Hemmakatten skrev:
Svårt att välja ibland. Båda pumpfabrikaten hör till de bästa. Fråga mer exakt vilken typ av pump det är. En 3-faspump har en mjuköppning som låter mindre och slår inte lika hårt som en enfaspump och anses hålla längre.

Kolla också om borraren är ansluten till någon av de två branschorganisationerna Avanti eller Goetech, det är nog de allra flesta borrare medlem i. Innebär en större trygghet för dig som kund. De båfa har hemsidor, Geotec har även ett forum där man kan ställa frågor.

Kolla också vilken storlek på pumphålet de tänker borra. Vanligast tidigare var att de borrade 115mm, numera tror jag även att 142mm är väldigt vanligt. Ett större hål ger större vattenmagasin i brunnen vilket är bra.

Att låta borraren installer både pump och hydropress är nog vanligast och ganska bra tycker jag eftersom man då bara har en person att ringa ifall det blir problem. Fråga också så att de najar fast elkabeln på pemröret så att inte hela pumpen hänger enbart i elkabeln (fel, men som jag hört några bekanta haft. Huv upptill på röret skall också ingå.

Du måste verkligen av ren självbevarelsedrift sätta dig in i det här med eget vatten och hur det fungerar med pump, hydropress mm. Det är ju du som ska sköta den sedan. Visste själv inget om brunnar innan vi flyttade ut på landet och fick borra efter eget vatten utan fick läsa på och sååå svårt är det inte.
Tack för dina svar. Jag vet inte om de är med i Geotec eller Avanti, men det står på deras hemsida att de är certifierade av SP Sitac. Men ska kolla det andra också. Ska även kolla det där med fasen.

Ang dimensionen på borren så har jag tagit in offerter från 6 olika företag. Alla verkar borra med 115mm borr. I alla fall alla dom jag har fått offerter av.

Ja det vore smidigast att hitta någon som gör allt. I mitt fall så gjorde ena firman installationen av hydropressen för nästan 13.000 kr, vilket jag tyckte var dyrt. Sänkpumpen med installation gick på 21.5000 kr (Robota).

Den andra firman tog 23.500 kr (Grundfos) för sänkpump med installation, men erbjöd inte installation av hydropressen som ingick i paketet utan hänvisade till en VVS montör.

Jag försöker att lära mig så mycket som möjligt om detta. Har lärt mig hyfsat nu hur vattenpumpen och hydropressen fungerar. Men har fortfarande mycket att lära :)
 
Vad jag förstår är priset inte så stort mellan en 60 L hydropress mot en 120 L. Är skillnaden dem emellan något man märker av vid vardagligt bruk? Eller är det vattenmängden i brunnen (antal liter per timme) som är viktigare?
 
Vår borrfirma rekommenderade oss att borra 140 mm hål för om man blev tvungen att spräcka hålet (som vi blev)
så skulle 115 mm hål va för trångt .
 
Anna1984 skrev:
Vad jag förstår är priset inte så stort mellan en 60 L hydropress mot en 120 L. Är skillnaden dem emellan något man märker av vid vardagligt bruk? Eller är det vattenmängden i brunnen (antal liter per timme) som är viktigare?
Ett kort borrhål, typ 60m med 40m aktiv pelare innehåller ca 700l vatten.
Samma hål fast 80m djup med 60m pelare är då 300l mer (1m3).
Det räcker väldigt länge i hushållet, men inte som bevattning i trädgården, där avgör tillrinningen i borrhållet.
Du behöver en tillrinning på över 1m3/h för att bevattna gräsmattan med en vattenspridare.

Det hydropressen kan hjälpa till med i lösningen är att minska antalet start/stopp på pumpen vid hushållsförbrukning, och i slutänden förhoppningsvis längre livslängd.
Förbrukar du kanske 6l per toaspolning i snitt, och 4l per handtvätt så innebär hydropresstorleken en del på antalet starter.
Men jag hade själv inte jagat efter en större hydropress bara för att. 60l är rätt lagom för hushållet.
 
Hemmakatten skrev:
Vanligast tidigare var att de borrade 115mm, numera tror jag även att 142mm är väldigt vanligt. Ett större hål ger större vattenmagasin i brunnen vilket är bra.
Nu har vi faktiskt hittat någon som har erbjudit oss att borra med grövre borr. Vad är det största fördelen med det?

Startar nog en ny tråd om det, då det inte handlar om hydropress installation längre.
 
Hemmakatten
Det finns två fördelar. Den största är att du får större vattenreservoar i brunnshålet. Som exempel låt oss säga att du borrar 80m med 115mm i diameter och du har 70m vatten i brunnshålet så har du ca 730 liter vatten i brunnshålet. Borrar du med 142mm så har ca 1100 liter vatten. En nätt skillnad på 370 liter vilket är bra att ha om man har stort badkar eller vill vattna blommorna. Den andra fördelen är att pumpen med elkabel och pemrör lättare får plats. Det händer att borrväggen rasar lite så att nån sten sticker ut och behöver man ta upp pumpen går det lättare med ett större borrhål.

Vi tittade en hel del på tomter på Ekerö, både Färingsö och andra öar, innan vi hamnade där vi nu byggt. Jag har för mig att det på sina platser var lite svårt att få tillräckligt med vatten(tllrinning). Ett större hål innebär alltid fördelar. Och vissa tider på året kan det vara mindre vatten pga grundvattennivåskillnader och då är också ett större hål att föredra. (Som du kanske förstått så har vi ett större 142mm, hål.) Tömmer man brunnen på vatten, vilket hänt oss några gånger, kommer det lätt upp borrkax, järn släpper från borrhålet väggar, och vattnet blir brunt vilket tar några dagar att bli av med. Nu kommer säkert de som kan mer om detta att göra inlägg, men ungefär så är det.
 
Hemmakatten skrev:
Det finns två fördelar. Den största är att du får större vattenreservoar i brunnshålet. Som exempel låt oss säga att du borrar 80m med 115mm i diameter och du har 70m vatten i brunnshålet så har du ca 730 liter vatten i brunnshålet. Borrar du med 142mm så har ca 1100 liter vatten. En nätt skillnad på 370 liter vilket är bra att ha om man har stort badkar eller vill vattna blommorna. Den andra fördelen är att pumpen med elkabel och pemrör lättare får plats. Det händer att borrväggen rasar lite så att nån sten sticker ut och behöver man ta upp pumpen går det lättare med ett större borrhål.

Vi tittade en hel del på tomter på Ekerö, både Färingsö och andra öar, innan vi hamnade där vi nu byggt. Jag har för mig att det på sina platser var lite svårt att få tillräckligt med vatten(tllrinning). Ett större hål innebär alltid fördelar. Och vissa tider på året kan det vara mindre vatten pga grundvattennivåskillnader och då är också ett större hål att föredra. (Som du kanske förstått så har vi ett större 142mm, hål.) Tömmer man brunnen på vatten, vilket hänt oss några gånger, kommer det lätt upp borrkax, järn släpper från borrhålet väggar, och vattnet blir brunt vilket tar några dagar att bli av med. Nu kommer säkert de som kan mer om detta att göra inlägg, men ungefär så är det.
Tack för ditt utförliga svar. Det låter som att det kommer att bli ett grövre hål. (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.