Tävling: Fira in våren med stort odlingspaket

wexthuset.png

Fira att våren är på väg genom att tävla om odlingspaketet som gör att du kan börja förgro dina växter. Denna veckan tävlar vi, tillsammans med Wexthuset ut, allt du behöver för att komma igång med att så igen efter vinteruppehållet. De två lyckliga vinnarna får hem en växtarmatur med inbyggd reflektor samt en särskild lågenergilampa för växter, en plantbricka, pluggcellerna rapid rootrainer och dessutom en fröpåse med salladsmix.

Totalt värde: 2 062 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad heter Wexthusets prisbelönta spraynäring för orkidéer?


1 Orchid Myst
x Spray Myst
2 Orkdemist

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 14 mars.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Wexthuset. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Wexthuset för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Rätt svar är: 1 Orchid Myst

Motivering
Som den glada amatören jag är så har jag tagit vad som finns till hands hemma när jag ska förkultivera frön, så som mjölk-kartonger, glassbyttor mm. Som lampa ovan har jag två julstjärnor utan själva pappstjärnan på. Tyvärr blir plantorna långa och rangliga och inte hälften så fina som de man ser på bild. Jag behöver nog få lite bättre ordning på mina frösådder innan min trädgård blir den jag alltid drömt om. Detta pris hade passat mina fröer perfekt då de skulle få en chans att bli lika ståtliga som det är tänkt.
 
1 Orchid Myst

Älskar att odla. Älskar att äta det jag odlat. Dessvärre låter A-kassan inte fröbudgeten bli så stor i år.
 
Svar: Nummer 1 Orchid Myst

Återställer ängsmarker och odlar fram gamla ängs och slåtterväxter till detta.
Det kostar mycket och är väldigt krävande, och jag betalar allt själv och gör allt arbete själv, så ett fint odlingspaket skulle inte vara ivägen.
 
kontorsråttan
Svar: Nummer 1 Orchid Myst

Har insett att man ska odla sina egna grönsaker, så detta blir en bra start.
 
Svar: Orchid Myst

Normalt väljer jag mellan två alias ute på nätet: Henrietta70 (mitt namn) eller
Orchid70...
Helt enkelt för att Orkidéer är något av det sköraste, skönaste och vackraste jag vet.
Tyvärr - är jag själv något helt annat.
Det praktiska kommer i första hand i vardagen.
Men - hade jag varit en drömmare... hade jag drömt om en uppvärmd vinterträdgård fullt med Orkidéer. I alla dess former och färger...
Det är något med dessa luftrötter som är så fängslande...
Det hemliga blir synligt - men ändå så flyktigt - skört - avståndstagande...
Eller om jag hade fortsatt på den konstnärliga banan - hade alla väggarna varit fylla av målningar av Orkidéer.
Men nu är jag ingen drömmare - så jag har precis blivit klar med att "knyppla" ihop tomma toa- och hushållspappersollar till små förodlingskrukor. Som står i köksfönstret och på hyllorna i det - med purjo, rotselleri och olika kålväxter.
Det är inte bara på våren som det står växter som gror i fönstret - vi groddar året om i stora mängder. Och älskar färska örter! Men på vintern kan man inte odla örter utan adekvat hjälp. Det upptäckte jag för ett år sedan...
En till dröm kanske =O) En örtagård i köksfönstret!

Lycka till med valet!
 
Redigerat:
Nummer 1orchid myst

Detta kit ger mig världens chans att för engångs skull odla grönare växter som blommar tidigare och grönare än svärmors. Vilken lycka det hade varit..
 
Svar Nr1 Orchid Myst
Om jag vinner detta blir jag jätteglad för då ska jag hjälpa min grannes dotter som tycker det är jättekul att odla. Då ska vi fylla upp mina två växthus och odla alla sommaren härliga grönsaker tillsammans.
 
Svar: 1 Orchid Myst

Jag har fått frön till två varianter av japansk tall som jag försökt odla under senaste året. Några plantor har tagit sig men de verkar behöva lite skjuts för att komma igång och jag har funderat på att förse dem med lite hjälp för att gro till sig. Dessutom skulle jag gärna vilja flytta in delar av kryddodlingen för att ha en mer året-runt-lösning.
 
Svar: 1, Orchid Myst.

Vinner jag detta paket så kan jag glädja hela familjen med att sluta ta upp plats i söderfönstrena (kök och vardagsrum) och istället placera mina förodlingar i gästrummets fönster, stödbelysningen sköter resten :)
 
Svar: 1 Orchid Myst

Med nya huset följde en tomt på 4700 kvm. Det är inte så mycket till trädgård med stora träd, mossmatta, ett hörn som liknar sumpmark och så resten täckt av taggiga björnbärssnår. Paketet från Wexthuset skulle ge våra frösådder en hjälpande hand så att vi snabbare får en härlig trädgård där barnen kan springa omkring och vi vuxna kan slappna av. Salladsmixen skulle göra sig extra bra hemma hos oss då vi glömde beställa just sallatsfröer!
 
Svar:1

Det vore kul att kunna odla lite till hemmet och samtidigt lära mina döttrar hur det går till. Efter det kanske den äldsta kan lära sig äta sallad :)
 
Svar: nr 1
hela familjen älskar hem odlat både odla o äta. Barnen älskar att hjälpa till.. Men tyvärr då båda är långtidssjuksskrivna så blir det inte mycket av det längre så nu hoppas vi på tur:)
 
Svar 1

Jag skulle vilja vinna det här paketet för att muntra upp min kära fru som just nu kombinerar vår/vinterdepression med konstant illamående i väntan på vårt andra barn. Hon längtar efter att få sätta igång i trädgården så det här paketet skulle passa perfekt eftersom hon då kan tjuvstarta lite och få fokusera tankarna på något annat.
 
Svar: 1 Orchid Myst
Egenodlat smakar bättre och är nyttigare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.