C
Om man nu är ung(vilket jag inte är) och bevandrad i användande av dator(vilket jag är dålig på jmf. ålder).Kan man ,så vitt jag förstår skaffa sig information om det mesta på nätet, det som inte finns på nätet finns inte säger mina barnbarn.

Alltnog när jag ser vad man frågar om här på detta forum så lyser det igenom i många frågor att frågaren inte bemödat sig om att söka svar även på enkla frågor innan man frågar här. Det är ju bekvämt..MEN om man i det läge man befinner sig skall köpa, skall renovera eller bygga nytt eller vad man nu skall göra...Hur skall man då kunna hantera/orka lösa allt som dyker upp under arbetets gång,eller för den delen orka göra jobbet,helt eller delvis....det är ju jobbigt att städa,även om man lejer bort själva jobbet...man kan ju leja bort städningen också förstås...:)

En äldre mans tankar....;)
 
Det är det som kallas forumaktivitet ;)
Men visst kan jag hålla med dig, det gör jag.
 
Skulle du kunna omformulera frågan?
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Jag tror att själva diskussionen ibland är viktigare än själva svaret.....man vill veta vad andra har för åsikter så att ens eget svar på sätt "bekräftas" eller hur man ska uttrycka det.....fast det är ju bara en teori....:cool:
 
Jo men visst är det väl så, och rätt många tenderar att bli lite putt med när ingen håller med ;)
 
Tänk om alla forummedlemmar hade resonerat likadant... då hade ingen ställt frågan på ett forum och på så sätt hade svaret inte funnits på internet ;)
 
Undrar om inte TS kunnat finna svaret på sin egen fråga genom Google?
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Visst är det så. I dagens läge är det många som tror att "forum" betyder "gratis supportsida", så de reggar sig och ställer en fråga och förväntar sig ett personligt svar (trots att frågan redan finns besvarad ett dussin gånger i andra trådar i forumet).

Och sen vräker de ur sig en massa invektiv om hur värdelöst forumet är eftersom ingen svarat på deras fråga.

Förr brukade man prata om "netikett", men den verkar tyvärr väldigt bortglömd idag (men det finns de som försöker hålla den vid liv).

http://www.netikett.se/default.asp?sida=4
 
Jag vill tillägga att man tvångsmässigt inte behöver svara på alla frågor man ser, särskilt inte om man tycker att den är dum. Förhoppningsvis finns det någon annan som tycker att det är givande att hjälpa frågeställaren.
 
Problemet är ju som sagt var inte de som ställer en fråga och inte har sökt innan, problemet är de som blir förbannade när ingen orkar svara på deras fråga.

Jag brukar rätt ofta hoppa över att svara på frågor, lika ofta så snabbsöker jag fram länkar till ett halvdussin gamla trådar som behandlar frågan.

Är det nåt som går snabbt och enkelt att svara på är det ju inget problem, men ska man sitta och ägna 15-20 minuter åt att skriva ett flera sidor långt inlägg blir det värre. Då ställer man sig ju onekligen frågan: "Varför ska jag ägna 20 minuter åt att hjälpa dig när du inte ens har lagt 2 minuter på att försöka söka själv?"

På det här forumet är det kanske inte så illa, men jag ser ofta (på andra forum) frågor av typen:

"Hej, jag har ingen aning om hur man bygger ett badrum, kan nån skriva ner en steg för steg-lista över exakt hur man gör, vilka verktyg behöver man och vilka delar ska man köpa?"

(Här på Byggahus brukar det nog vara en del liknande frågor i El-delen t.ex.)
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Sånt där ska man ju inte svara på. Misstänker att lata studenter ligger bakom. Vi får många sådana frågor till experterna också.
 
Just den frågan var ju lite överdriven:)

Men det förekommer ju liknande frågor som sagt var, där frågeställaren vill ha allt serverat på silverfat.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.