Jag har problem med en diskmaskin från IKEA, det är en ny integrerad modell vid namnet ENASTÅENDE.

Problemet är inställning för hårdhet av vattnet, det ska dels göras elektroniskt (inga problem) samt manuellt via ett vred. Problemet är att jag saknar detta vred, det finns helt enkelt inte. Jag har varit i kontakt med IKEA och de hade haft ett par andra kunder som rapporterat samma problem, men de kunde inte ge oss någon lösning.

Har någon här på forumet haft samma problem, och hittat en lösning?
 
Är det ett fel på maskinen får väl IKEA helt enkelt skicka en reparatör eller en ny maskin.
Så har det alltid funkat när jag rapporterat något fel.
 
Absolut, de har de erbjudit att göra om det visar sig vara ett fel. Det kommer att lösa sig såsmåningom, problemet är att inte ens IKEA själva vet om det är ett fel eller inte. Det kan vara så att maskinen har uppdaterats och att vredet inte längre behövs, men att de inte har uppdaterat manualen.

Jag skrev här i hopp att hitta någon annan har haft samma problem, i min kontakt med IKEA så har jag fått känslan av att det handlar om att komma i kontakt med rätt person, svaret finns där ute någon stans, men jag och de IKEA-anställda jag har varit i kontakt med har inte hittat det.
 
Redigerat:
Har du hårt vatten så att salt behövs då? Fabriksinställningen för de maskiner med inställningsmöjlighet är för hårt vatten. Har du mjukt vatten borde maskinen då dosera onödigt mycket salt.

Om du har kommunalt vatten kan du kontrollera med kommunen hur hårt vatten du har och dosera salt därefter.

Där jag bor har vi så mjukt vatten att salt inte behövs alls i diskmaskinen. Har aldrig använt det.
 
A
Vet du om det är en Electrolux eller Whirlpool?
Oavsett så gör dom ju allt för att få ner kostnaderna, att bort ett vred är ju inte obetydligt, däremot kanske det är för dyrt att ändra bruksanvisningen.
Gör som Gabbe1 skriver, felanmäl att det inte går att ställa in avhärdarfunktionen.
Svensk bruksanvisning och installationsanvisning skall ju enligt lag medföra alla produkter som säljs i Sverige, underförstått borde vara att de är de rätta och korrekta till aktuell produkt!
 
Hej,

Är det denna du saknar?
enastående 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi köpte vår maskin för dygt 1 år sedan (beställde november 2012 och fick den levererad februari 2013). Maskinen har följande märkning och är alltså från Electrolux:
enastående 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är samma maskin (från Electrolux) skall jag ge dig ett råd. Försök att lämna tillbaka den, ta pengarna och köp något annat.
När vi byggde helt nytt kök för ett år sedan köpte vi alla vitvaror, förutom kyl och frys, från Ikea. Efter kvällar av ikeatrådar i diverse forum bestämde jag mig för att chansa med vitvaror. Vi är supernöjda med allt (induktionshäll, ugn och micro) förutom diskmaskinen.
Den är tyst vilket är trevligt men tyvärr helt hopplös att fylla på ett vettigt sätt, framförallt överkorgen. Det i sin tur gör att diskresultatet ibland inte blir helt hundra. Nu är detta kanske inte så stor grej men med tanke på att den kostar 6900:- (var vad jag betalade) så finns det betydligt mer för pengarna. Det har jag förstått i efterhand.
Skulle jag köpa diskmaskin i dag skulle jag strunta i inbyggnad och köpa en riktigt bra maskin från Miele eller Asko.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Den är för övrigt tillverkad i september 2012
Du har revisionsläge 01
I dag säljs rev.08
Mycket kan ha rättats till (tagits bort) under resans gång.
 
electroluxaren skrev:
Den är för övrigt tillverkad i september 2012
Du har revisionsläge 01
I dag säljs rev.08
Mycket kan ha rättats till (tagits bort) under resans gång.
Absolut, det var därför jag la med ett foto med alla siffror. Vad jag kunde se sist jag var på Ikea ser korgarna ut att vara samma men det finns andra skillnader (till det bättre) varför jag inte skrev något om dessa.
 
Precis, det är det oranga vredet som saknas. Vredet hakar i sin tur i en liten pigg som sitter på den bakomvarande vita plasten, även denna pigg saknas på min maskin, så att bara införskaffa själva vredet skulle inte hjälpa mig hela vägen.
 
nizzehult
Vi köpte SKINANDE i slutet av 2013 och det är också en Electrolux med samma typ av etikett. Vi har inget behov av salt där vi bor så den saken har jag aldrig satt mig in i men det kan ju vara som gryden skrivit att funktionen numera är helt elektronisk.

Vi köpte den när dom hade 20% på alla vitvaror och fick alltså ett skapligt pris. Dessutom tycker jag att den 5-åriga garantin är värd en del. Vår maskin diskar bra och är hyfsat tyst men det är några saker som är mindre bra:
- Torkningen funkar halvdåligt när man kör på AUTO, disken är långt ifrån torr när man är klar och öppnar luckan.
- Ska det inte sitta belysning i en maskin från 2013? Och displayen som visar kvarstående disktid döljs ju när man stänger luckan. Årets Electroluxmodeller har projicerande siffror på golvet.
- Vissa typer av diskkuddar fastnar i doseringsluckan och blir kvar där (som dessutom verkar ta i övre diskkorgen när den öppnas) så vi har börjat lägga kuddarna i bestickkorgen.
 
A
Torkningen fungerar halvdåligt, Electrolux rekommenderar därför ett speciellt sköljmedel (tror att var finish), då skall torkresultatet bli optimalt, det är ju sista sköljvattnet som är upp värmt därför kan gods av plast torka sämre än de av keramik, sen går det att höja tempen på detta sista sköljvatten, har du garanti kvar ring och anmäl detta fel.
Belysning brukar bara sitta i det "finare" segmentet. Och visst göms panelen när man stänger luckan vilket brukar vara önskemålet när man väljer en fullintegrerad modell.
Disk kuddar skall lösas upp!
Luckan skall ta i korgen.
Ofta när tabletterna inte löses upp beror det på att något diskgods i underjorden står i vägen för luckan eller att fjädern till luckan försvunnit. Eller att den övre spolarmen inte går runt pga diskgods eller täppta hål.
Tanken med dispenserna är att den håller i diskmedlet till huvuddisken. Om man väljer att lägga i tabletten direkt löses den upp redan under fördisken/arna och är slut till huvuddisken.
 
A
För att återgå till vredet
Det har en funktion och det är att fördela allt eller delar av inkommande vatten till avhärdaren rep direkt i maskinen. Saltåtgången påverkas inte (ställs in elektroniskt)
Nackdelen med allt vatten genom avhärdaren (vid mjukt vatten under 15Dh) är Att disken påverkas negativt och glasen (i synnerhet) blir inte bra.
 
nizzehult
Ja det är klart det är garanti, den är ju bara några månader gammal. Men om konstruktionen är sådan så kan jag väl knappast påvisa och anmäla något fel, det spelar ju ingen roll om jag får en ny maskin för den lär fungera på samma sätt. Förklara!
Det som hände var att den gröna "skinnet" på diskkuddarna (Yes) smälte och kläggade fast på insidan av luckan och blev hängande där, utan att leverera pulvret. Det hände 4 ggr i rad och det fanns inget i vägen för luckan och spolarmarna roterade fritt. Skrev till Proctor & Gamble och påpekade detta och dom bekräftade att det fanns maskiner vars lucka inte öppnade så mycket att kudden frigjordes och rekommenderade därför att lägga den i bestickkorgen. Den löses väl knappast upp av fördisken då det inte är så hett vatten i den?
 
A
Jag använder e-Lux disk och yes utan problem,jag har väl andra korgar då min betingar ett pris av 13.800.- (då)
Kan du höja överkorgen? I så fall kanske det gör ändring.
Vissa fördisk program är med värme, kolla, öppna luckan efter fördisken.
Jag tycker du skall reklamera inte minst för att påvisa att du är missnöjd, ibland kan man få bra tips och ibland finns det bulletiner med nya program eller delar, tex diskkorgsmodifikation.
 
Snart är mitt problem löst, en reparatör kommer och byter hela vattenlungen (om jag minns rätt så hette det så).

Det var helt enkelt fel från fabrik. Tack för alla svar i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.