Hej
Jag anlitade en firma till att gjuta mina sulor garaget på 140 kvm och huset på 130 kvm
Garaget är jätte plant och jämt men huset är bra dom första 4 meterna dom gjöt sen börjar det gå upp och ner
Grejen var att jag var närvarande när dom gjöt det och när dom gjort ca 2/3 av huset så säger han som kör betongbilen att det stämmer inte med höjden så han stänger av ocd det är ju helt rätt gjort
dom som gjuter börjar kolla på sin laser och menar på att det stämmer
då säger han som kör betong bilen att dom ska köra väck sin firmabil som står precis vid plattan för
han har varit med för om att reflektioner kan störa laser dom kör väck bilen och då ser dom på sin laser att dom är helt väck från sin riktiga höjd så dom försöker rädda det så gott som det går men det blir inte bra
Så hur mycket får en platta slå upp och ner och på vilka avstånd
Och jag har recis startat en dialog med firman
Det tråkiga är att jag har själv gjutit lite plattor 5 st på 100 kvm och det blev bra men jag använde brygga då
Och nu när man ska ta in "proffsen" så blir det skit så jag ångrar mig bittert att jag inte gjorde det själv
PS firman gör inget annat än att gjuta grunder
 
Får o får. Det skall ju vara plant och jämnt. Ska du lägga färdigt golv direkt på betongen så måste det vara riktigt jämt, hur jämt beror på vad du skall lägga. För parkettgolv så är normalt att det max får diffa 2mm på 2 meter.

Du får kräva att dom flytspacklar det jämt tycker jag. Kommer bli dyrt för dom dock!
 
Eller slipa.
 
Det slår upp till 8-10 mm på 2 meter på dom värsta ställerna
och säkert 2-3 cm från högsta till lägsta ställe
finns det inga normer som dom måste följa ?
 
sluggo74 skrev:
Det slår upp till 8-10 mm på 2 meter på dom värsta ställerna
och säkert 2-3 cm från högsta till lägsta ställe
finns det inga normer som dom måste följa ?
Nej. Har ni inte skrivit någonting? Skall det läggas parkett direkt på kräver golvläggarna ofta extremt jämnt underlag, som någon nämnde är 1-2 mm/m inget ovanligt krav. Diffar det så mycket som du säger är det ju inte rätt. Har du provat prata med dem om det? Vad säger entreprenören? Att flyta är ett alternativ, slipa ett annat.
 
Jomen normer finns väl. Nån som har en HusAMA och kan kolla?
 
Här kommer toleranser för undergolv från HusAMA

ToleranserUndergolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han verkar inte ens komma och titta på det har ringt honom flera gånger men han ska bara återkomma
tackar för bilden
Någon som vet var man vänder sig om man inte är överens ?eller blir det ett civilmål?
 
Om entreprenören inte ser den ojämna plattan som ett problem så se till att få tag på en besiktningsman som kan göra en uppmätning av plattan så får ni svart på vitt att toleranserna inte är uppfyllda.
 
Han kom idag efter jag ringt honom igen
Han höll med om att det var ett riktigt dåligt jobb och han skulle ta det med sin underleverantör så att dom ska både slipa ner förhöjningarna och flyta upp dalarna så det låter ju bra
nu får vi bara se vad hans underleverantör säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.