Jag har bilat och grävt ur min källare och ska nu isolera mm innan gjutning. Jag ska lägga golvvärme i betongen och undrar om det är viktigare med isolering än singel. Kan jag lägga exempelvis 5 cm singel och öka isoleringen lika mycket eller är det bättre med 10 cm singel och mindre isolering? Jag försöker få så mycket takhöjd som möjligt och är begränsad i min dimensionering av tjocklek. Det står vatten i grunden (grävt ur ca 40 cm) som jag kommer att dränera ut med dräneringsslang. Är det bättre satsa på singel och minska på isoleringen och förlora lite i värme (hoppas på en isolering runt 200-250 mm)?
 
Hej!

Som jag har förstått det ska man ha minst 200 mm isolering om man ska ha golvvärme. Är det väldigt blött borde det väl vara en idé att byta det understa lagret isolering mot Isodrän eller Pordrän? Det isolerar ju nästan lika mycket som cellplast och är samtidigt dränerande. Om jag var du skulle jag jämna ut med lite grus, sedan 1 dm Isodrän och sedan cellplast överst.

/pinebar

 
Mer isolering.
Och i det här fallet bör du överväga att använda ett membran för att garantera att det inte vandrar upp fukt.
Det påverkar i sin tur uttotkningen av plattan.
 
Så om jag först jämnar ut grunden med grus med filtmatta i botten, därefter 100mm Isodrän, plastmatta typ Tenotät och sedan lägger på 100-150 mm Cellplast är det en bra lösning?

Tack för hjälpen

Mvh
Sören
 
Sitter med samma problem (utmaning ;-)
Jag tänker lägga ca 10cm singel o därefter cellplast rakt av.
Ev fukt som stiger upp räknar jag med att gå igenom betong o klinkers.
(kommer inte att ha någon fuktspärr).

Har frågat runt på många ställen och inte förrän jag läst alla trådar här
känner jag mig klokare. Isodrän eller inte i det här fallet är nog
en olöst fråga.

/Mats
 
Mats!

Vad var det som gjorde att du valde att inte använda fuktspärr? Vad jag förstår så får man räkna med att det alltid är 100% fuktighet i botten. Jag vet inte själv vad som är den bästa metoden. Sätter jag dit en fuktspärr så måste ju fukten ta en annan väg och då kanske genom väggarna, kan det det vara bättre? Sedan ska jag ha ett rum som badrum med alla de tätskikt som kommer till. Vad händer med fukten då? Jag hoppas den inte blir instängd i väggarna eller golv!!!! Jag får ständigt in vatten i grumden och har gjort ett litet dike med fall ut ur huset som jag kommer lägga 2 st 50mm dräneringslang i men first lägger jag en filtmatta. På en långsida och en gavel sitter det nu platonmatta med singel utanför och dränering så gott det gick (gjordes 2002). Innanför platonmattan är väggen tjärad med kallasfalt som gjorts 25 år tidigare och den tog jag inte bort, så jag hoppas den inte ställer till problem. :-/

/Sören
 
Suck, ja det finns många delar att ta hänsyn till. Jag är absolut ingen expert, men har lyssnat på ett handfull experter och läst en del. Här är vad jag tror; kommentera gärna alla med mer erfarenhet.

100% fuktighet är vi nog överens om. Denna finns och lägger man plastfolie så kryper den längs denna och kan leta sig ut till angränsande rum etc.
Dvs summan av expertråd är väl att dränera väl så vatten inte kommer upp och
sen tillåta markfukten att vandra upp genom källargolvet och ventileras ut.
Detta kräver naturligtvis icke organiska material i källarväggar mm eller ordentlig
platonlösning.

Problemet kommer väl när man vill ha in golvvärme och isolera under.
Riskkonstruktionen att isolera ovan på plattan är vi nog också överens om att det
är att skapa sig problem.

Då har vi cellplast/isodrän. Jag ser inte nyttan med isodrän här, singel för dränering resten ska bara isolera. (finns ett par trådar om isodrän vs cellplast så detta är omdebatterat - viss prisskillnad). Problemet är att cellplasten funkar som fuktspärr. Då riskerar fukten att krypa under isoleringen på samma sätt som man lägger plastfolie. Ev med skillnaden att man kanske har glipor/skarvar i kanter med eps. (finns också teorier om att fukt kan till viss del gå in i eps o hur det kan påverka) Så i det här fallet resonerar jag som så att det blir inte mycket skillnad mellan med eller utan plastfolie.

Golvvärmen påverkar ju värmeprofilen i golvet och därmed också fuktvandringen, men detta variera ju över året, tex med avstängd golvvärme på sommaren.

Tätskikt i badrum; Tidigare (om jag förstått rätt) så var försäkringsbolagen bokstavstroende. Badrum=Tätskikt oavsett. Problemet är ju att man får en tvåskikts
tätning, dvs instängd fukt mellan EPS o tätskiktet.
Enl några "experter" så gäller nu att i källare är det ok utan tätskikt. Under förutsättning att man inte har organiska mineral.

Jag kommer att lägga lokalt tätskikt på utsatta delar, kring brunn, i duschgolv/vägg.
Resten kommer jag att låta andas genom klinkerfogar mm och bara ha murade
väggar och bra ventilation.

Sen är säkert inte en källare den andra lik, jag har haft 2 olika byggare som tittat på källaren, med diametralt motsatta tips. Har även sett diskusioner om att isolera med lecakulor. Tror med ovanstående att jag undvikit de värsta fallgroparna, men visst är det frustrerande att det inte finns en tydlig lösning.

/M



 
Nu har jag lite ont om tid så jag svarar kort.

Vid gjutningar ska man använda kraftiga membran.

Din placering är inte bra. Så nära den varma sidan som möjligt.

Man kan råka ut för att membranet bildar en basäng om det av en eller annan orsak kommer in vatten ovan på.
Därför ställ krav på utformningen av lösningen, men det får du diskutera med "betongare". En möjlig variant vore cellplast kilar så man får lite fall.

Om du ska använda spärrskickt så måste betongen vara väl uttorkad.

EPSs är diff. öppen men ganska tät.

Förslaget med membran kommer sig av att du har så mycket vatten, annars används det när man har så breda byggnader så att det inte räcker med bara isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.