Funderar på en fris runt stenarna framför gjutjärnsspisen men har inte riktig koll på tillvägagångssättet. Har inte blivit klokare av att söka på nätet heller så nu är frågan om någon här har bra koll på om mitt antagande är riktigt: Lägger man golvet och sågar sedan utrymmet för fris+stenar med hjälp av exempelvis en Festool med skena

Sedan blir det kexfräsning, slipning och limning för att slutligen bli slipning igen?

:-/
 
Jag håller på att lägga fiskbensmönstrad stavparkett i vardagsrummet. Där finns en öppen spis. Vi funderade länge på om det skulle vara fris runt spisen (och dess sten), men efter att ha kollat hus på hemnet samt bläddrat i inredningstidningar och böcker har vi kommit till slutsatsen att...
man lägger inte fris runt eldstaden.

Vill du ändå göra det så måste jag fråga: Vad är det för golv du ska såga i? lamellparkett, stavparkett, plankgolv, laminat(hua!) ?

Ska du såga upp golvet så är en festool sänksåg med skena ett ypperligt verktyg. Jag har själv hyrt en sån för att såga ur parketten för ovan nämnda sten som ska ligga runt eldstaden. Bilder kommer förhoppningsvis om ett par dar på vår web.

Det blir rätt svårt att kexa med kexmaskin, för alla kexmaskiner har klingan för högt upp om du inte har ett jäkligt tjockt golv. Köp ett frässtål och fräs ett spår på det sågade golvet och fris-golvmaterialet för att sedan kexa ihop det.

Här finns lite bilder från 2004 när jag lade mitt första stavparkettgolv. Kexning medelst överhandfräs är också illustrerad med bilder och text.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2004_augusti.html

 
Äh, frisa om ni vill och strunta i vad inredningstidningarna skriver - de är iaf ALDRIG i fas med "nya" trender utan skriver om något som mer eller mindre är "mainstream". Fris runt sten vid eldplats var något som iaf var vanligt förr uppe i Dalarna så alla som frisar det har iaf lite historisk backup :)

Golvet är ett 14mm lamellfrån Rappgo och jag har provkexat i det och (skit)maskinen går lätt att ställa in så att spåret fräses mitt i brädan - alltid ett plus för en billig maskin...som för övrigt går att ställa in så att ovansida lamell hamnar från 4mm till 20mm.

Är min gissning alltså rätt att man lägger golvet helt klart och sedan sågar ur för fris+sten?

Skapligt jobb du lade ner på stavparkettgolvet!
 
För vår del insåg vi att frisen skulle stjäla för mycket av fiskbenet i rummet om man lade runt eldstaden, så vi lade ner den idén.

Jag vet inte vad som är bäst/enklast med lamellparkett, men om du lyckats kexa så är det väl bara att gasa?

 
Jag har gjort friser runt våra två kakelugnar. Lade ett tjockt furugolv löst ett år utan fris. Sedan plockkades hela golvet upp och knackades ihop för att sedan skruvas in för gott. Friserna gjorde jag sedan med en vanlig överhandsfräs och en pinnfräs. Skruvade anhåll i den del som skulle bort. Fungerade alldeles utmärkt förutom att mina 28000 v/min dammade lite. Men det finns sopkvast och dammsugare. Det blev i alla fall helt perfekt.
Tartan
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Tartan:
Kallas inte det listband du lagt?

Jag såg framför mej att Stiga skulle lägga listband OCH fris runtom eldstaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.