eftersom han kallade "garaget" för maskinhall så ändrades reglerna radikalt. Vi bor i Piteå kommun.
 
Min hall är just en maskinhall i en jord- och skogsbruksfastighet (reggat företag) - en ekonomibyggnad som ej är bygglovspliktig. Den kommer ej heller slutbesiktigas efter vårt nybygge + hall är klart. Dock måste jag ju göra en bygganmälan till kommunen (och eldstad + rum godkännas av en sotarmästare när det är klart), så det är alltså inför den anmälan jag vill ha på fötterna för att bättre kunna bemöta ev. krav, som ju ibland kan ställas lite godtyckligt om en tjänsteman bestämt sig att något ska vara på ett visst sätt.
 
Måste du ha dörren från pannan så att den mynnar i "maskinhallen"? Går det inte att ha dörren åt något annat håll så att den mynnar ut i det "fri" så är de eventuella problemen lösta......?
 
Hej igen. Jag talade med en handläggare på Boverket för någon vecka sedan, och han såg ingen anledning till att jag skulle behöva en sluss. Enligt honom yrkades mest på det när det handlade om flerbostadshus med utrymningsvägar, eller i ett regelrätt pannrum när pannan är på över 65 kW. Däremot rekommenderade han El15 eller 30, men det hade jag väl nästan tänkt ha oavsett. Det handlar ju inte om att jag vill bygga farligt, bara inte lägga ner pengar, tid och plats på något som är inte fyller någon funktion.
Han tillade dock att det ju överlag är upp till kommunerna att tolka regelverket själva. Men en indikation åt rätt håll var det ju i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.