Vi ska bygga hus utanför Göteborg och har nu kommit lite "på kant" med entreprenören. Det hela grundar sig i att i köpekontraktet för tomten står det att KA ingår och att han redan är utsedd av entreprenören. Detta känns ju helt fel och vi har därför tillsatt en egen. Problemet är nu att entreprenören inte vill släppa in vår KA. I går skrev vi en formell uppsägning av "deras" KA och väntar nu på någon form av reaktion. Vi bygger med totalentreprenad och har skrivit ett kontrakt med husföretaget och ett med entreprenören som ägde tomten och kommer att sköta bygget. Kan de verkligen bestämma vilken KA vi ska ha? Har vi inte rätt att sparka den som är utsedd av dem? Till saken hör att entreprenören bygger ytterligare tre hus i samma område som deras KA också är ansvarig för. Han kommer ju att ha fullt upp med övriga tre hus, varför skulle de ha nåt emot att vi utser egen?
 
Vet inte hur man går tillväga med att 'sparka' en KA, men KAn är ju inskriven i bygglovet och godkänns av byggnadskontoret, så skall man ändra måste de bli inblandade.
Man kan ju även tänka sig att det står i entrepenadskontraktet att KA tillhandahålls av entrepenören, i så fall får ni svårt.
Ett KA-jobb är ju inget heltidsjobb, det är ett antal punktkontroller och lite pappersjobb.
Jag har ett fastpris av min KA på 10000:- (inklusive) för ett 70 kvm hus. Med en timtaxa på 400:- skulle det motsvara 25 timmars arbete. Utslaget över byggnadstiden så kan 4 hus för en KA inte vara heltidsjobb.
 
Hur har ni det med besiktningsman då?

Det kanske delvis kan rädda situationen om ni utser besiktningsman. En av funktionerna för en KA är ju att ha lite koll på vad besiktningsmannen släpper igenom.

Jag kan tänka mig att den "ärliga" orsaken till att byggföretaget vill utse KA är att då slipper dom gå igenom ev. detaljer i bygget med 4 olika KA. Dvs. dom kan jobba efter en kontrollplan osv. för alla byggena.

Sedan misstänker man ju givetvis att "deras" KA kan släppa igenom ev byggfel lite mer lättvindigt än en korrekt utsedd KA.

EDIT:

En kompis till mig som byggde på liknande premisser i början på 2000 talet. råkade ut för att byggaren byggde ett uterum fel på ca 20 hus. Det saknades en hel meter av rummet, berodde på felaktig versionshantering av ritningar. Besiktningsmannen vägrade ta upp detta fel i besiktningsprotokollet, KA stödde besiktninsmannen i sitt beslut.

Motiveringen från båda herrarna var att felet var känt och att diskussioner pågick med de inblandade om hur felet skulle åtgärdas. Och huvudspåret var tydligen att sopa problemet under mattan så att husen skulle godkännas trots att det saknades ett antal kvm uterum. Det var först sedan min kompis deklararerat att han skulle begära en överbesiktning som detta fel plötsligt "givetvis" skulle föras till protokollet. Detta var bara en av ca 200 besiktningsanmärkningar, husen slutbesiktigades 18 månader efter utsatt datum. Och de sista ca 80 punkterna är så vitt jag vet fortfarande inte åtgärdade.
 
Klart att ni ska utse er KA.

Vi gjorde misstaget att lite på vår säljare där han utsåg KA och det ingick i entreprenadkontraktet som en punkt kostnad 10000 kr för kvalitetsansvarig.

Det är byggherren som utser KA = Ni, enligt plan och bygglagen är ni ansvariga mot kommunen så de borde godkänna att ni utser en annan KA

hävda att deras Ka är jävig och inte kan göra en korekt kontroll av er Checklista.

Och kom ihåg att KA är tänkt att vara på er sida och hjälpa er uppnå rätt kvalitet på ert bygge.
Men det finns som sagt både bra och dåliga även här....
Det är knappast för att er Ka är nitisk och kontrollerar allt och lite till som er Husleverantör har utsett denne ...eller vad tror ni?

Byt KA omgående.

/R
 
Ni har ju redan meddelat byggföretaget att ni avser att skifta ut KA.
Nu skall ni genast se till att utse en ny och meddela bytet till kommunen.
Om ni bara väljer en behörig (certifierad) KA så kan kommunen inte göra några invändningar mot ert val. Inte heller byggfirman kan tvinga på er en KA eftersom Boverket i sin rådstext till PBL angivit att man bör välja en KA som står på beställarens sida.

Om samrådet redan är genomfört så kan den nye KA överta den kontrollplan som godkänts vid mötet eller så kan han lämna in en egen och ha ett förenklat samråd med kommunen. (oftast via telefon)

Stå på er och lycka till!
 
Nu har vår (egen utsedda) KA varit i kontakt med kommunen och ett byte är helt OK från deras sida. Återstår bara att få kontakt med entreprenören...
 
Hej

Er KA är jävig, solklart fall. Tala med er handläggare på kommunen, så kommer det att lösa sig.

Vi bytte KA!

Vi anlitade en KA som entreprenören rekommenderade, kändes skönt just då i samband med alla andra beslut som skulle fattas. MEN på Byggsamrådet gjorde han bort sig totalt enligt oss. Han började tala om det senaste på byggmarknaden, nämligen värmeslingor i taket?! mm.

hans trovärdghet som sakkunnig föll pladask - där satt vi, jag min man och handläggaren ALLA tre ingenjörer!

Vi kan en del om elementär fysik, så han gjorde bort sig.

Vi visste inte riktigt vad vi skule göra eftersom det inte alls kändes bra med den här KA:n. Vi bestmde oss för att hra med kommunen om vi kunde byta KA. Det gick bra!

Så det så.
Jag menar att en KA anlitar man som byggherre för att ha som garant för att bygget blir ordentligt utfört. Det är vi som bestämmer.

Lycka till

//Snäckan
 
Emme, du lär ju inte få tillbaka pengar av entreprenören för att du vill ha en egen KA, mitt förslag är att låta entreprenörens KA stå som KA i alla papper(kontrollplan osv) sen så kan du ju ändå anlita en egen KA som jobbar parallellt med entreprenörens KA.
 
grodis skrev:
Emme, du lär ju inte få tillbaka pengar av entreprenören för att du vill ha en egen KA, mitt förslag är att låta entreprenörens KA stå som KA i alla papper(kontrollplan osv) sen så kan du ju ändå anlita en egen KA som jobbar parallellt med entreprenörens KA.

Emme gör tvärom...

Anlita er egen ka och låt den som kommer ifrån huslev/entreprenör jobba parallellt vid sidan om ....ifall ni inte får tillbaka pengarna ;)

/R
 
Kantarellen3 skrev:
[quote author=grodis link=1147943541/0#7 date=1148724310]Emme, du lär ju inte få tillbaka pengar av entreprenören för att du vill ha en egen KA, mitt förslag är att låta entreprenörens KA stå som KA i alla papper(kontrollplan osv) sen så kan du ju ändå anlita en egen KA som jobbar parallellt med entreprenörens KA.

Emme gör tvärom...

Anlita er egen ka och låt den som kommer ifrån huslev/entreprenör jobba parallellt vid sidan om ....ifall ni inte får tillbaka pengarna ;)

/R
[/quote]



Det var ju preis det som jag föreslog.... :-/ ;) ;)
 
Nej, vi tänker inte begära pengar tillbaka. KA ingick i tomtpriset och vi vill inte bråka om det. Däremot SKA vi ha en egen KA. Det är han och ingen annan som ska stå som ansvarig i alla papper.

//Emme
 
Emme skrev:
Nej, vi tänker inte begära pengar tillbaka. KA ingick i tomtpriset och vi vill inte bråka om det. Däremot SKA vi ha en egen KA. Det är han och ingen annan som ska stå som ansvarig i alla papper.

//Emme
absolut rätt ...det är er egen KA som kommer vara på er sida ....inte den som ni fått på köpet i ert tomtköp.

OCH till alla som har en KA som är anlitad av huslev/entreprenör.... passa er.... Det är mycket lättare att stoppa byggfusk/fel i tidigt skede...
därför är det viktigt att man har en KA som är på er sida.

/R
 
Kantarellen3 skrev:
[quote author=Emme link=1147943541/0#10 date=1148904860]Nej, vi tänker inte begära pengar tillbaka. KA ingick i tomtpriset och vi vill inte bråka om det. Däremot SKA vi ha en egen KA. Det är han och ingen annan som ska stå som ansvarig i alla papper.

//Emme
absolut rätt ...det är er egen KA som kommer vara på er sida ....inte den som ni fått på köpet i ert tomtköp.

OCH till alla som har en KA som är anlitad av huslev/entreprenör.... passa er.... Det är mycket lättare att stoppa byggfusk/fel i tidigt skede...
därför är det viktigt att man har en KA som är på er sida.

/R[/quote]


Alltså en KA kollar inte upp byggfusk/fel utan stämmer endast av att huset i "teorin" följer BBR,BVL,BVF och PBL.....vilket innebär att en KA överhuvudtaget inte behöver besöka bygget under byggskedet för att utföra sin uppgift. Det täcker med att att han samlar in alla egenkontrollistor och dylikt...(Om sen inte hantverkerna följer BBR,BVL,BVF och PBL så kan det bli byggfusk/fel i bygget)
 
grodis skrev:
[quote author=Kantarellen3 link=1147943541/0#11 date=1148923895][quote author=Emme link=1147943541/0#10 date=1148904860]Nej, vi tänker inte begära pengar tillbaka. KA ingick i tomtpriset och vi vill inte bråka om det. Däremot SKA vi ha en egen KA. Det är han och ingen annan som ska stå som ansvarig i alla papper.

//Emme
absolut rätt ...det är er egen KA som kommer vara på er sida ....inte den som ni fått på köpet i ert tomtköp.

OCH till alla som har en KA som är anlitad av huslev/entreprenör.... passa er.... Det är mycket lättare att stoppa byggfusk/fel i tidigt skede...
därför är det viktigt att man har en KA som är på er sida.

/R[/quote]


Alltså en KA kollar inte upp byggfusk/fel utan stämmer endast av att huset i "teorin" följer BBR,BVL,BVF och PBL.....vilket innebär att en KA överhuvudtaget inte behöver besöka bygget under byggskedet för att utföra sin uppgift. Det täcker med att att han samlar in alla egenkontrollistor och dylikt...(Om sen inte hantverkerna följer BBR,BVL,BVF och PBL så kan det bli byggfusk/fel i bygget)[/quote]


det är just därför ...
Man ska ha en seriös Egen anlitad KA ...som har en stolthet att utföra ett bra jobb ...och då ingår att göra kontroller enligt kontrollplan samt att checka av att viktiga delar i huset görs korrekt och efter ritningar som sökt bygglov på.

Har man en dålig så samlar han bara in egenkontroller ifrån olika yrkesgrupper och ...allvarliga missar kan uppstå....
Och sen ligger bevis bördan på byggherren som ska hävda sin rätt..... och det är inte vad en nybiven husägare tycker är roligt att lägga kraft och energi på.

Har man en bra KA så kan ni stoppa "klåpare" itidigare skede ....vilket är en fördel....
lita på det.

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.