thomasx skrev:
Jag trodde att Movehome gav stor flexibilitet i planlösning etc, men så kanske det inte är.

Ett alternativ, om möjlitg skulle kunna vara att ta bort entren där den ligger idag, skjuta sovrummet hela vägen upp mot toaletten och göra om klädvårdsutrymmet till entre, dörr finns det ju redan där. anslutningen från entreeutrymmet till köket får då läggas längst till höger i bild, en del av utrymmet kanske fortfarande kan användas som klädvård.

Med mitt tidigare förslag behöver du inte flytta ut altanen från huset, den kan fortfarande ligga längs med huskroppen, men i bakkant, mot prickmarken, sätter man en skärmvägg från huset och utåt. så att man skapar samma hörna som idag, fast med skärmväg/hus istället för husvinkeln. Själv tycker jag som sagt att det är en mycket bättre lösning för då får man dels en lugn och skön innergård i direkt anslutning till altanen samtidigt som man skapar ett bättre förhållande mellan hus och garage på andra sidan och minimerar den "döda" delen av trädgården mellan hus och gata.

Edit: Insåg just att jag kombinetar två uttalande ovan som kanske inte låter sig göras i praktiken. Nämligen att placera huset så nära vägen som möjligt och samtidigt göra en uteplats i gräns mot prickmarken och i anslutning till huskroppen, får då måste huskroppen sträcka sig hela den vägen. Så där får det i så fall bli en kompromiss åt ena eller andra hållet.
Movehome är Trivselhus budgetsegment. Det finns inga möjligheter att flytta väggar, höja tak, bygga på garage osv. Husen i Movehomeserien kostar dock en mille mindre än de billigaste husen i premiumsegmentet.
 
haavard skrev:
Tänk om. Helt.
Du har redan insett att just det huset inte skall ligga på den tomten.
Vad föredrar du? Ett vanligt rakt hus som placeras längst upp mot prickmarken och sedan garaget längst ner till höger? Flertalet hus i detta område och i andra jag tittat på placerar huset i oortodoxa vinklar. För att spara plats när tomten är smal. Grannen till höger har precis gjort detta med en vanlig rak villa.
 
Redigerat:
myrn skrev:
Vad föredrar du?
haavard skrev:
Jag är ingen arkitekt och har inte förutsättningar för att komma på den optimala lösningen med bara några minuter till rådighet framför en dator.
;)

.
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Jag söker dispens. Vi får se hur det går. Rada upp några goda ursäkter. Solläget, smal tomt, dubbelgarage?
 
Börja med att be om grannarnas tillstånd för ditt bygge, så blir det kanske lite enklare att få dispens.
 
Har dom något att säga till om då man förbiser grannsämjan?
 
myrn skrev:
Har dom något att säga till om då man förbiser grannsämjan?
Javisst, om de motsätter sig att du ska få dispens för att bygga på prickmark så kan det bli tufft för dig. Grannar har alltid rätt att yttra sig vid bygglov på intilliggande fastighet, därför är det alltid en god ide att inhämta deras OK redan innan man skickar in sin bygglovsansökan så att de är med i ansökan, sånt gillar kommunen för då behöver inte de gå ut och fråga.... ;)
 
Kommunen måste fråga även om granngodkännande bifogas ansökan.
 
Det har skett ett missförstånd. Det är tydligen kryssmark på norra delen av tomten. Nu tänker jag maxxxa dom 60kvm man får bygga på ett dubbelgarage i nordvästra hörnet. Jippi! 3m högt får det vara enl reglerna. Borde väl gå att göra ett loft med då?
 
myrn skrev:
Det har skett ett missförstånd. Det är tydligen kryssmark på norra delen av tomten. Nu tänker jag maxxxa dom 60kvm man får bygga på ett dubbelgarage i nordvästra hörnet. Jippi! 3m högt får det vara enl reglerna. Borde väl gå att göra ett loft med då?

Que?

Är inte norr rakt upp i ritningen? Vilket är då NV-hörnet? Och var gå egentligen gränsen för prickmarken?
En ny uppdaterad ritning hade var inte intressant att se :)
 
thomasx skrev:
Que?

Är inte norr rakt upp i ritningen? Vilket är då NV-hörnet? Och var gå egentligen gränsen för prickmarken?
En ny uppdaterad ritning hade var inte intressant att se :)
Jo det är rakt upp. Jag menade det övre vänstra hörnet. Men nu har jag ändrat mig igen. Självklart ska det ligga i det övre högra hörnet så man kan dra en väg förbi ingången på kåken och nyttja de 4,5 metrarna som ändå måste vara mellan kåk och tomtgräns. Man får se till att inte köra ihjäl någon som kliver ut bara.

Kryssmarken är lite mörkare. Det är den övre halvan av tomten. Prickmarken är de sex närmsta metrarna mot gatan.
 
Redigerat:
Ahh, ok, men då så, då är väl alla problem lösta :)
 
Det blir väl en del snöskottning men det är det värt. Man får köpa en slunga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.