Nu var det anslutningsavgiften på 30000 som avses skulle jag tro. Men det stämmer kan lätt dra iväg.
 
Vi håller på med markarbeten just nu och räknar med att lägga ca 275000 för dessa. Då ingår 30m väg utanför vår tomt plus 20m väg på tomten. Schaktning och macadam för grund till hus och garage. Markinfiltration nwd tillbehör. Våran tomt är dock lättschaktad och varit utan överraskningar.
 
Hej

Mitt tips är att ha en kalkyl med god buffert.

Under blandade planerade utgifter hade vi följande i Växjö.
Lagfart 1,5% av tomten
Fastighetsbildningsk.7 600
Serviceförlängning1 250
Anslutningar VEAB
Fjärvärme VEAB40 000
Fiber VEAB15 000
El VEAB26 875
VA anslutning
Grundavgift44 185
Serviceavgift33 310
Tomtyteavgift37 875
Lägenhetsavgift23 110
Övrigt tomt
Värdeintyg1 250
Utstakning9 680
Planavgift13 200
Nybyggnadskarta6 600
Bygglov10 500
Startbesked12 320
Pantbrev47 080


Lycka till!

//Calle
 
Tack för alla tips, mycket att tänka på, minst sagt! Får hålla tummarna för att vår tomt är så lätt att bygga på som den ser ut att vara, men man vet ju inte vad som kan dölja sig under marken. Men hur är det med prutningen, lyckades ni pruta ngt på tillvalen? Hur gjorde ni?
 
Ja som många har skrivit är det viktigt att få en bild över byggkostnaderna, först då börjar man se vad man har råd med för hus. Vi började stort och fick successivt minska huset eftersom! :) Lånelöftet ökade och huset minskades. Begär in offerter från alla parter. Begär även kostnader för alla inv/utv tillval från husleverantören så att du ser vad allt kostar, för när man väl börjar välja golv, kök m.m. så är risken stor att man inte vill ha det billigaste av allt, och då ränner kostnaderna iväg där också.

Vi prutade inget utan fick ett erbjudande om en "kampanjrabatt" på 60.000kr.
 
Lägg på en post för kostnader till samfälligheten(om det är en samfällighet),
de brukar vilja ha något för belastning av vägen.
Precis som de flesta skriver är det bra med en oförutsedd post i kalkylen.
Det kan ju även komma till andra oförutsedda kostnader senare, när man tror att man är safe.


Har ni tittat på Hjältevadshus?
Vi har byggt ett Spira från dem och är jättenöjda :)
Om man bortser från bygglovshandläggningen som ser olika ut i alla kommuner har
de 5 veckor från leverans - inflyttning då det mesta byggs i fabrik.
Tror de lovar 15 veckor från kontrakt -
med förbehåll för äckligt långa handläggningstider hos vissa kommuner(ja min;))
 
lollizza skrev:
Tack för alla tips, mycket att tänka på, minst sagt! Får hålla tummarna för att vår tomt är så lätt att bygga på som den ser ut att vara, men man vet ju inte vad som kan dölja sig under marken. Men hur är det med prutningen, lyckades ni pruta ngt på tillvalen? Hur gjorde ni?
Du har fått mycket bra svar här. Tolka inte det här på fel sätt nu, utan det jag skriver är i all välmening. Att fråga om andra har lyckats pruta på tillval känns som fel sätt att ta saken framåt, ni borde fokusera på annat.

Om inte jag tolkat er kalkyl fel så har ni en budget på 4,1M inklusive allt. 1,7M har gått till tomten. Sedan har du presenterat en kalkyl med kostnader inklusive tomtköpet som är på totalt 2,41M. Den kalkylen är troligtvis i underkant och utelämnar en del troliga utgifter. Bortsett från det så skulle ni enligt era kalkyler ha 1,69M kvar till husköp. Kanske är 1,5M ett bättre riktmärke.

Av de tillverkare ni listat tror jag att det bara lämnar Smålandsvillan som alternativ, eller FHV med mycket eget arbete. Svärfar är ju snickare så det kanske är det bästa alternativet för er? Smålandsvillan Kalmar kostar 1 371 500 kr i Stockholm. Då ingår inte grunden (som ni dock har med som en post i kalkylen, á 250K).

Hos Movehome, som är Trivselshus "lågprissatsning", ligger det billigaste 1,5-plan (#11) med oinredd vind på 1.886.000 kronor. Då ingår platta på mark.

Som jag ser det har ni en oerhört tajt budget.
 
Jag hade först planer på att bygga lösvirke men insåg att både tid och pengar skulle bli ett problem.

Efter att tittat runt lite kom vi fram till att Smålandsvillan var det bästa alternativet för oss. Jag bedömmer det mycket prisvärt och ger mig mer hus än de flesta husleverantörererna.

Det har utan tvekan sina begränsningar men den korta lista på valmöjligheter håller nere priset. Att sedan inte lägga till något är viktigt eftersom det springer iväg i pris och tappar prisvärdheten.

Vi valde Villa Eksjö som har liggande panel och förhöjt väggliv. Mycket snyggare än 45gr tak enligt mig.

Tillval: extra fönster i altandörrar, ett takfönster, ett steg finare kökslucka och aluminiumstänkskydd. Vi valde även fönster i gavlarna.

Vi valde bort:
Trappa, golv, tapeter, lister.
Detta köper vi själva och till samma pris som ekparkett, mdflister får vi solit furugolv 190x26 och furulister plus en mycket rejälare trappa.

Huset hamnar på ca 1400000.
Endast grund inkl. montering 115000
Markarbeten upp till ytan som grunden skall stå på beräknat till 275000.
Vi räknar alltså med 2.2-2.3 miljoner inkl allt plus tomt totalt.
 
lollizza skrev:
Vi har precis köpt en tomt :D och har nu börjat jämföra olilka husleverantörer.

Vår tomt kostade 1,7 milj och vi har en total budget inkl allt på 4,1 milj. Vi kommer att bygga ett 1 1/2 plans hus med oinredd vind, någonting som de flesta hustillverkarna erbjuder, däremot blir ju utbudet av hus begränsat, men vi är verkligen inte i behov av ett tvåvåningshus just nu, dessutom har vi inte råd med det just nu. Min sambos pappa är snickare och ska hjälpa oss att färdigställa övervåningen om ett par år.

Nu är frågorna förstås många. Ni som kan det här, vad ska vi tänka på när vi jämför hustillverkare? Hur lång tid tar det ungefär innan huset står inflyttningsredo? Vilken hustillverkare rekommenderar du, varför? Vilken hustillverkare erbjuder bäst standardinredning, dvs trägolv, klinker och kakel i badrum osv?

Vi har kontaktat:

Myresjöhus
Anebyhus
Smålandsvillan
Trivselhus/Movehome
Vårgårda
Fiskarheden

Ni som byggt/bygger, går allt enligt plan, eller är det några stora problem som dykt upp? Markarbeten osv? Vad ligger er budget på? Kunde/prutade ni på tillvalen?

Vilka tillval valde ni?

Stort tack för all hjälp i ämnet. (y)

Från en som bott många år i 1 1/2 plans hus... tänk om. Ett 2-planshus är inget man "behöver" utan det är något som underlättar något enormt vid all sorts inredning. Garderober, etc, allt blir 100 gånger enklare i ett 2-planshus med riktiga väggar. Snedtak genererar enbart en massa onödigt krångliga kompromisser och ett oerhört slöseri av golvyta. Jag förstår egentligen inte varför folk öht bygger 1 1/2 planshus, om inte för att det kanske är lite billigare. Men för oss hade riktiga väggar på andra planet varit värt väldigt mycket. Snedtak är ett djävulstyg om du frågar mig som byggt ett sånt hus och bott i ett i 20 år. Det enda som jag kan komma på som är lite positivt är att man jag göra trevliga ljusinsläpp med takfönster, det är svårare i ett 2-planshus. Men det är nog det enda...

/S
 
Har precis betalat en del av det du har med i din budget i Stockholmsområdet. Här är mina kostnader:

Bygglov 35.000
Nybyggnadskarta 10.000
Grund till Hjältevadshus 370.000

Har ni kommunalt VA? Själv har jag inte det, men anslutningsavgiften för kommunalt VA är ca 220.000kr här.
 
Och Avloppslovet 15-20 om det är enskilt
 
Såhär såg våra kostnader ut till kommunen, Värmdö kommun

Anslutning kommunalt Va och avlopp 240 000 kr
Nybyggnadskarta 9200 kr
Bygglovsavgift 16 888 kr
Startavgift ca 9000 kr
slutbesked ca 9000 kr
PLANAVGIFT 53400 kr

Mycket sura pengar:confused:Men samtidigt är det bara betala och gå vidare
 
Redigerat:
Anna: Vad roligt, så ni har också fullt upp med planering nu : ) Får jag fråga vad er tomt kostade och vilken husleverantör ni tänkt anlita? Japp här är det kommunalt VA och som sagt, där ligger kostnaden på 125 000 kr. Kallas det enskilt om det inte är kommunalt?

Steve: Okej, förstår hur du menar, ska fundera lite över det och försöka besöka ett visningshus i 1 1/2 plan för att få en känsla. Lätt att säga att det blir bra innan man de fakto varit i ett sådant hus.

Ginnfilt: Tack för tipsen, förstår precis hur du menar, och ja, jag vet att vi har en tajt budget. Om det inte går i hop med ngt annat hus än Smålandsvillan så får det bli dem, och så kanske svärfar får hugga in och lägga golv, lister osv tillsammans med oss för att komma ned i pris. Det får lösa sig helt enkelt, på ett eller annat sätt. Men jag vet att det blir tufft.
 
Värmdöbo: Ja, trista utgifter förstås. Men vad är planavgift?
 
Planavgiften är en avgift som man betalar för bygg och miljöavdelningens nedlagda arbete vid detaljplaneändringar i kommunen. Summan Är garanterat olika beroende på var man bygger, men hör med kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.