Jag var på Mediamarkt igår och skulle köpa en ny SSD.
Jag letar upp den på hyllan och ser att den är prissatt till 2295:-
Jag letar upp en säljare och undrar om den är felmärkt på hyllan, för på nätet står det 1195:-
Han säger: Jag ska kolla på datorn. Japp 1195:-, måste vara fel på hyllpriset. Jag ändrar det vid tillfälle.

Jag går till kassan och lämnar fram hårddisken och lappen från säljaren.
Kassörskan säger: Det blir 1195:-
Jag frågar: Vad hade den kostat om jag inte haft med lappen från säljaren?
Hon säger 2295:-, bra va?
Jag säger: Japp.
Men tänker WTF.

Inte bara felmärkt på hyllan utan dessutom i datorsystemet. Låter som om de tar mer än 100% mer av en lite mindre påläst kund som kommer in i butiken.

Så tillbaka till rubriken.
Bluff, misstag eller något helt ok?
 
Bluff hade det varit om det stod 1195 kr men du fick betala 2295 kr. Nu stod det ju klart och tydligt ett pris vid produkten och då är det upp till köparen om den anser det vara ett bra pris eller ej.
Själv tror jag det var en miss i butiken men oavsett hur det var så kan det inte bli en bluff när priset står utsatt. Så ser jag på det iaf. 😊
 
B
Müssli skrev:
Bluff hade det varit om det stod 1195 kr men du fick betala 2295 kr. Nu stod det ju klart och tydligt ett pris vid produkten och då är det upp till köparen om den anser det vara ett bra pris eller ej.
Själv tror jag det var en miss i butiken men oavsett hur det var så kan det inte bli en bluff när priset står utsatt. Så ser jag på det iaf. 😊
Spelar ingen roll vad det står i hyllan, priset på köpet görs upp i kassan. Om man efter betalning kommer och säger att det stod X kr i hyllan så har butiken ingen skyldighet att justera ditt pris i efterhand.
 
breakman skrev:
Spelar ingen roll vad det står i hyllan, priset på köpet görs upp i kassan. Om man efter betalning kommer och säger att det stod X kr i hyllan så har butiken ingen skyldighet att justera ditt pris i efterhand.
Ytterligare ett argument för att det inte är en bluff då. Om felmärkningen är medveten är det moraliskt åt skogen iof.
 
Men marknadsför sig inte Mediamarkt med att de har samma priser på nätet som i butiken?

Ok, bluff kanske är hårt. Men är det så att de systematiskt försöker få (MYCKET) mer betalt av mindre pålästa kunder. Vi pratar ju om mer än 100%
 
Detta har hänt mej flera gånger på Elgiganten, nätet ett pris butiken ett annat. :thumbdown: Sist va det en Bluray spelare som var 500kr dyrare i butiken än på nätet, säljaren sa att det kan vara skillnad på nät och butik pris, så vill jag ha nät priset så var jag tvungen att beställa den :wow:.
Sa då till säljaren: Ok jag beställer den då nu med min telefon och hämtar den i Collect@store, han tittar lite konstigt på mej...
Hur som helst så tackar jag för mej och knallar bort till Collect@store och lämnar mitt beställningsnummer, kassatjejen säger: Du var här snabbt, din vara kommer alldeles straxt, samma kille som jag pratade med innan kom med den.

Summa av detta så var jag nöjd ändå, ett bra pris, slippa stå i kö. Men själva upplägget känns lite knasigt ändå.
 
hahalj
Elgigantens Collect@Store är ett aningen förlegat koncept, idag har "alla" smartphones och kan kolla upp och beställa online samtidigt som man står i butiken och pillar på varan. Men det finns väl några procent som inte gör det och de bidrar till att öka vinstmarginalen (eller kanske minska förlusterna...).
 
MB77 skrev:
Detta har hänt mej flera gånger på Elgiganten, nätet ett pris butiken ett annat. :thumbdown: Sist va det en Bluray spelare som var 500kr dyrare i butiken än på nätet, säljaren sa att det kan vara skillnad på nät och butik pris, så vill jag ha nät priset så var jag tvungen att beställa den :wow:.
Sa då till säljaren: Ok jag beställer den då nu med min telefon och hämtar den i Collect@store, han tittar lite konstigt på mej...
Hur som helst så tackar jag för mej och knallar bort till Collect@store och lämnar mitt beställningsnummer, kassatjejen säger: Du var här snabbt, din vara kommer alldeles straxt, samma kille som jag pratade med innan kom med den.

Summa av detta så var jag nöjd ändå, ett bra pris, slippa stå i kö. Men själva upplägget känns lite knasigt ändå.
Hände mig också på elgiganten. Kommer inte ihåg vad jag köpte, var inge dyrt iaf, men jag påpekade att de hade ett annat pris på nätet och att jag kunde köpa online och hämta ut direkt. Jag slapp göra så eftersom säljarn ändrade priset.
 
breakman skrev:
Spelar ingen roll vad det står i hyllan, priset på köpet görs upp i kassan. Om man efter betalning kommer och säger att det stod X kr i hyllan så har butiken ingen skyldighet att justera ditt pris i efterhand.
Sant, dock får butiken får fortfarande inte medvetet felmärka priset för det är falsk marknadsföring.

Har samma erfarenhet av MM som TS. När jag funderade på en robotdammsugare ifjol så hade jag sett att priset på MMs hemsida var 2990, var och kollade i den lokala MM där stod det 3790. Några veckor senare då vi bestämt oss för att köpa den var det fortfarande samma sak 2990 på nätet och 3790 i butiken. Påpekade detta i kassan och tjejen ändrade omedelbart priset på den vi skulle köpa. Några veckor senare stod det fortfarande det högre priset på hyllan och det lägre på nätet...
 
hahalj skrev:
Elgigantens Collect@Store är ett aningen förlegat koncept, idag har "alla" smartphones och kan kolla upp och beställa online samtidigt som man står i butiken och pillar på varan. Men det finns väl några procent som inte gör det och de bidrar till att öka vinstmarginalen (eller kanske minska förlusterna...).
Tvivlar på att det är så många som nyttjar detta. Dom flesta är inte pålästa, kolla bara hur kassaköerna ser ut på EG.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Har fåått förklaring att butikerna inte hinner med att märka upp det "nya" priset eftersom det ändras från dag till dag iom konkurrensen. Ett argument som jag faktiskt köper.

Att det står fel i datorn men inte på nätet däremot är lite mer tveksamt, borde samsynkas på något sätt?

Är man konspiratoriskt lagd så anser man att det är medveten bluff
Är man lite mer chill så anser man att det är ett ärligt misstag.

you choice ;)
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Deras incitament att hänga med i prissänkningar är lågt.

Gäller det prisökningar är de faktiskt riktigt rappa!
 
Jag har (hittills) inte råkat ut för olika pris på Nätet och i butiken på Elgiganten, däremot (flera gånger) att att den produkt jag skulle ha var slut i butik men fanns på Nätet.

De erbjöd sig då att ta hem den och komma och hämta den en vecka senare, men jag tackade nej och åkte hem och beställde på Nätet. Fick den både snabbare (2 dagar) OCH smidigare hem (jag har betydligt längre till Elgiganten än till postens utlämningsställe). Till exakt samma pris som i butiken.


Jag är rätt övertygad om att om några år så kommer butiker/varuhus inte att drivas på samma sätt längre. Företagen får ingen vinst på prylarna de säljer i butiken eftersom de måste matcha priserna på Nätet. Istället tror jag att hemelektronikvaruhusen mer blir som "mässor" där det är tillverkarna av produkterna som hyr montrar (så det blir det som finansierar själva varuhuset).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det där har jag råkat ut för på Mediamarkt, att hyllpriset inte är ändrat.

Det händer också att de inte har varan som annonsen gäller, men erbjuder snabbt en dyrare variant som de har inne. När man då säger "Nej tack, då får det vara" så råkar de plötsligt ha ett exemplar kvar av annonsvaran.
 
Men, vill man driva en butik seriöst måste man väl se till att ha rätt pris på produkterna, jag får i alla fall känslan av att man vill blåsa sina kunder när man inte ser till att har bra och rätt prismärkning....

Var i en butik för ett tagsen och nappade på ett erbjudande som skyltades stort, typ förr 99 kr nu 79kr.
I kassan ville dom ha 99, påpekade givetvis detta och fick till svar att det var förra veckans erbjudande, kontrade med att det var skyltat till 79, vi gick och kollade, den anställde pekade på en pytteliten text där det stod att det bara gällde Vecka X
Jag hävdade att har dom skyltat för 79 så får dom stå för det, den anställde slet med sig skylten och gick till chefen och frågade och jag fick varan för 79kr....
Såg att hela butiken var fylld med erbjudanden från förra veckan, detta var ändå måndag eftermiddag....
Så jäkla svårt kan det väl ändå inte vara att ta ner gamla erbjudanden??

Likadant med de som säger att de har samma pris på nätet som i butik...
Har dom en nätbutik med aktuella priser måste det väl vara en enkel sak att synka med butikens pris i kassan...

Att det blir fel enstaka tillfällen kan man väl acceptera, men är det vid upprepade tillfällen börjar det kännas oseriöst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.