Nu när våren är runt hörnet så började jag fundera på hur jag ska lösa världsproblemet; Ljudanläggning på altan.

Skulle vara roligt/inspirerande att se eller höra hur ni har löst det på er uteplats eller altan..

Skriv!😄
 
Jag har en blåtandshögtalare som jag kopplat till telefonen (som kör spotify).
Duger faktiskt bra när man sitter med en kall öl och väntar på att glöden skall bli perfekt. :)
 
Jag har dragit ut 4 st JBL control 25: or (väderbeständiga) som jag driver via en marantzförstärkare. Inkapslat uttag för inkoppling av telefon och gitarr på väggen finns.
Annars kan man ta vilken högtalare man vill och spraya elementen med silikonspray för bättre hållbarhet.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
M
Jag har ett par gamla stora högtalare dom jag försökt ge bort utan någon lycka, funderar nu då istället på att ha de utomhus, fungerar det på riktigt att spraya de med silikonspray på elementen? Tänkte bygga någon låda runt de så de inte öser på med regn!
 
Jag kör med Magnat Pro 130 på altan. Kabel dragen till en gammal förstärkare i en garderob inne. Där har jag en gammal laptop ståendes som får tjänstgöra som "spotify-server". Styr förstärkaren med en IR-förlängare, styr Spotify med appen Spotimote. Funkar kalas!
 
S
ljudanlägg på altan? varför? mestadels är man ju där med vänner å äter och har det trevligt.
 
Musikvante skrev:
Jag har ett par gamla stora högtalare dom jag försökt ge bort utan någon lycka, funderar nu då istället på att ha de utomhus, fungerar det på riktigt att spraya de med silikonspray på elementen? Tänkte bygga någon låda runt de så de inte öser på med regn!
Det är ingen optimal lösning men det förlänger livstiden på elementen med ganska mycket. Däremot kan det ärja i kontakter mm. Så lite underhåll skadar ju inte.
Anekdot:
Det finns en stor leverantör för installationsljud i Sverige som säljer en tjänst som dom kallar för "tropik behandling för utsatta miljöer". Den går ut på principen med silikonspray men kostar en förmögenhet.
 
SBH skrev:
ljudanlägg på altan? varför? mestadels är man ju där med vänner å äter och har det trevligt.
För att det kan vara trevligt att ha bakgrundsmusik när sällskapet ätit upp och häller upp lite ner valfri dryck(y)
 
Mikael_L
Jag har köpt en sådan här:
trust-ricaro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med blutooth.

Denna tänker jag slakta och bara ta elektronikdelen med blutooth och förstärkare i och sedan koppla till några antingen i den breda takfoten infällda högtalare eller några vettigt små andra högtalare på nå konsoler.

Jag har gömmorna fulla med gammalt högtalarjunk (element och delningsfilterkomponenter osv) så jag tror inte jag kommer köpa några nya högtalarelement.


Men lösningen tror jag blir klockren (jag har redan testat den lite i höstas, med den befintliga enheten som naturligtvis har en del brister i ljudet, når iaf inte upp till min standard), och handhavandemässigt har det känts kanon.
ES file-explorer i mobiltelefonen (och ev i en framtida surfplatta) så når jag musiken på nätverkshårddisken.
Så man sitter där ute och känner plötsligt lite sug efter musik, då är det bara att hala fram nallen och börja spela. :cool:
 
S
danjoh86 skrev:
För att det kan vara trevligt att ha bakgrundsmusik när sällskapet ätit upp och häller upp lite ner valfri dryck(y)
för det har jag ju en typ som mikael-L. är det att jag tycker det är fult och dom skulle inte vara hela värst länge
 
Lite off topic men jag byggde två såna här och hängde upp med kedjor i garaget... 20120925_172356 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mackan026 och 8 till
  • Laddar…
Totte_S
DeesL skrev:
Lite off topic men jag byggde två såna här och hängde upp med kedjor i garaget...
Så kallad dunka dunka... (förlåt....:D )
 
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.