Jag har en ambition att slippa både tak och golvlister. Förutsättningarna är nybygge, håller på att regla upp innerväggar med stålskenor. Väggarna kommer vara OSB+gips = 24 mm.

Hur har ni som gjort något liknande löst detta?


Min tanke är att nya fina golv lägger man dagens innan inflyttning, det är så att säga idiotiskt att behöva skydda golven under byggperioden.

Idén är då att skaffa en provbit av golvet, lägga den längs kanten med en extra pappbit på (för att få nån millimeter luft mellan golv och gips). Sen sätter jag OSB och gips, i taket inte så noga eftersom takgipsen sen får gå mot vägggipsen.

Jag har med ovanstående metod problemet med att lägga sista golvplankan....

En detalj man kan förbättra är att sätta en 10 cm MDF längst ner istället för gips för att dammsugaren inte skall förstöra gipsen.
 
vi byggde utan taklister. Snickarna satte en vinkelplåt i väggens hörn samt skarven vägg/tak. Jättesnyggt. Men hur tänker du vid golvet? De flesta golv har ju not o spont - var tar då den vägen? Avsågas? Ang dammsugaren tror jag om du har ljusa väggar så blir det svarta märken av den efter ett tag. Du kan ju alltid välja en lägre sockel. Vi valde eklist 45 mm eftersom vi hade ekgolv.
Bifogar en bild från ett sovrum där du ser både tak o golv.
DSC_0015[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon som bygger med taklister idag?

Vi har klinkergolv i nedre våningen och där har vi utan golvlister men med trägolv ser jag inte hur det ska kunna fungera... Trägolv rör ju på sig också så du kan inte lägga dem dikt mot väggen. Det enda är i så fall att lägga upp plyfa på väggarna, lägga golvet med 10mm från väggar och sen lägga på gipsskivor efteråt så gipskivorna täcker springan mellan golv och vägg...
 
Min bästa idé just nu är så här, men jag tar gärna konstruktiv kritik.

1. Montera väggreglar.
2. Montera OSB (röd) Sätter den med marginal i nederkant.
3. Lägga ut en provbit av golvet (blå), addera en tunn papp för att få 1 mm marginal i höjdled.
4. Skruva fast en bit MDF (gul), något fasad i överkant. Sen ta bort golvbiten.
5. Montera gipsskiva (grå). Ej noga i överkant, i underkant stödjer den mot MDF:en.
6. Montera takgips (syns ej på bilden)
7. Spackla och måla tak
8. Spackla och måla väggar (hoppa över sista biten vid MDF:en
9. Golvläggning. Ta bort MDF-biten åtminstone där sista golvbräden skall klickas i.
10. Montera tillbaka MDF:er och spackla/måla dessa.
EjGolvlist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet bör läggas som sista moment när vi ska flytta in. Att lägga det innan gips/mdf skulle underlätta något men skapa bekymmer med att skydda det under bygggtiden varför det känns fel.

MDF:en finns där för att vara tålig mot dammsugaremunstycke m.m.

Om det blir för krångligt så sätter jag nog en list i alla fall. Men en list måste vara minst så tjock som golvets rörelsemån, med lite marginal, varför det på ett stort golv handlar om mer än 10 mm list skulle jag säga. Att sätta upp lister tar också tid samt är svårt med finish i hörn och att få det snyggt, dessutom är det den dyraste träbiten man köper på hela bygget skulle jag tro.

Kom igen nu med era samlade smarta idéer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Therese von Hackwitz
  • Laddar…
Skulle lägga golvet först o sen skruva plyfa o gips o ställa gipset direkt mot golvet. Och angående slitage så kommer du nog aldrig komma ifrån det!

Tror att planen med en mdf mot golvet är svår att genomföra o få det helt hundra bra, då jag misstänker att det kommer vilja röra sig o spricka


Men däremot det jag kom o tänka på, om man blaskan mycket vatten så kan det krypa upp i gipset.
 
  • Gilla
bobbygrossmann
  • Laddar…
Förmodligen en ganska dålig ide men kanske kan man lägga golvet (självklart flytande) och skjuta in det sista biten med typ såna här fästa på golvet :
256030.jpg
och vinsch eller domkraft. :wow:

Edit: Blir nog svårt att lägga golvet med tanke på att det skall skjutas in under två vinkelräta sidor...
 
Redigerat:
pelle242 skrev:
Förmodligen en ganska dålig ide
Ja det var det...

Ingen annan som gjort detta i praktiken och har några tips? Många hus man ser idag utan lister så det bör finnas några metoder som fungerar hoppas jag.
 
Jag gillar idén men jag är inte säker på hur man gör så jag spånar fritt.
Det ska ju gå att lägga golv baklänges så om du lägger näst sista raden baklänges kanske.

Skippa mdf det verkar onödigt krångligt och om du tapetserar skyddar den ju inget mot dammsugaren ändå.
Ska du måla väggarna vita så lacka dammsugarmunstycket vitt och/eller sätt på något slags skydd så att det inte blir märken på väggen. Många trägolv får man inte heller torka med vatten så då är det ingen risk att gipsen blir blöt heller.

Även om du sätter lister så kan du ju höja gipset så att du har rörelsemånen under och golvet ligger kant i kant med väggen så att säga, tror det är standard nuförtiden. Då behöver du egentligen bara ca 5 mm bred list.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.