Hej!

Jag skulle vilja be alla duktiga människor här på forumet om råd och tips för en tillbyggnad av fritidshuset på bilden som jag bifogat. Jag bifogar även en bild så man får en känsla av hur tomten ser ut och hur huset ligger placerat på tomten.

Vänligen bortse från frågor kring bygglov etc. Men tipsen kring tillbyggnaden ska ju så klart vara realistiska samt vara estetiskt rätta.

Vänliga hälsningar Johan

DSC00666.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00669.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle förlänga huskroppen uppför backen. Enkelt byggtekniskt och så riskerar man inte att skymma utsikten för de bakom. Annars kan ju ett L-format hus vara trevligt med rejält trädäck ut mot vattnet men då kommer den ena kroppen kanske skymma lite vatten? Bor det någon bakom dig som kan tänkas bli störda?
 
En vinkel ut från det som är det vänstra fönstret i den övre bilden. Maximal utsikt känns prioriterat här.
 
Tack så mycket för era tankar! Jag är nog mest inne på en förlängning uppåt alternativt att förlänga taket ut mot vattnet samt att glasa in altanen med ett höst/vår glas. L formen har jag också haft som en ide men jag är rädd att det "äter" upp för mycket av tomten.

En tanke som jag har haft skulle vara att bygga uppåt i två plan samt låta en del av "gamla" huskroppen gå in i den.
 
Befintlig byggnad är en plankkonstruktion. Den avlastas på plintar, och jag gissar att eldstaden är en lätt kamin utan fundament. Därför borde det vara en ganska simpel sak att lyfta hela stugan och förse den med ny "bottenvåning", som man lämpligen murar.

En variant på detta tema är att dessutom förlänga stugan uppåt backen i två plan. Gör man en sådan förlängning bör man samtidigt terrassera tomten för att få en hygglig helhetskänsla i trädgården och anslutningen ner till sjön.
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Intressanta tankar av dig. Huset ligger intill havet och marken är därav lite "klen". Kan det påverka dina tankar med att mura och bygga på höjden?
 
Nordjohan skrev:
Intressanta tankar av dig. Huset ligger intill havet och marken är därav lite "klen". Kan det påverka dina tankar med att mura och bygga på höjden?
Nej, inte alls Givetvis gör du en geoteknisk undersökning innan du går vidare. Lika självklart som bygglov. Skulle villkoren inte visa sig passa slänger du bara skissen i runda arkivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.